Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 03:49
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Var finner vi Sveriges finest av arkitektur, kultur och teknologi? Var finner vi det motsatta, avgrunden, och vad är Sveriges "medelvärde" på dessa ting?

När jag visualiserar saker så ser jag en och annan toppmodern byggnad, en och annan nyproducerad bostad med den senaste vatten, bygg och eltekniken. Jag ser också en och annan förfallande skola. Ett och annat labb i gamla hus men med toppmodern utrustning. Mediokra sjukhus med medioker personal och medioker utrustning, men också något annat sjukhus någonstans med toppläkare och topputrustning.

I någon kontorsbyggnad för teknikforskning sitter det en drös med toppingenjörer och jobbar med att framställa morgondagens 5G-system. I en annan byggnad har vi SFI-kurser av blomklänningsklädda tanter för framtida kåkfarare.

Ett typiskt köpcentrum kan vara ett ruckel eller relativt nybyggt fort som dock inte fyller så mycket mer funktionalitet än att sälja prylar och kläder och smink (annat var det förr när man stadsplanerade saker med mer avsikter än att någon skulle dra in pengar).

Jag tycker att frågan på topic är svårbesvarade. Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma Sverige. Så ni får hjälpa mig. Jag undrar liksom lite beroende på vad man tittar på, var någonstans (exempel och platser och sånt) vi hittar det absolut mest toppmoderna Sverige och var vi hittar motsatsen och vad den generella statusen är.

Efter att vi besvarat huvudfrågorna så kan vi börja jämföra med andra länder också, och diskutera hur svårt det är, och vad nyttan (om det är värt det) är med att ha vissa saker toppmoderna, och vad som kanske inte är lika lönt eller viktigt att hålla toppnodernt. T.ex. kan vi börja jämföra svenska tågsystemen med japanska.

Man får väl också ändå anse att man från ett modernt samhälle kan förvänta sig bra och hållbara sociala strukturer också (fungerande politiker och att folk beter sig och tillsammans håller reda på samhället och sånt) även om det inte har någonting med att vara modern att göra.
Citera
2018-02-13, 08:08
  #2
Medlem
Flaskhalsats avatar
Kista är drömstället för dig! Ena änden finns teknikparken med Ericsson, Huawei och andra jättar och i andra delen finns ett totalt jävla ghetto dit du inte ens skickar en integrerad neger på natten.
Citera
2018-02-13, 08:55
  #3
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Kista är drömstället för dig! Ena änden finns teknikparken med Ericsson, Huawei och andra jättar och i andra delen finns ett totalt jävla ghetto dit du inte ens skickar en integrerad neger på natten.

Kista har väl säkert byggnader som man kan förvänta sig av ett icke 3e-världen land. Men är detta område det absolut bästa i topp som Sverige har att erbjuda just nu?

Var ser vi liksom föredömet? Landets kronjuvel och föregångare. Inte är det ghettot i andra delen iallafall.
Citera
2018-02-13, 10:05
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
>stockholm
<norrland
Citera
2018-02-13, 11:44
  #5
Medlem
Europes avatar
Den svenska järnvägen, med kilometervis med ruttnande bjälkar, sprickande skenor o.s.v., där svenska tåg kryper fram eller står helt stilla, samtidigt som hela övervakas manuellt med ett system från forntidens dimmor, verkar ju inte direkt supermodern jämfört med andra länders snabbtåg som når upp till över 400 km/h i moderna, högteknologiska järnvägssystem. Finns inte direkt några värst moderna dito att jämföra med i Sverige.

Edit: Jag såg nu att TS redan tog upp järnvägen.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-02-13 kl. 11:46. Anledning: Edit
Citera
2018-02-13, 13:19
  #6
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Den svenska järnvägen, med kilometervis med ruttnande bjälkar, sprickande skenor o.s.v., där svenska tåg kryper fram eller står helt stilla, samtidigt som hela övervakas manuellt med ett system från forntidens dimmor, verkar ju inte direkt supermodern jämfört med andra länders snabbtåg som når upp till över 400 km/h i moderna, högteknologiska järnvägssystem. Finns inte direkt några värst moderna dito att jämföra med i Sverige.

Edit: Jag såg nu att TS redan tog upp järnvägen.

Jag tänkte först bara jämföra järnvägen som jag antog var medelmåttig med japans toppmoderna. Men när du säger det nu så har du nog rätt, våra tåg är fan pinsamma.
Citera
2018-02-17, 10:13
  #7
Medlem
Lund skulle kanske kunna ses som "toppmodernast" utifrån ts kriterier och sett till dessa faktorer i kombination med varandra. Från Lundagård mot nordost har du hela universitetsområdet (humanister/samhällsvetare/jurister vid gamla lasarettsområdet och nedre Sölvegatan, därefter medicinarna vid lasarettet/SUS, sedan LTH och längre upp mot nordost IDEON/Sony Ericsson/MAX IV / kommande ESS). Att det i praktiken är gångavstånd mellan humanister och teknologer är rätt unikt för svenska förhållanden där de annars har segregerats långt bort från varandra (lägg till att Lunds studentliv oavsett studieriktning är sådan att det är lätt att komma i kontakt med varandra över nationer m.m. jämfört med KTH:ares och Chalmeristers självsegregerade tillvaro) och att det dessutom är tillsammans med nya start-ups vid IDEON gör det till mer än bara ett universitetsområde. Just att det finns inom gångavstånd från varandra är unikt för svenska förhållanden - Ingen fattig akademiker bosatt i staden behöver lägga pengar på att köpa månadskort till kollektivtrafiken som man måste i Stockholm exv.


Arkitektoniskt har du hela skalan från 1800-1900-tal inne i stan till LTH/Lasarettsblockets 1960-talstegel och betong till moderna kontorskomplex från de senaste trettio åren och de enorma institutionerna som nu byggs vid ESS. Personligen är jag inte förtjust i allt av denna arkitektur (jag gillar iofs röda tegelbyggnader men alla LTH:s byggnader hade inte behövt kläs i samma röda tegel enligt min mening) men där finns i varje fall en tillräcklig variation i närheten för att det inte ska kännas alltför enahanda när man vistas där som fotgängare.


Eländesexempel skippar jag då andra listar det tillräckligt, "Medelvärdesexempel" antar jag hittas från någon av de 18 residensstadskommuner (plus ett par andra större kommuner som Helsingborg, Norrköping, Sundsvall, Borås, Eskilstuna, Kungsbacka och Kristianstad) där en majoritet av svenska folket bor. Man får något som liknar Linköping/Örebro/Västerås då gissar jag.
Citera
2018-02-18, 18:14
  #8
Medlem
Västerås är väldigt betongsossigt. En stad präglad av pragmatiska så kallade "doers", och inte av tänkare. Det sägs att kommunledningen under rivingsraseriet gratulerades av andra kommunledningar för att man hade lyckats riva så pass mycket. Staden förefaller under historien vara besatt av att uppfattas som "modern". Jag tror inte att det finns någon trend som man inte har gått all in på. Riva (nästan) hela skiten(check!), gigantiska parkeringsgarage(check!), tvångsmässigt uppförande av gallerior(check!), enorma motortrafikleder(check!), dito "handelsplatser"(check!), lagomvariant av skyskrapa(check!) nyfunkistrams vid "vattnet"(check!), "öppna upp staden mot (insert valfri vattensamling)(check!)", återskapa "gamla" miljöer som man tidigare har rivit(check!), göra något "modernt", häftigt och "unikt" av gammalt ångkraftverk(check!).
Citera
2018-02-18, 23:35
  #9
Medlem
Några av de risigaste bostadshusen i landet ligger i Gårda i GBG. Det är så kallade Landshövdingehus. Husen har WC på svalen, dusch i källaren, och lägenheterna saknar varmvatten.

Citat:
Bostadsbyggandet i Göteborg under 1800-talet var reglerat så att man bara fick bygga högst tvåvånings bostadshus i trä. Dessa regler hade tillkommit för brandsäkerheten. Eftersom det var dyrt att bygga flervåningshus i sten och oekonomiskt att bara bygga tvåvåningshus uppkom ett förslag att bygga ett hybridhus med en nedervåning i sten och två övre våningar av trä.

[...]

Landshövdingehus kännetecknas av att bottenvåningen är byggd av sten, medan andra och tredje våningen är uppförd i trä. De flesta av landshövdingehusen byggdes för arbetarklassen och lägenheterna bestod oftast av ett rum och kök. Uppemot femton personer bodde i dessa lägenheter. Husen byggdes med innegårdar och lägenheterna hade ofta inkommande ljus från två väderstreck; ett fönster i köket som vette mot gården och ett till två fönster ut mot gatan.

Dom har varit rivningshotade länge men skall nu räddas.

Citat:
Södra Gårda
Botrygg har via en markanvisningstävling erhållit uppdraget att renovera och bygga till de tidigare rivningshotade kvarteren i Kvarteret Eken/Cedern i Gårda, invid Liseberg, Göteborg. I och med beslutet tryggas nu 110 lägenheter då Botrygg går in i projektet för att bevara bostäderna och fortsatt erbjuda låg hyra.

Markanvisningstävlingen anordnades av Göteborgs stad och i bedömningen framgick det att företagets förslag var starkast när det gäller att lösa buller, luft och riskhantering för bostäderna.

De befintliga bostäderna kommer renoveras varsamt och hyras ut till låg kostnad.

Fastigheten är idag fullt uthyrd och målsättningen är att de boende skall kunna bo kvar i sina lägenheter under renoveringstiden. Intresseanmälningar för kvarteret kommer att läggas upp på Botryggs hemsida när vi kommit längre i projekteringen, som kommer att ske i samråd med bostadsföreningen.

Renoveringen är planerad att starta 2018. Nybyggnationen startar preliminärt 2020 med inflyttning 2022.

Dessa kåkar(google street view) är också rejält nedgångna, stenhusen är bebodda, medans trähusen ägs och används som lager för Tibergs som har sitt möbelvaruhus på andra sidan gatan.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-18 kl. 23:41.
Citera
2018-02-19, 05:34
  #10
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Några av de risigaste bostadshusen i landet ligger i Gårda i GBG. Det är så kallade Landshövdingehus. Husen har WC på svalen, dusch i källaren, och lägenheterna saknar varmvatten.



Dom har varit rivningshotade länge men skall nu räddas.



Dessa kåkar(google street view) är också rejält nedgångna, stenhusen är bebodda, medans trähusen ägs och används som lager för Tibergs som har sitt möbelvaruhus på andra sidan gatan.

Mycket intressant. Mitt i en stad.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det. De har ju ändå tillgång till civilisation precis utanför dörren och utsidan bör väl inte spela någon större roll. Jag vet inte vad det är för underhåll på dem eller om det suger att bo i dem, men insidan bör ju bara påverka dem som bor där och om de gillar insidan själva så är det ju bra.

Är sådana hus bra eller dåliga för omgivningen och de som bor där? :P
Citera
2018-02-19, 11:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Några av de risigaste bostadshusen i landet ligger i Gårda i GBG. Det är så kallade Landshövdingehus. Husen har WC på svalen, dusch i källaren, och lägenheterna saknar varmvatten.

Det är samma standard man fortfarande kan hitta i grannländer som Danmark (fast med varmvatten då): https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...-i-lejligheden. Nu verkar de här husen i Göteborg mest ha eftersatts eftersom fastighetsägaren inte vetat vad som ska bli av dem eller kunnat få gehör för planerna som funnits (bara läget intill E6:an talar för dryga renoveringskostnader för bullerisolering gissar jag så jag förstår om man gärna inte lägger pengar på husen) men i sig behöver den standarden inte ha något med "eftersatthet" att göra. En poäng med sådana hus i sig är att de bidrar till att det blir sådana där billiga boenden som alla tyckonomer inom bostadspolitiken tjatar om.


Något liknande i Sverige finns det fortfarande en del studentboenden där man delar toalett och badrum med grannarna i korridoren - Så byggde man inackorderingsboenden (hotellrum, elevhem, studentboenden m.m. liknande) fram till början av 1960-talet i Sverige. Det mesta från den tiden har ju dock renoverats bort (inte minst för att det är svårt att verka på en kommersiell marknad som hotellrumsuthyrning annars).
Citera
2018-02-19, 23:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Mycket intressant. Mitt i en stad.

Jag vet inte vad jag ska tycka om det. De har ju ändå tillgång till civilisation precis utanför dörren och utsidan bör väl inte spela någon större roll. Jag vet inte vad det är för underhåll på dem eller om det suger att bo i dem, men insidan bör ju bara påverka dem som bor där och om de gillar insidan själva så är det ju bra.

Är sådana hus bra eller dåliga för omgivningen och de som bor där? :P

Underhållet har nog varit rätt eftersatt. Bostäder i Gårda är bra, området är rätt så kontoriserat och det kommer bli ännu mer av den varan, det finns i dagsläget planer som antagligen kommer vinna laga kraft nu i början på året som innebär att området kan få ytterligare typ 100k m2 kontorsyta(Skanska, Wallenstam, Platzer/NCC och Platzer). Det hade varit bra med en större andel bostäder och bättre kopplingar till resten av staden, för att få det att leva upp mer efter arbetstid, det ligger ju inklämt mellan E6 och det så kallade evenemangsstråket.

Citat:
Han hoppas på varsam renovering av Gårda

I veckan beslutade fastighetsnämnden att man vill rädda och rusta de rivningshotade husen i Gårda. GöteborgDirekt har besökt Barrie Sutcliffe som bor i en lägenhet utan toalett, dusch eller varmvatten. Nu hoppas han på en standardhöjning – utförd med varsam hand.

[...]

Den detaljplan som man nu ska startas för kvarteret Eken, Lejonet och Cedern omfattar inte bara en renovering av befintliga hus. Botrygg får även möjligheten att bygga nytt och tanken är att ett rejält kontorskomplex ska placeras mellan landshövdingehusen och E6, som ett bullerskydd.

[...]
http://www.goteborgdirekt.se/nyheter...ZdRccn7i2dU2w/

De andra kåkarna har varit under tvångsförvaltning rätt länge, då fastighetsägaren inte kunnat/haft för avsikt att underhålla fastigheterna.

Citat:
Tvångsförvaltningen upphör – lyft på gång för Bangatan 10

Förfallet på Bangatan 10 kan snart få ett slut. På grund av misskötsel har huset länge varit under tvångsförvaltning, men enligt ett färskt beslut i Hyresnämnden ska den upphöra – nu ska döttrarna till ägaren ta över och rusta upp.

[...]

Det är döttrarna till ägaren som ska ta över skötseln av huset, och Hyresnämnden har nu bestämt att tvångsförvaltningen ska upphöra. Prio ett är att fixa nödvändiga säkerhetsåtgärder, säger Annika Sonander, en av systrarna.

– Branddörrar, fönster och trappräcken måste åtgärdas. Huset måste komma upp till bottenstandard så att det är säkert att bo i, säger hon.

[...]
http://www.goteborgdirekt.se/nyheter...0GJxIP98jNfkw/

Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Det är samma standard man fortfarande kan hitta i grannländer som Danmark (fast med varmvatten då): https://www.dr.dk/nyheder/regionale/...-i-lejligheden. Nu verkar de här husen i Göteborg mest ha eftersatts eftersom fastighetsägaren inte vetat vad som ska bli av dem eller kunnat få gehör för planerna som funnits (bara läget intill E6:an talar för dryga renoveringskostnader för bullerisolering gissar jag så jag förstår om man gärna inte lägger pengar på husen) men i sig behöver den standarden inte ha något med "eftersatthet" att göra. En poäng med sådana hus i sig är att de bidrar till att det blir sådana där billiga boenden som alla tyckonomer inom bostadspolitiken tjatar om.


Något liknande i Sverige finns det fortfarande en del studentboenden där man delar toalett och badrum med grannarna i korridoren - Så byggde man inackorderingsboenden (hotellrum, elevhem, studentboenden m.m. liknande) fram till början av 1960-talet i Sverige. Det mesta från den tiden har ju dock renoverats bort (inte minst för att det är svårt att verka på en kommersiell marknad som hotellrumsuthyrning annars).

Ja det statliga vägnätet och all trafik som kommer med det är lite utav ett stadsbyggnadsproblem, det gör det svårt/omöjligt att göra något i flera områden, en våt filt, min förhoppning för GBG är att en hel del av dessa omvandlas till stadsboulevarder, det skulle öppna upp enorma areal för stadsutveckling, i riktigt bra lägen.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-19 kl. 23:26.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback