Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 05:50
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Man kan inte veta allt, så är det bara, det är praktiskt omöjligt. Vad är då de nästbästa alternativen för den som skulle vilja vara allvetandes och alltänkandes?
Citera
2018-02-13, 05:54
  #2
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Man kan inte veta allt, så är det bara, det är praktiskt omöjligt. Vad är då de nästbästa alternativen för den som skulle vilja vara allvetandes och alltänkandes?

Att veta var man ska hitta informationen, vara snabb på att hitta den, snabbt kunna skumma igenom stora textmängder, processa det, sammanfatta det och förstå kontentan. Det här är sådant som man lär sig på universitetet, nästan oavsett vilka ämnen man läser.
Citera
2018-02-13, 06:08
  #3
Medlem
AA-suiteds avatar
Förlita dig på teorier
Citera
2018-02-13, 10:42
  #4
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Förlita dig på teorier

Lust att utveckla?
Citera
2018-02-13, 11:17
  #5
Medlem
nerdnerds avatar
Varför ska man veta något öht? Börja där. Själv tycker jag det är kul att veta och förstå saker, men då är det ju egentligen bara att välja och vraka. T ex ta reda på typ ALLT om t ex svarta hål, och helt skita i knyppling, virkning och stickning.

Mer praktiskt måste vi ofta fatta en massa beslut utan att egentligen ha tillräcklig kunskap, t ex vid olika sorters investeringar. Men sånt har faktiskt studerats, och det finns en massa olika böcker om det och så: https://en.wikipedia.org/wiki/Decision_theory
Citera
2018-02-13, 12:11
  #6
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varför ska man veta något öht? Börja där. Själv tycker jag det är kul att veta och förstå saker, men då är det ju egentligen bara att välja och vraka. T ex ta reda på typ ALLT om t ex svarta hål, och helt skita i knyppling, virkning och stickning.

Mer praktiskt måste vi ofta fatta en massa beslut utan att egentligen ha tillräcklig kunskap, t ex vid olika sorters investeringar. Men sånt har faktiskt studerats, och det finns en massa olika böcker om det och så: https://en.wikipedia.org/wiki/Decision_theory


Det är väl en bekvämlighet att veta saker. Det kan vara praktiskt men ofta är det inte det. Men man undviker så många fällor när man vet saker redan. En gång försökte jag lösa ett problem som bevisats vara olöslig.

En annan gång (när jag var liten) spekulerade jag om relationen mellan electricitet och värme utifrån bohrs atommodel och det är något jag ångrar eftersom att jag länge gick runt och trodde att jag visste hur ström värmer upp ledningar. Man kan väl säga att mitt begär baserar sig på traumatiska minnen som det.

Jag gick igenom mycket möda för att försöka klura ut vad atomskal består av och jag skyller på svensk grundskola som lär ut sådan skit.

Jag vill vara en bildad människa så att jag slipper återupprepa sådana misstag i vuxen ålder. Jag förstår att ingen människa vet svaren på vissa saker men man behöver inte vara naiv för det.

Jadu, jag vet inte. Som svar på din fråga: antagligen för att jag har psykiska problem.
__________________
Senast redigerad av vassochsmart 2018-02-13 kl. 12:18.
Citera
2018-02-13, 16:37
  #7
Medlem
Jag är inte säker på att det vore så trevligt att vara allvetande. Till exempel skulle du ständigt gå omkring med vetskapen om när och hur du kommer att dö. Nästan ännu värre vore att du skulle veta allt som andra människor tänker om dig, även sådant de är alltför hänsynsfulla för att säga högt...
Citera
2018-02-13, 18:47
  #8
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Lust att utveckla?
Ta reda på allt som går att ta reda på definitivt och när du stöter på någonting som inte går att ta reda på definitivt förlitar du dig på den troligaste teorin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback