Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 12:29
  #1
Medlem
Hur tänker ni kring miljöpåverkan vid s.k. "mining"?
Borde inte stora mining-farmar klassas som miljöbrott?
Själv tycker jag det borde förbjudas med riggar som drar mer än några kilowatt.
Citera
2018-02-13, 13:09
  #2
Medlem
KastaMasks avatar
Om något så borde man klassa FIAT-valutor som är backade utav miljöförstöring, krigsmaskiner och allmänt resursslöseri som miljöbrott.

https://www.coindesk.com/microscope-...itcoin-mining/

https://www.coindesk.com/microscope-real-costs-dollar/
Citera
2018-02-13, 13:11
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freddeee123
Hur tänker ni kring miljöpåverkan vid s.k. "mining"?
Borde inte stora mining-farmar klassas som miljöbrott?
Själv tycker jag det borde förbjudas med riggar som drar mer än några kilowatt.

I så fall borde det vara ett miljöbrott att kolla på TV eller spela datorspel också..

Kommer elen från koldioxidfria källor (sol, vind, vatten, kärnkraft) finns det dessutom ingen negativ miljöpåverkan.
Citera
2018-02-13, 14:14
  #4
Medlem
KastaMasks avatar
Under the Microscope: Economic and Environmental Costs of Bitcoin Mining

The Real Costs of a Dollar

Bitcoin has less environmental impact than FIAT currencies

Bitcoin VS Gold - How much energy do they really consume?

Dock tycker jag att det är slösaktigt att mining-nätverk inte används för att agera superdator åt forskning i större utsträckning. Det finns projekt som t.ex Gridcoin där man istället för att lösa kryptografiska pussel gör beräkningar åt olika forskningsprojekt. Mining-nätverk kan även användas till t.ex maskinlärning / rendering och kan ge människor tillgång till enorm beräkningskraft som de i vanliga fall ej hade haft tillgång till. Detta har potential att främja forskning och ge människor utan resurser/kontakter tillgång till ett nätverk utav superdatorer via tokens. Golem är ett exempel.

Den värmeenergi som skapas kan även den användas. Här i Norden är klimatet perfekt för mining då vi kan använda värmen för att värma upp bostäder under vintern (på samma sätt som vi redan gör med serverhallar).
Citera
2018-02-13, 14:18
  #5
Medlem
mmais avatar
Ännu en som fallit för hjärntvätten angående miljön!!
Citera
2018-02-13, 14:48
  #6
Medlem
Trillskes avatar
I princip vore det en god idé om det kunde genomföras utan att ställa till enorm skada för mänskligheten och verka kontraproduktivt i miljösyfte.

Vilket det inte kan. Så det är ingen god idé.
Citera
2018-02-13, 16:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Bitcoin has less environmental impact than FIAT currencies
Men för helvete...

Fattar du inte att den där jämförelsen är extremt ofördelaktig för bitcoin?
Citera
2018-02-13, 20:10
  #8
Medlem
KastaMasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Men för helvete...

Fattar du inte att den där jämförelsen är extremt ofördelaktig för bitcoin?

Har du lust att utveckla?

Flashback är ett diskussionsforum. Vem fan bryr sig om din spontana reaktion? Du får gärna kalla mig för idiot, men du behöver förklara VARFÖR jag är en idiot också!
__________________
Senast redigerad av KastaMask 2018-02-13 kl. 20:18.
Citera
2018-02-13, 21:37
  #9
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
I så fall borde det vara ett miljöbrott att kolla på TV eller spela datorspel också..

Kommer elen från koldioxidfria källor (sol, vind, vatten, kärnkraft) finns det dessutom ingen negativ miljöpåverkan.

Det finns en högst påtaglig negativ miljöpåverkan av att bygga ut vattendrag för kraftproduktion om än mer lokal än koldioxidutsläppen. Diskussionen om kärnkraften (som jag är positiv till) lämnar jag till andra.
Citera
2018-02-13, 21:46
  #10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Det finns en högst påtaglig negativ miljöpåverkan av att bygga ut vattendrag för kraftproduktion om än mer lokal än koldioxidutsläppen. Diskussionen om kärnkraften (som jag är positiv till) lämnar jag till andra.

Ja, det var du helt rätt i. Befintlig vattenkraft hade varit bättre att skriva.
Citera
2018-02-14, 11:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KastaMask
Har du lust att utveckla?

Flashback är ett diskussionsforum. Vem fan bryr sig om din spontana reaktion? Du får gärna kalla mig för idiot, men du behöver förklara VARFÖR jag är en idiot också!
Enligt artikeln du länkade till förbrukar fiatvalutan bara några tiotals procent mera energi än bitcoin, trots att antalet transaktioner är flera storleksordningar större. Nu vet jag inte om de här siffrorna stämmer, men någonstans läste jag att det var 600000 per sekund för fiat (minns inte om det var all fiat eller bara USD) mot 7 per sekund för bitcoin.
Citera
2018-02-14, 12:13
  #12
Medlem
PippiDrengs avatar
Bitcoin Jesus förklarar:
https://youtu.be/2T0OUIW89II
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback