Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-02-16, 15:23
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det finns lite konflikter i alla svenska lagar och förordningar. Frågan är vilken som har prioritet
Jag anser dock inte det.
Lagstiftaren har mycket tydligt skiljt på Bärgning och Bogsering.
Bärgning görs med fordon speciellt avsett för detta ändamål - medan bogsering görs med ett fordon som ej är avsett för ändamålet - företrädesvis genom lina eller i undantagsfall stång.

Citat:
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).

Citat:
Ur VVFS 1994:38[8]:

Lyktor som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnade som varningsanordningar (varningslyktor) får användas på fordon

a) i väghållningsarbete eller liknande arbete
b) vid bärgning och transport av bärgat fordon
c) i samband med fordonskontroll eller motsvarande
d) vid olycksplats eller motsvarande
e) när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 3 meter
f) när varningslykta föreskrivits som särskilt villkor för färd på väg
g) i andra med a‑f jämförliga fall

Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna andra för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.

Citat:
4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon. Gemensamma bestämmelser
§20
....3. Bil som drar ett sådant fordon på minst fyra hjul vars ena ände är upplyft genom en fast upphängnings- anordning på dragfordonet så att minst ett av det dragna fordonets övriga hjulpar rullar
på vägen Fordonet är särskilt inrättat för
bärgning och bogsering av skadade
fordon
och fordonstågets vikt inte
överskrider dragfordonets totalvikt 80

således anser jag fortfarande inte man får ha varningsblinkers vid bogsering.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-02-16 kl. 15:27.
Citera
2018-02-16, 15:51
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag anser dock inte det.
Lagstiftaren har mycket tydligt skiljt på Bärgning och Bogsering.
Bärgning görs med fordon speciellt avsett för detta ändamål - medan bogsering görs med ett fordon som ej är avsett för ändamålet - företrädesvis genom lina eller i undantagsfall stång.







således anser jag fortfarande inte man får ha varningsblinkers vid bogsering.


Jag skickade på förekommen anledning frågan här om dagen till både Transportstyrelsen och Polisen, och svaret är inte så enkelt som du tror, inte ens för de tillfrågade...
Citera
2018-02-16, 16:45
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag skickade på förekommen anledning frågan här om dagen till både Transportstyrelsen och Polisen, och svaret är inte så enkelt som du tror, inte ens för de tillfrågade...
Transportstyrelsen svara inte på frågor kring juridik då de inte längre håller sig med jurister för ändamålet. De gjorde det förr, då de fortfarande var vägverket, och man kunde få ordentliga svar. Idag får man vända sig till trafikpolisen - som råkar var nerlagd och ersatt med vanlig polis som utför trafikövervakning. Men du kan ju posta svaren du fått....

och hur vet jag det... jo för att du inte är den första att ställa frågor till transportstyrelsen.
Citat:
För rättsfall så måste du kontakta de rättsvårdande myndigheterna ( polis, åklagare och domstol ) och höra med dem om de kan hjälpa dig.

Det är polisen som första instans så eventuellt stoppar och rapporterar de som bryter mot Trafikförordningen, så börja med polisen och begär då att få prata med en trafikpolis.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-02-16 kl. 17:04.
Citera
2018-02-16, 17:25
  #52
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Men lilla vän, nu får du ju ta och tänka ett varv till. En bil på ett flak räknas i allas regelböcker som LAST. Bilen skall dessutom vara avstängd och fastspänd. Det är bärgningsbilens egna lysen du skall se.
Lilla vän!? Kamma dig. Du behöver inte uttrycka dig som en översittare även om du tycker att mina funderingar och frågor är löjliga. Skit i att svara om du inte vill.
Vill du i själva verket bara vara min vän så tackar jag för tanken men avstår.

Det jag skrev var "Bör de vara ok för en bärgare att bärga en bil åt fel håll, alltså med framändan på bilen bakåt. Det ser man ju då och då, att dom drar en bil på framhjulen."
Ville du inte förstå eller missade du det?

Så, har du något att säga om det som jag undrade?
Citera
2018-02-16, 17:48
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Transportstyrelsen svara inte på frågor kring juridik då de inte längre håller sig med jurister för ändamålet. De gjorde det förr, då de fortfarande var vägverket, och man kunde få ordentliga svar. Idag får man vända sig till trafikpolisen - som råkar var nerlagd och ersatt med vanlig polis som utför trafikövervakning. Men du kan ju posta svaren du fått....

och hur vet jag det... jo för att du inte är den första att ställa frågor till transportstyrelsen.

Jodå, jag har själv ställt en rad frågor till både TS och Polisen genom året, nog vet jag en del om det.

Här är svaret, och som du ser så är det mer sannolikt att det vid skapt läge, och inte internetkäbbel, skulle anses tillåtet, att lagtexten ger utrymme för att tolka det lite friare och heller då fria än fälla typ.

Och han hittade heller inga prejudikat eller liknande i saken. Så det blir nog inte helt rätt att benhårt påstå att det är olagligt, då det som sagt blir upp till aktuell polisman eller tingsrätt att utröna den saken. Skulle det verkligen vara absolut solklart i lagens mening så skulle det ju knappas bli nån diskussion om saken heller. Rapport, bot, tjosan...

Misstänker ju du hårdnackat kommer att fortsätta att hävda att det är olagligt, men jag förlitar mig nog betydligt mer på vad en Polis säger i saken, om du ursäktar.

Jag bifogade dessutom all den lagtext etc som jag länkat till här, samt min egen syn på saken i de exempel jag gav. Och fick klart medhåll av en som faktiskt jobbar med dessa saker.

Citat:
Hej

För 10 år sedan skulle jag ha sagt blankt NEJ till bogsering och varningsblinkers (Varningsblinkers var till för stillastående fordon, ej vid bogsering fick jag lära mig en gång i tiden.)
Men i senare lagtext har man mjukat upp lagtexten (medvetet eller omedvetet?)
Jag tycker som du att det kan finnas utrymme till en annan tolkning.

Förstår att transportstyrelsen inte kunde ge ett rakt svar, eftersom det faktiskt blir en tolkningsfråga hos respektive polisman.
Hittar inget aktuellt rättsfall heller.

Jag tror att med din tolkning av lagtexten att det skulle bli svårt att få dig fälld i en domstol.
Personligen skulle jag inte rapportera en bogsering, som i övrigt är ok- dvs framgår vart han skall svänga i en korsning, belysning, hastighet o övrigt är ok…

Ledsen att jag inte kunde vara tydligare med svaret på din fråga.

Vänligen
Anders Ericsson
Polisinspektör
Trafiksektionen
Stockholm
Citera
2018-02-16, 19:10
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, jag har själv ställt en rad frågor till både TS och Polisen genom året, nog vet jag en del om det.

Här är svaret, och som du ser så är det mer sannolikt att det vid skapt läge, och inte internetkäbbel, skulle anses tillåtet, att lagtexten ger utrymme för att tolka det lite friare och heller då fria än fälla typ.

Och han hittade heller inga prejudikat eller liknande i saken. Så det blir nog inte helt rätt att benhårt påstå att det är olagligt, då det som sagt blir upp till aktuell polisman eller tingsrätt att utröna den saken. Skulle det verkligen vara absolut solklart i lagens mening så skulle det ju knappas bli nån diskussion om saken heller. Rapport, bot, tjosan...

Misstänker ju du hårdnackat kommer att fortsätta att hävda att det är olagligt, men jag förlitar mig nog betydligt mer på vad en Polis säger i saken, om du ursäktar.

Jag bifogade dessutom all den lagtext etc som jag länkat till här, samt min egen syn på saken i de exempel jag gav. Och fick klart medhåll av en som faktiskt jobbar med dessa saker.


Notera vad polismannen svarar....
Citat:
Jag tror att med din tolkning av lagtexten att det skulle bli svårt att få dig fälld i en domstol.
Precis som du skiver så kommer man inte bli fält om man tolkar lagen som DU gör. Men vem har sagt att en domare kommer göra det?
Vad han säger är alltså att han inte vet hur utfallet kommer bli i en domstol. Notera också att han säger att man mjukat upp lagen - men det innebär att det fortfarande inte uttryckligen tillåtet utan återigen öppet för en domare att tolka.

Citat:
Jodå, jag har själv ställt en rad frågor till både TS och Polisen genom året, nog vet jag en del om det.
gissar att det här avser juridisk tolkning från transportstyrelsen - "genom åren". När fick du senast ett uttolkande från dem?
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-02-16 kl. 19:14.
Citera
2018-02-16, 19:22
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Notera vad polismannen svarar....

Precis som du skiver så kommer man inte bli fält om man tolkar lagen som DU gör. Men vem har sagt att en domare kommer göra det?
Vad han säger är alltså att han inte vet hur utfallet kommer bli i en domstol. Notera också att han säger att man mjukat upp lagen - men det innebär att det fortfarande inte uttryckligen tillåtet utan återigen öppet för en domare att tolka.

Jag har redan noterat allt, men du verkar missa att notera att han faktiskt håller med mig, och att han anser det icke troligt att jag skulle bli fälld i domstol, samt att han själv inte skulle rapportera i de fall jag beskrev vilka är samma som vi haft uppe här i tråden.

Så, om du kan sluta att påstå att det skulle vara klart och tydligt olagligt, så kan vi enas om att det sannolikt är liten risk att polisen skulle rapportera sådant bruk av varningsblinkers om bogseringen sker på ett i övrigt föredömligt sätt. Och i min värld är det säkrare att det blinkar gult om nåt som kan utgöra en fara eller hinder, oavsett om det är en vanlig personbil som bogseras. För anses gul blink vara nyttig för ökad säkerhet om det gäller andra fordon, på vilka t o m varningsblinkers får användas om inte riktiga varningslyktor finns eller är ur funktion. Ja då är givetvis gult blinkande ljus om så vara varningsblinkers bra även på en vanlig personbil om den bogseras.

Annars blir det ju lika korkat som om man har två lika i måtten stora bussar, där den ena är reggad som tung buss den andra som lätt buss. Varvid det krävs olika många sidomarkeringsljus på den lätta och den tunga, trots att de rent fysiskt har samma mått. Som om ögonen skulle ha svårare att se bussen om den är tung, men lättare om den är lätt...
Citera
2018-02-21, 18:32
  #56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om man kör Audi eller BMW så slipper man tänkta på det problemet eftersom dessa märken inte har blinkers installerade!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback