Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 21:26
  #1
Medlem
Lofns avatar
Jag kollade på "Rommarriket: Blodets tid" och blev förvånad över att Commodus framställs som en någorlunda hygglig man som p.g.a. svek gör en del utrensningar. I serien framstår det inte som att han gör något särdeles moraliskt klandervärt (med tidens mått mätt) förutom precis på slutet då han blivit desperat och väl förlorat lite av förståndet.

Läser man andra källor verkar han varit mycket värre?

Förtjänar han sitt dåliga rykte?
Citera
2018-02-13, 23:07
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Jag kollade på "Rommarriket: Blodets tid" och blev förvånad över att Commodus framställs som en någorlunda hygglig man som p.g.a. svek gör en del utrensningar. I serien framstår det inte som att han gör något särdeles moraliskt klandervärt (med tidens mått mätt) förutom precis på slutet då han blivit desperat och väl förlorat lite av förståndet.

Läser man andra källor verkar han varit mycket värre?

Förtjänar han sitt dåliga rykte?
Kunskapen av dessa romerska kejsare är ju självklart något begränsad och kunskapen om deras lynne blir ju baserade på väldigt få källor. Så det är ju inte alls orimligt att de framställs olika beroende på vem som skildrar personen i fråga. Med dagens perspektiv på tillvaron var ju samtliga galna psykopater.
Citera
2018-02-13, 23:43
  #3
Medlem
truthwillouts avatar
Commodus är kejsaren i filmen Gladiator om du sett den. Han framstår som ett riktigt rövhål där

Kan inte så mycket om honom men av vad jag har förstått så var han en av de mindre omtyckta.
Citera
2018-02-14, 09:14
  #4
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Med dagens perspektiv på tillvaron var ju samtliga galna psykopater.

Det är å andra sidan en funktion av källorna, som oftast är smutskastare i tjänst hos sagda kejsares fiender.

Det är bara att kolla in 1900-talets politik för en jämförelse: om ett par hundra (eller tusen!) år kan man utan problem hitta källor som hävdar att alla amerikanska presidenter var mördare, narcissister, psykopater, imbeciller, drogmissbrukare, dementa, kommunister, fascister och så vidare.
Citera
2018-02-18, 11:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Jag kollade på "Rommarriket: Blodets tid" och blev förvånad över att Commodus framställs som en någorlunda hygglig man som p.g.a. svek gör en del utrensningar. I serien framstår det inte som att han gör något särdeles moraliskt klandervärt (med tidens mått mätt) förutom precis på slutet då han blivit desperat och väl förlorat lite av förståndet.

Läser man andra källor verkar han varit mycket värre?

Förtjänar han sitt dåliga rykte?

Är inte ett av problemen med commudus är att det inte finns några tillförlitliga källor då de som skrev hans historia var de som var emot honom. Såg också den serien btw
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback