Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 17:40
  #1
Medlem
Välkommen till Kristianstad och ABK, AB Kristianstadsbyggen, med tillhörande C4 Energi Fibernät.

Att få internet och en TV tjänst från olika leverantörer att fungera tillsammans kan vara en hel vetenskap, men det går.

Fakta, som det ser ut idag för mig:
Banhof levererar internet, BBB levererar TV. För att få det här att fungera måste man ha en så kallad tjänstefördelare, en CPE. Vad det verkar så är det i grunden en switch. Om det stämmer eller inte låter jag någon annan bekräfta eller dementera.

Jag beställde en TV tjänst från BBB till min adress, där jag redan har ett internet från Banhof. Kundtjänst säger ingenting speciellt, det är lugnt, inga problem. När maskinvaran kommer hem, (box Arris VIP 2853), så pluggar jag in den i routern. Boxen startar upp, on display instruktioner på TV'n. Sen ska den hämta mjukvara, uppdatering stannar på 0%, fel 1 och fel 4, (inget nätverk typ), i olika omgångar.

Efter lite tester hit och dit så kontaktar jag BBB. De upplyser mig först då, (efter lite efterforskningar från supporten), att jag behöver en s.k. CPE, en tjänstefördelare, för att det här ska fungera. De kommer att skicka ärendet vidare till en tekniker som kommer att kontakta mig snarast, självklart kommer det inte att kosta mig något att prata med dom. Skulle det visa sig att det inte är deras "fel" så kommer det att kosta mig 2000 SEK om de behöver åka ut och installera grejerna. Beloppet var något jag var tvungen att dra ur personen i andra änden av luren, det var inte information som delgavs utan att jag frågade!

Nu har jag en räv bakom örat så jag tänker lite längre, och kontaktar C4 Energi bara för att kolla hur det egentligen funkar. Jo men tjena!? En CPE kan jag hämta ut KOSTNADSFRITT från dom, Mån-Fre 09:00 - 15:00, (lunch 12:00-13:00), Industrigatan 72, Kristianstad.

Sagt och gjort, hämtar ut en CPE, gratis, pluggar in den hemma. Inkommande kabel i lägenheten till WAN porten, (flyttar den alltså från router Internet till CPE WAN), sen en kabel från CPE, (LAN 1), till BBB boxen, (hög prio.), och sen routern till LAN 2, (medel prio.), hur enkelt som helst. Allting funkar, BBB boxen/kortet registreras, mjukvaran hämtas och jag har alla kanaler jag ska ha, internet funkar, både LAN och WiFi, via routern, utan problem.

OBS! 10 dagar efter att jag var i kontakt med supporten så har teknikern fortfarande INTE hört av sig, med mer än 1 SMS, 3 dagar senare, där de bad om ursäkt för att de har hög belastning. 5 dagar efter det så har de fortfarande inte hört av sig, så jag drog själv ur pluggen ett par dagar efter det till hela skiten och sa, tack men nej tack, jag ha löst det själv! Jag tänker inte betala 2000 SEK för nåt som är gratis!? Inte imponerad av supporten!!

Jag kontaktade supporten idag, innan jag skrev det här inlägget. En lallande medarbetare sa nåt om att det var tråkigt att det har varit problem, att tekniska supporten, (skyll ifrån sig), borde vetat om det här och upplyst mig redan från början om CPE. När jag nämnde att de ville ha 2000 SEK för något som gick att få gratis, då fick jag inget bra svar alls, bara en massa dåliga ursäkter. Kändes väl som att jag körde över han men uppenbarligen så visste jag mer än vad han gjorde.

De skulle dra av en hundring för en icke fungerande TV tjänst på nästkommande räkning men det återstår att se om det blir så, inte första gången jag har problem med BBB. Överlag så funkar det hur bra som helst men ibland så är det på ren svenska åt helvete urkukat hur det inte funkar.

Säljer man en tjänst, se till att den fungerar. Kan man inte leverera, tala om varför! Merarbete för kunden och en putttenuttig support hjälper inte upp statistiken för ett kundvänligt forum. I synnerhet inte om det är så att de vill ha två tusen spänn för nåt som jag kan få gratis!? CPE pluggas in vid router/box dessutom så det är inga konstigheter! En kontakt för strömmen, en kort nätverkskabel, (ingår inte!), mellan CPE och router. Rubbat enkelt schema på tinypic-länken.

// Cheers

http://i67.tinypic.com/9uwuwx.jpg
- Korrekt inkoppling av maskinvara, utan inblandning från BBB.

Banhof (grymt internet)
https://www.bahnhof.se

Bredbandsbolaget (mindre grym support)
http://www.bredbandsbolaget.se

Arris (whicked box)
http://www.arris.com/products/vip2853

ABK (varför tjänstefördelare?)
http://www.abk.se/CM/Templates/Artic...7-01a37f795ee1

C4 Energi (dom undrar som jag, varför tjänstefördelare?)
http://www.c4energifibernat.se
Citera
2018-02-13, 19:25
  #2
Medlem
Citat:
en CPE. Vad det verkar så är det i grunden en switch. Om det stämmer eller inte låter jag någon annan bekräfta eller dementera.
Korrekt. Den typen av CPE är en switch av inte allra lägsta prisklass/kvalitet. Kostar några hundralappar i ental vid konsumentförsäljning.

Om den ska anslutas direkt till en optisk fiber som kommer in i bostaden så är det en fördel, men då levereras den också med en "tranceiver" som omvandlar ljussignalerna till elektroniken (och tvärtom).
Tranceivern kostar i allmänhet mer än resten av switchen, men behövs alltid då fiber används.

Efter rätt grundkonfiguration innan eller vid leverans så kan den sedan hanteras av nät- och tjänsteoperatörerna på andra sidan av fibern.

Varför CPE
De kan användas för att två eller flera 'konkurrerande' tjänsteleverantörer ska kunna leverera sina tjänster efter eget huvud med minsta möjliga samarbete sinsemellan eller med den som äger kundens nät (där CPEn också ingår).

Ur affärsperspektivet används de också för att kunna fakturera kunden flera gånger om för en enda anslutning:
Ursprungligen lanserades tekniken som "Triple Play", dvs Fast Telefoni, BredbandsTV och Internet.
Där telefoni ansågs finast/viktigast, TV som lönsammast och internet fick väl bli det som blev över eftersom det inte var så seriöst eller viktigt...

Och en viktig "selling point" TILL operatörerna var/är Inlåsningseffekten: Låt kunden känna sig lite märkvärdig och gör installationen lagom krånglig så minskar risken att kunden beslutar sig för att byta leverantör även när den nuvarande "känns lite dyr".

TV-leverantörsbranschen handlar ju i första hand om att kunna köpa och sälja Innehåll så dyrt som möjligt.
Dvs spekulation, protektionism och avkastning precis som vilken börs- eller råvaruhandel som helst.
Och dvs att de som sitter på de tunga besluten inte bryr sig om VAD de säljer eller HUR BRA de levererar, så vida det inte påverkar deras position mot konkurrenterna.

En modern FTTH (bredbandsanslutning via fiber) bör vara byggd som en stabil och tillförlitlig internetanslutning där leveranssäkerhet är högsta och enda prioritering.

TV-leverans (och ev. fast tele) kan ske direkt över publika internet eller kanske ännu enklare genom en typ av "VPN" som ofta installeras som en liten burk som kunden själv kopplar in på sitt eget internet.

Men sådant gillar inte de TV-leverantörer som fuskar som internetleverantörer eller de internetleverantörer som fuskar som TV-leverantörer, efter som det öppnar upp för andra konkurrenter som kanske gör kunderna mycket nöjdare.
Citera
2018-02-13, 20:49
  #3
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Övriga nätverksdiskussioner
/Moderator
Citera
2018-02-13, 21:03
  #4
Medlem
Skulle man kunna ha en CPE för att styra om sin internet från ett företag som har monopol i uttaget till ett annat internetföretag? Att man överger det företag som "äger" fibern i fastigheten och slutar betala månadsavgiften för att gå över till en annan aktör?
Citera
2018-02-14, 10:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackgaystreamer
Skulle man kunna ha en CPE för att styra om sin internet från ett företag som har monopol i uttaget till ett annat internetföretag? Att man överger det företag som "äger" fibern i fastigheten och slutar betala månadsavgiften för att gå över till en annan aktör?
Nej inte när du skriver "ett företag som har monopol i uttaget" och "det företag som "äger" fibern".

Den som bekostat monteringen av uttaget/fibern har en viss kostnad för att hålla det fungerande både som aktiv ledningsdragning och utrustningen i andra ändan av din egen sladd samt CPE+transceiver om det är fiber ända in i bostaden.

I relativt nybyggda flerfamiljshus så kan kablaget ha varit med sedan nybygget, men då har ju hyresvär/BRF även möjlighet att göra ett avtal med en enda monopol-operatör.
Om då t.ex ComHem eller Telia tecknat ett sådant avtal på sina normala villkor, så ärr valfriheten att byta operatör mycket låg.
(Även med "Telia öppen fiber" och sådana pseudo-tjänster.)

Slutar du betala en sådan leverantör så kommer ditt uttag/fiber att sluta fungera (om inte avgiften ligger inbakad i hyran(motsv.)

Och lyckas man "tunnla" sin access till en annan leverantör ungefär som du tänkt/beskriver, så motsvarar det flera typer av "VPN". Men då har du också "problemet" med hur operatören i kontakten sköter sitt nät fram till vpn-operatören.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback