Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 16:24
  #1
Medlem
Så här ser situationen ut: En person träffar på två stycken 11-12-åringar som man haft problem med i området förut, i färd med att vandalisera/försöka bryta upp dörren i ett förråd och slår det ena av barnet så att han faller platt till marken (och ej reser sig upp).

Personen lämnar området efter försök att väcka barnet och går hem.

Frågeställning:

Är detta grov misshandel ifall personen blir tagen?
Hur stor är risken att barnet dör av detta?
Om det skulle bli ett rättsligt fall av detta, är det då en förmildrande omständighet att offret provocerat fram reaktionen genom tidigare problem?
Citera
2018-02-13, 16:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Så här ser situationen ut: En person träffar på två stycken 11-12-åringar som man haft problem med i området förut, i färd med att vandalisera/försöka bryta upp dörren i ett förråd och slår det ena av barnet så att han faller platt till marken (och ej reser sig upp).

Personen lämnar området efter försök att väcka barnet och går hem.

Frågeställning:

Är detta grov misshandel ifall personen blir tagen?
Hur stor är risken att barnet dör av detta?
Om det skulle bli ett rättsligt fall av detta, är det då en förmildrande omständighet att offret provocerat fram reaktionen genom tidigare problem?

Tror nog tråden passar bättre i forumet juridik såvida detta inte är en verklig situation?
Likväl ganska luddigt skrivet... Är det barnet som slår det andra barnet eller slår den vuxna personen barnet? I så fall kan det knappast klassas som ouppsåtligt våld om han slår till ungen..?

Nåväl.
1. Ja, det torde kunna klassas som grov misshandel (alternativt försök till mord sett till omständigheterna). Likgiltigheten är uppenbar.
2. Omöjligt att svara på, beror på hundratals faktorer.
3. Nej. Måhända kan man diskutera nödvärn men våldet är knappast försvarbart och inte heller finns det någon excess-situation värd att tala om.
Citera
2018-02-13, 16:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Tror nog tråden passar bättre i forumet juridik såvida detta inte är en verklig situation?
Likväl ganska luddigt skrivet... Är det barnet som slår det andra barnet eller slår den vuxna personen barnet? I så fall kan det knappast klassas som ouppsåtligt våld om han slår till ungen..?

Nåväl.
1. Ja, det torde kunna klassas som grov misshandel.
2. Omöjligt att svara på, beror på hundratals faktorer.
3. Nej. Måhända kan man diskutera nödvärn men våldet är knappast försvarbart och inte heller finns det någon excess-situation värd att tala om.
Att det är den vuxna som slår barnet är tydligt i texten.
Citera
2018-02-13, 16:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Att det är den vuxna som slår barnet är tydligt i texten.

Hur kan du då mena att det är utan uppsåt..?
Citera
2018-02-13, 16:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Hur kan du då mena att det är utan uppsåt..?
Eftersom det var en reaktion som de provocerat fram under flera månader och inte hade hänt om det bara var en engångsgrej.
Citera
2018-02-13, 16:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Eftersom det var en reaktion som de provocerat fram under flera månader och inte hade hänt om det bara var en engångsgrej.

Okej. Vi får nog börja med att gå in lite på vad uppsåt egentligen är.

Det finns tre olika typer av uppsåt.
1. Avsiktsuppsåt - Jag slog honom för att jag ville slå honom.
2. Insiktsuppsåt - Man är medveten om att slaget kan träffa även om det inte nödvändigtvis var riktat mot individen.
3. Likgiltighetsuppsåt - Man slår runt sig och bryr sig inte om man träffar någon.
(Inte perfekta exempel men någorlunda korrekt)

I detta fall tycks individen ha slagit mot barnet i syfte att slå barnet varpå avsiktsuppsåt (den starkaste formen) föreligger och uppsåtsfrågan är klar. Har man för avsikt att träffa någon med ett slag finns det alltid uppsåt oavsett om det föreligger tidigare provokation eller ej. I vissa fall kan slaget vara tillåtet (exempelvis vid nödvärn) men någon sådan situation föreligger inte här.

Individen har med uppsåt slagit ett barn så illa att denne blir medvetslös. Föreligger/förelåg fara för barnets liv skulle han dömas till mordförsök annars grov misshandel.


Bara för att förtydliga: Ja, det kan föreligga (eller snarare föreligger) en nödvärnssituation däremot är våldet oförsvarligt sett till brottets art.
__________________
Senast redigerad av Nulb 2018-02-13 kl. 16:41. Anledning: Tillägg
Citera
2018-02-13, 19:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Okej. Vi får nog börja med att gå in lite på vad uppsåt egentligen är.

Det finns tre olika typer av uppsåt.
1. Avsiktsuppsåt - Jag slog honom för att jag ville slå honom.
2. Insiktsuppsåt - Man är medveten om att slaget kan träffa även om det inte nödvändigtvis var riktat mot individen.
3. Likgiltighetsuppsåt - Man slår runt sig och bryr sig inte om man träffar någon.
(Inte perfekta exempel men någorlunda korrekt)

I detta fall tycks individen ha slagit mot barnet i syfte att slå barnet varpå avsiktsuppsåt (den starkaste formen) föreligger och uppsåtsfrågan är klar. Har man för avsikt att träffa någon med ett slag finns det alltid uppsåt oavsett om det föreligger tidigare provokation eller ej. I vissa fall kan slaget vara tillåtet (exempelvis vid nödvärn) men någon sådan situation föreligger inte här.

Individen har med uppsåt slagit ett barn så illa att denne blir medvetslös. Föreligger/förelåg fara för barnets liv skulle han dömas till mordförsök annars grov misshandel.


Bara för att förtydliga: Ja, det kan föreligga (eller snarare föreligger) en nödvärnssituation däremot är våldet oförsvarligt sett till brottets art.
Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med. De provocerade fram reaktionen och därför är det inte uppsåtligt.
Citera
2018-02-13, 22:13
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med. De provocerade fram reaktionen och därför är det inte uppsåtligt.


Fast det där kommer åklagaren att vända rakt emot dig och beskriva det som att du istället planerat detta under flera månader.
Citera
2018-02-13, 23:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med. De provocerade fram reaktionen och därför är det inte uppsåtligt.

Uppsåtet har att göra med själva handlingen, inte brottet som sådant. Även om handlingen är framprovocerad är den uppsåtlig eftersom den vuxna har slagit barnet medvetet.
Citera
2018-02-14, 00:10
  #10
Medlem
Lämnar man bara en person på marken som man slagit/puttar omkull medvetslös utan att larma så blir det ju minst likgiltighetsuppsått eller vad det kallas.
Slår man någon vid pågående brott och personen dör men man larmar så är det såklart större chans att bli friad eller bli dömd till vållande.
Om ett barn håller på att bryta upp något och man ska ta fast ungen och ungen ramlar och drar bakhuvudet i backen och dör så kommer domslutet skilja sig väldigt mycket beroende på om man larmar eller inte.
Drar man en stenhård knytnäve rätt i pallet på en tolvåring så han colar så tror jag däremot det kvittar. Men det lär ju inte bli bättre om man bara drar därifrån utan att larma efteråt tänker jag spontant.
Citera
2018-02-15, 16:39
  #11
Medlem
www3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Frågeställning:

Är detta grov misshandel ifall personen blir tagen?

Ja, kan klassas som grov misshandel. Att personen lämnade platsen kan klassas som en försvårande omständighet, för barnet kanske behövde omedelbar hjälp av sjukvård. Samt att det är en vuxen som slår ett barn är ju också självklart en försvårande omständighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Hur stor är risken att barnet dör av detta?

Dum fråga. Beror ju på hur hårt personen slår.

Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Om det skulle bli ett rättsligt fall av detta, är det då en förmildrande omständighet att offret provocerat fram reaktionen genom tidigare problem?

Nej. Rätt beteende skulle varit att hålla fast ungjäveln (eller båda om du klarar) och ringa polisen, för du har rätt att hålla fast en person om du kommer på personen under pågående brott.

Så för att avrunda: rättsväsendet skulle bara säga att du har handlat fel och att du skulle hålla fast dem och ringa polisen istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback