Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-02-21, 18:42
  #61
Medlem
freeriderXIIs avatar
Sabaton skriver om krig och historia vilket inte är pk. Delvis eftersom det kan väcka nationalism och patriotism hos åhörarna. Även om de inte alls är några krigsdyrkare eller romantiker.Men de har bland annat spelat svenska nationalsången live vilket nog får sägas vara lite kontroversiellt i dagens Sverige.

Metallica sjunger oftare om mera banala ting.
Citera
2018-02-21, 20:26
  #62
Medlem
avrogados avatar
När man ser på listan ser man mera skräp, dock är majoriteten helt OK.

https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_Music_Prize

Kan inte uttala mig om de mer *okända* artisterna, men heter man Dietrich, etc kan man ju inte vara mellanöl...

Om nu juryn verkligen velat fånga "Not since Wagner’s emotional turmoil and Tchaikovsky’s cannons has anyone created music that is so physical and furious, and yet still so accessible." så kommer andra artister ut ur kakhålet - långt före Metallica.

Även Brutallica...
https://www.youtube.com/watch?v=tymYbPSb6z0

Mitt förslag: "Judas priest"
Citera
2018-02-21, 23:57
  #63
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vilken tycker du är Sabatons bästa låt och vilken tycker du är Metallicas?

Vore intressant att veta. Ge gärna betyg på en tiogradig skala och motivera varför den ena är bättre än den andra.

Metallica är inte obegåvade men det är något sliskigt över flera av deras låtar.

Och Johan Hegg i Amon Amarth growlar och sjunger mer brutalt och bättre än James Hetfield som dock är rätt bra.
Sabaton har aldrig gjort en bra låt.
Orion är ett mästerverk.
Growl behöver per definition inte betyda att det är bra. Hetfield har aldrig gjort det. Det skulle aldrig passa deras musik. Även om dom var först med dödsmetall (fight fire with fire)
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Sabaton skriver om krig och historia vilket inte är pk. Delvis eftersom det kan väcka nationalism och patriotism hos åhörarna. Även om de inte alls är några krigsdyrkare eller romantiker.Men de har bland annat spelat svenska nationalsången live vilket nog får sägas vara lite kontroversiellt i dagens Sverige.

Metallica sjunger oftare om mera banala ting.
Men åh. Tröttsamt. Så låtar om Svea rike är helt plötsligt bra, bara för att det är så kallat icke pk?


Banala grejer? Du menar döden? Antireligion? Drogmissbruk? Självmord? Krig? Slaveriet i Egypten? Berättelser från hjärtat/böcker? Korruption?

Nog för att Hetfield inte är någon Bob Dylan. Men inom genren är han defintivt den som skrivit bäst texter.

Har du ens lyssnat på Ride the Lightning, Master of Puppets och And Justice for all?
Citera
2018-02-22, 16:54
  #64
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Årets polarprisvinnare är Metallica.

Priset ges "för betydande insatser inom musiken och/eller musiklivet, eller för insatser som bedöms kunna bli av stor betydelse för musiken eller musiklivet, och skall kunna avse alla områden inom eller med nära anknytning till musiken".

Var det rätt? vad har Metallica betytt för insatser inom musik och i synnerhet inom hårdrocken
personligen tycker jag att Iron Maiden,Judas Priest eller varför inte Kiss står högre i värde.
Medhålles. Priest eller Maiden hade varit lika bra eller bättre. Vettiga texter (iaf före 1990), prog rock med fart.

Men... man kan gissa att Metallica tog en del kulturpoäng när man gjorde inspelningar med Michael Kamen och en symfoniorkester. Sådant noteras och höjer aktier i sammanhang som dessa.

https://www.youtube.com/watch?v=IXOAMWDrj0s

Dvs, om kulturfolk gnäller på att Metallica fått priset kan Polar säga, "men Metallica är mer än metal, det är minsann symfoniorkester också".

Metallicas klassiska utflykt tjänar alltså, i detta fall, "som en spegel mot laserprickskytte". Så att säga.

Polar ska alltid "snobba till det" lite. Ramones fick inte heller priset, till exempel. Men Paul McChartney fick det, han som bl.a gjort "Liverpool Oratorium" förutom sina poplåtar.

Det är som Oscars. Geniala regissörer med bred appeal (Hitchcock, Fritz Lang) får aldrig priset. Det går istället till filmatiseringar av erkända klassiker och filmer om "fina" ämnen.

Så Priest och Maiden får nog aldrig Polarpriset. Det går till musikakter som "höjt profilen," som "manövrerat in sig i prisfållan" med "något fint" som det går att hänvisa till i prismotiveringen.
__________________
Senast redigerad av lampros 2018-02-22 kl. 17:05.
Citera
2018-02-22, 17:59
  #65
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Men... man kan gissa att Metallica tog en del kulturpoäng när man gjorde inspelningar med Michael Kamen och en symfoniorkester. Sådant noteras och höjer aktier i sammanhang som dessa.
Intressant och inte omöjlig tes.
Just detta arr. är något som låter riktigt på för en snubbe som tar omvägar för att undgå herrrarnas *påtejpade* image
Finns inget mer bedrövande än deras "Whiskey in the jar", IMO

Scorpions, med antagligen behagligare musik i Ledins öron, gjorde också en symphonic-cross detta år, men är säkert bannade från elitens finrum sedan "Virgin killer", med all rätt

Jag håller med att Maiden tillhör lågoddsarna.
Judas kanske har en nudd mer variation...
Citera
2018-02-22, 18:37
  #66
Medlem
freeriderXIIs avatar
frantik tycker du inte att denna låt av Sabaton är bra?

Eller ogillar du rent allmänt powermetal?

Själv lyssnar jag på både deathmetal/vikingmetal som Amon Amarth gör och det mer polerade powermetal av band som Sabaton.

Men det skall sägas att jag inte gillar djävulsdyrkan det är både moraliskt fel och på samma gång även nördigt och efterblivet.

Bland eliten är det mera kontroversiellt att vara nationalist/pro västerlandet och mot globaliseringen än att företräda satanism.
__________________
Senast redigerad av freeriderXII 2018-02-22 kl. 18:48.
Citera
2018-02-22, 18:42
  #67
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag håller med att Maiden tillhör lågoddsarna.
Judas kanske har en nudd mer variation...
Judas har ju gjort ballader genom åren. Symatt de någon gång på 00-talet nämnde planer på en CD med akustiska låtar. Diamonds and Rust, Turn on the Light osv.

Gör de något sådan kan de ju "gå in i prisbelöningszonen".

Nu kommer jag att tänka på Kiss (som nämnts i tråden). De gjorde förvisso "Music from the Elder" med låten "World Without Heroes" en gång. Sådan där "seriös" musik som måste till för att få fint pris.

https://www.youtube.com/watch?v=AWacBpIqhYU

Den där i arr med symfoniorkester och Polarpriset är som limmat.
Citera
2018-02-22, 18:46
  #68
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här spelar Sabaton med symfoniorkester.
Citera
2018-02-24, 17:37
  #69
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Nu kommer jag att tänka på Kiss (som nämnts i tråden). De gjorde förvisso "Music from the Elder" med låten "World Without Heroes" en gång. Sådan där "seriös" musik som måste till för att få fint pris.
Jag misstänker att dörren till finrummen är reglad för KISS vad än dom lyckas åstadkomma.
Metallica är i mitt tycke lite grand som KISS 2.0 där mervärde utanför musiken är mer prominent.
Dock tar Metallica in mer bra saker i musiken.

BTW, Judas är nog också portade pga. *Do it*, även om de inte hade något sinistärt i fokus dennna gång...

En annan, dock mindre filharmonisk kvintet (kvartet) som skulle passa är AC/DC
__________________
Senast redigerad av avrogado 2018-02-24 kl. 17:56. Anledning: Kvintet, moron...
Citera
2018-02-24, 18:00
  #70
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Här spelar Sabaton med symfoniorkester.
Jag har inget emot dem men visst känns det lite som bag lady gaga on metal steroids?
Citera
2018-03-15, 21:40
  #71
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här Johan Hegg sjunger skiten ur James Hetfield.

Citera
2018-05-06, 11:40
  #72
Medlem
Jag kan ha fel, men jag tyckte mig inte höra något om hur glada de var över att snart
kunna vara i Sverige igen för att ta emot priset ...
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback