Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 20:19
  #13
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag har utöver det här kontot under tiden 2002-2018 haft användarna A till D.

A registrerades 2002 och har inte varit aktiv sedan 2014
B registrerades 2004 och var fram till min avstängning den användare som jag använde på jobbet
C registrerades 2006 och användes som en ren smurf i trådar där jag inte ville använda A. Har med undantag för att klaga på ett moderatorbeslut inte varit inloggad sedan 2010
D registrerades 2008 och användes som en ren smurf i en enda tråd där jag inte ville använda A. Har inte varit inloggad sedan 2008

Min nuvarande användare har endast varit inloggad från samma adress som A och möjligtvis B-C, så kopplingen mellan det här kontot och D måste ha skett genom A.

Utöver dessa så finns användaren E, som inte är min. Med mycket stor sannolikhet så har E varit inloggad från samma adress som A någon eller några gånger före 2010-2012. E kan troligtvis även kopplas till andra konton som inte är mina, men detta vet jag inte säkert.

E har inte varit inloggad på samma dator som det här kontot, så kopplingen mellan det här kontot och E måste ha skett genom A.

Under min avstängning så har även A-E varit avstängda. Det är D och E som oroar mig, eftersom att det är ganska uppenbart att Flashback länkar samman användare som har varit inloggade från samma adress, även om det var extremt lång tid sedan det hände. A har under 2002-2012 varit inloggad på ganska många datorer på universitet och arbetsplatser, så jag vet inte hur många konton som kan tänkas kopplas till mitt nuvarande.
Citera
2018-02-13, 20:44
  #14
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars

En mänsklig faktor. En sådan finns inte korrekt nedskriven ens i Freuds och Jungs läror. Men det är ändå något som kan vara av intresse i en tråd som den här eftersom regeln i sig i slutgrunden refererar till aktiva beslut som måste tas av en människa, utan regler, alltså ett helt mänskligt beslut.

1.07. Refererar i sig själv till ett sådant beslut, så detta inlägg är icke off-topic.

Var och en är helt och hållet ansvarig för det man skriver i varje enskilt inlägg oavsett vilken användare man skriver det med.

En "mänsklig faktor" är därför ingen ursäkt till ett regelbrott.
Citera
2018-02-13, 23:26
  #15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag har varit avstängd en tid för 1.07, och nu undrar jag helt enkelt hur jag skall kunna undvika detta i framtiden. Jag avser inte hur jag skall komma undan med regelbrott, utan hur jag skall kunna undvika att min långa historik på Flashback skall drabba mig i framtiden.

Jag kan till och börja med erkänna att jag faktiskt hade ett alternativt konto som jag använde på jobbet, så avstängningen var inte omotiverad. Dels så har jag inte mitt lösenord i huvudet, dels så ville jag inte riskera att mina kollegor kunde komma på mig inloggad med min riktiga användare.
Det är inte detta jag vänder mig emot, utan att även mina bekanta blev avstängda. Jag är helt enkelt associerad med konton som inte är mina. Jag har kollat posthistoriken för min alternativa användare, och enligt den så skrevs det sista inlägget i det aktuella forumet cirka 6 månader innan jag blev avstängd senast.

När jag blev avstängd den här gången så började jag gräva lite, och jag kom fram till att användare som jag hade för över 10 år sedan var avstängda. Med användare som jag hade avser jag användare som jag har bytt lösenord på genom att slumpa fram något långt som jag inte har noterat.

Slutsatsen som jag drar av detta är att Flashback sparar samtliga IP-adresser och sedan bygger någon slags trädstruktur för att kunna avslöja troll. Jag har inga problem med detta, men eftersom att jag tidigare (för över 5 år sedan) inte har varit speciellt noga med var jag loggade in eller vem som loggade in hemma hos mig så befarar jag att det kan bli problem.

Jag har gjort vad jag har kunnat för att undvika detta, till exempel så har jag bytt lösenord på alla alternativa konton som jag har haft. Jag tänker i fortsättningen endast ha ett konto, och endast logga in från ett ställe. Finns det något mer som jag kan göra? Vågar jag skriva i de forum där jag använde min alternativa användare? Jag är orolig för att bli avstängd igen om jag skriver i ett forum där jag tidigare har använt mitt alternativa konto. Är inlägg skrivna innan avstängningen "preskriberade", eller bör jag hålla mig borta?

Om någon moderator eller admin svarar så vore jag mycket tacksam om ni inte nämner några användarnamn. Jag har en gammal användare som är outad, och jag vill kunna vara anonym även i fortsättningen.

Mina 3 cent:
1. Ett sätt du KAN undvika 1.07 är att vara öppen med vilka konton som är dina.
2. Starta ny tråd. Du kan inte gärna dömas för 1.07 om det inte var din mening att skriva i samma tråd, även om trådarna slås ihop sen. Väl?? Dock finns det risk att du iaf ramlar dit på 0.02.
3. Fråga *alltid* en Mod först i det forum du vill skriva i och till denne lägga alla korten på bordet. Säg vad du vill skriva och att du har skrivit i tråden för x år sen som användare y. Denna mod får inte föra sådan info vidare utan att själv bryta mot 1.06.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback