Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 01:49
  #1
Medlem
Hej, jag är alltid väldigt säker på vad jag är inne på när det kommer till internet, klickar inte på konstiga länkar/hemsidar osv men när det väl kommer till säkerheten är jag usel om man drabbas av något så därför frågar jag vad kan detta vara?

Körde en Deep scan på mitt AVG och den hitta något sånt här: js cryptonight.... och den låg i appdata, local, steam, steamcache, cache?

Sökte på nätet men fick inga vettiga svar där direkt, någon som vet?
Citera
2018-02-14, 02:08
  #2
Avstängd
LE37s avatar
Vilken åtgärd tog AVG?

Om du inte blev av med skiten se länk nedan.

https://howtoremove.guide/jscryptonight/
__________________
Senast redigerad av LE37 2018-02-14 kl. 02:10.
Citera
2018-02-14, 03:06
  #3
Medlem
www3s avatar
Citat:
A new cryptocurrency miner, this time exclusively for MacBooks, which mines for the crytpocurrency Monero. The miner runs on JavaScript and is known as the algorithm Cryptonight it uses to mine for the Monero cryptocurrency. Once this malware infects your computer it may begin to slow it down by heavily using it’s CPU as well as GPU resources in order to generate Monero at your Mac’s expense.

Sensors Tech Forum: What is JS:Cryptonight Miner Virus and How to Remove It
Citera
2018-02-14, 03:20
  #4
Medlem
www3s avatar
Citat:
Under helgen drabbades omkring 4 200 hemsidor världen över av en modifierad insticksmodul som i smyg kapade besökares hårdvara för att utvinna kryptovalutan Monero. De drabbade hemsidorna har listats på utvecklarna av insticksmodulens hemsida och bland dessa finns även svenska sajter som polisen.se och lu.se (Lunds Universitet).

NordicHardware: 4 200 hemsidor kapades för att utvinna Monero – flera svenska sajter drabbade
Citera
2018-02-14, 11:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Vilken åtgärd tog AVG?

Om du inte blev av med skiten se länk nedan.


Avg fick bort det direkt men tycker bara att det är så konstigt att den hamnar i steam mapparna eller något sådant!

Citat:
Ursprungligen postat av www3
...



Jag har inte en Macbook, har en PC!

Skulle ändå behövt göra detta så blir en formatering av hela datorn ändå, var länge sedan jag gjorde det!
Citera
2018-02-14, 12:03
  #6
Avstängd
LE37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephzpr
Avg fick bort det direkt men tycker bara att det är så konstigt att den hamnar i steam mapparna eller något sådant!





Jag har inte en Macbook, har en PC!

Skulle ändå behövt göra detta så blir en formatering av hela datorn ändå, var länge sedan jag gjorde det!

Smidigt sätt att ominstallera på.
https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Citera
2018-04-23, 17:58
  #7
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zephzpr
Hej, jag är alltid väldigt säker på vad jag är inne på när det kommer till internet, klickar inte på konstiga länkar/hemsidar osv men när det väl kommer till säkerheten är jag usel om man drabbas av något så därför frågar jag vad kan detta vara?

Körde en Deep scan på mitt AVG och den hitta något sånt här: js cryptonight.... och den låg i appdata, local, steam, steamcache, cache?

Sökte på nätet men fick inga vettiga svar där direkt, någon som vet?

Hur kan den ligga i Steam? Såvitt jag vet kör inte Steam med adblockers.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback