Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 11:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
"Miljöpartiet till hårt angrepp mot M-toppen – "Flashbacknivå""

Tomas Eriksson (MP), gruppledare Stockholms Läns Landsting:

"Då är vi inne på att debattera på Flashbacknivå, när alla ska få yttra sina åsikter helt ogenomtänkt."
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...ro7JRAQ3nSmQA/
.
Åsiktsdiskriminering, men det ligger nära för en kommunist.
Citera
2018-02-13, 13:05
  #14
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Det är även värt att poängtera att det uttalandet av Tomas Eriksson lär i allra högsta grad ha varit genomtänkt. Det är härligt när masken faller av och folk visar upp sitt rätta ansikte.

Många har glömt att Miljöpartiet för inte alltför länge sedan föreslog att det skulle vara förbjudet att blogga anonymt...
Citera
2018-02-13, 21:50
  #15
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nja, helt fel i sak har han väl inte. Nog har vi alla stött på ett flertal kommentarer här där man undrar om skribenten överhuvudtaget har kopplat in hjärnan. Men det var kanske inte direkt det han avsåg.

Fast här kan man ju poängtera att även korkade användare som försöker göra input i en diskussion genom att posta någonting som får alla att häpna framför sina datorskärmar bör få komma till tals. Det som beskrivs i artikeln är något mer skrämmande - ja, jag anser att skrämmande är ett korrekt ord eftersom det handlar om åsiktscensur:

"Tomas Eriksson berättar att han själv raderat kommentarer på sin egen Facebooksida och att anser att Leif Gripestam har ett ansvar för vilka kommentarer som syns under hans inlägg.

– Det har man ett ansvar för som politiker. Men det ansvaret verkar Leif inte beredd att ta. De som kommenterar ska få häva ur sig vilken skit som helst. Då tycker inte jag att man är seriös politiker om man låter det stå kvar."

Men personen som svartmålas i artikeln svarar på ett rimligt och konkret sätt:

"– Nu råkar det vara över 1100 kommentarer, jag hinner inte svara på allt. Om han tycker att han vill strypa debatten får det stå för honom, jag tänker inte gör det. Man ska ta en öppen debatt.

Istället tycker Leif Gripestam att Miljöpartiet drar sig från debatten.

Den inställningen MP har bidrar till det samhällsklimat vi har, de accepterar inte en öppen debatt."

Jag är till stor del oinsatt i politiska frågor, men den fetade meningen är totalt klockren och helt i enlighet med min egen inställning, som jag har delgivit i flera trådar i det här delforumet. Det som MP bedömer som rasistiska inlägg är, förresten - enligt artikeln -, " Jag tittade bland kommentarerna. Några jag noterade var ungefär i stil med "stick ur landet om ni inte är nöjda"." Va? Det är väl en fullt rimlig åsiktsyttring i kontexten av Gripestams Facebookinlägg (som förövrigt också lyder: "Vår uttalade ambition är att vara bäst på att hjälpa dessa individer till självförsörjning o ett självständigt liv så snabbt som möjligt. Det som är huvudproblemet för dessa individer att vi inte har ordnat vanliga hyresrätter."), och ett något grövre sätt att säga: "Om ni inte är nöjda [Gripestams inlägg påpekar att människorna ifråga faktiskt får tillgång till skolor, samhällsorientering, jobbcoaching, tillfälligt boende i två år, bidrag, sjukvård, etc.] med vad Sverige kan erbjuda er, så är ni välkomna att lämna landet."
Citera
2018-02-25, 22:50
  #16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Många har glömt att Miljöpartiet för inte alltför länge sedan föreslog att det skulle vara förbjudet att blogga anonymt...

Är du förvånad?

Miljöpartister är som meloner: gröna på utsidan men röda inuti.

Miljöpartisten i trådstarten är uppenbarligen motståndare till det fria ordet.

SKRÄMMANDE!
Citera
2018-03-18, 23:26
  #17
Medlem
Hegamons avatar
Är det bara jag som blir förbannad, har läst 10 gånger nu och fattar fortfarande inte vem som gjort vad:

Citat:
– Då tycker jag att Leif Gripestam som kommunalråd i en svensk kommun har ansvar att antingen bemöta inläggen eller radera dem. Det är de två alternativen jag ser att man har.

– Men istället hänvisar han till att han inte vill strypa debatten. Då är vi inne på att debattera på Flashbacknivå, när alla ska få yttra sina åsikter helt ogenomtänkt. Det säger något om Leif Gripestam och på vilken nivå han vill ha politiska debatter.

Troligen vill någon (vilket av personerna?) att inlägg likt dessa är rasistiska och ska tas bort:

Citat:
"stick ur landet om ni inte är nöjda". Vilket jag skulle kvalificera som rent rasistiska kommentarer.

Ovan kan inte klassas som en rasistisk kommentar. En präktig person i en åsiktskorridor kan säkert anse att kommentaren är rasistisk för att vinna poäng. Enligt min uppfattning är det befängt att hävda det är rasistiskt.

Jag vet ej vad som är att föredra: Att ta bort negativa kommentarer ökar på splittringen mellan 7K och SD. Vilket jag menar enbart gynnar SD. Men att ha dom kvar gynnar också SD. För min del så vill jag gärna dom kommentarerna ska vara just kvar, för det ska vara öppenhet och alla ska få uttrycka sin åsikt utan repressalier.
Citera
2018-03-18, 23:51
  #18
Medlem
mmais avatar
Att som Miljöpartist häva ur sig att något är "helt ogenomtänkt" är väl att kliva i klaveret?
MP har väl inte gjort annat än hävt ur sig saker som är helt ogenomtänkt dom sista 20 åren.
Citera
2018-03-18, 23:53
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarcasmium
"Miljöpartiet till hårt angrepp mot M-toppen – "Flashbacknivå""

Tomas Eriksson (MP), gruppledare Stockholms Läns Landsting:

"Då är vi inne på att debattera på Flashbacknivå, när alla ska få yttra sina åsikter helt ogenomtänkt."
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...ro7JRAQ3nSmQA/
.

han hade ju inte använt sig av det begreppet om man inte varit inne på flashpack men det är han inte ensam om. det är massor med både politiker och journalister som trålar runt här. har man låg intelligens och saknar talanger blir man journalist eller politiker. de allra dummaste anser sig vara smartast.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback