Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-13, 01:22
  #1
Medlem
Flashshits avatar
Citat från Afton*ladet:

"Dagen då den extrema snöstormen slog till mot Sundsvall satte sig Lasse Carlsson, 77, i bilen för att åka till kiosken.
Han körde fast och trots att många vittnen såg och hörde hur han kämpade i ett par timmar var det ingen som ingrep.
Samma kväll hittades han död i den igensnöade bilen."



Så långt låter det som en vanlig tragisk olycka, en äldre person ger sig ut i "snöstormen" och kör fast i snön, han fryser ihjäl för att ingen medmänniska vill hjälpa honom.
Vad är detta för samhälle egentligen?
Men så kommer brasklappen!

Citat från Afton*ladet:

"-Det känns så ovärdigt att han måste dö i bilen på sin egen parkering när någon kunde ha ingripit eller larmat, säger bonusdottern Anna-Karin Ekström.
Torsdagen den 1 februari drabbades Sundsvall av en mycket kraftfull snöstorm. Trots det tog Lasse bilen vid lunchtid för att åka och handla.
-Troligen skulle han bara till kiosken men när han backade ut så körde han fast, säger bonusdottern Anna-Karin Ekström."

"Folk i närheten har beskrivit hur bilen lät som en ”Jet-motor” samtidigt som hjulen grävde sig djupare och djupare ner i snön. Till slut skar motorn.
Lasse kämpade i minst en timme utan att någon ingrep.
Varför han satt kvar i bilen vet man inte men en tänkbar förklaring är att avgaser trängde in i bilen. Avgasröret som var nytt sedan några veckor gick troligtvis sönder när han försökte ta sig loss."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...en-i-sundsvall



Med all respekt till de anhöriga (trots att de gråter ut i AB för att få sina minuter i rampljuset), men vad skall man säga?
På sin egen parkering!?!
Om han nu inte ens kunde komma iväg från parkeringen, så kunde han ju faktiskt bara ha gett upp och knallat hem igen och satt sig framför tv'n med en kaffekopp i handen.
Men givetvis skall alla känna en kollektiv skuld för att Lasse inte kom fram till kiosken, utan att han dog på sin egen parkeringen på grund av sin envishet.

Är det en nominering/deltagare till 2018-års Darwinpriset vi läser om?
Citera
2018-02-13, 01:27
  #2
Medlem
Eiinnds avatar
Märker man inte om det luktar avgas i bilen och går ut innan man somnar?
Citera
2018-02-13, 01:33
  #3
Avstängd
gammal man
lätt att han blev trött och bara skulle sätta sej och vila en stund
dåligt hjärta
av snöskottning
och knuffande på bilen
så tragiskt avslut

och värre att mäniskor inte såg situationen
och hjälpte till

Sverige är fantastiskt !!!!!
Citera
2018-02-13, 01:33
  #4
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
Märker man inte om det luktar avgas i bilen och går ut innan man somnar?

Dessutom hade ju motorn skurit, då blir det väl inga mer avgaser?
Vem sitter å håller stumt på gasen så länge att motorn skär för att komma ut från sin egen parkering?
Kan han ha dött av en infarkt och sedan fastnat med foten på gasen?
Allt låter väldigt besynnerligt...
Citera
2018-02-13, 01:36
  #5
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Dessutom hade ju motorn skurit, då blir det väl inga mer avgaser?

Kan vara så iofs.

Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
och värre att mäniskor inte såg situationen
och hjälpte till

Folk såg det nog men trodde nog inte att han inte kunde klara sig själv, än mindre skulle kola vippen.
Citera
2018-02-13, 01:38
  #6
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Dessutom hade ju motorn skurit, då blir det väl inga mer avgaser?
Vem sitter å håller stumt på gasen så länge att motorn skär för att komma ut från sin egen parkering?
Kan han ha dött av en infarkt och sedan fastnat med foten på gasen?
Allt låter väldigt besynnerligt...
Hörde detta på nyheterna idag och min första tanke var att han kunde ju inte frysit ihjäl utan att han säkerligen fick en hjärtattack.
Citera
2018-02-13, 01:41
  #7
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinlife
gammal man
lätt att han blev trött och bara skulle sätta sej och vila en stund
dåligt hjärta
av snöskottning
och knuffande på bilen
så tragiskt avslut

och värre att mäniskor inte såg situationen
och hjälpte till

Sverige är fantastiskt !!!!!

Det fetade stämmer ej med detta fetade:

"Anhöriga vet nu att Lasse gick till ett närliggande boende för att låna en snöspade och försökte komma loss men att han inte lyckades.
Efter det satte han sig i bilen och gasade länge och mycket. Folk i närheten har beskrivit hur bilen lät som en ”Jet-motor” samtidigt som hjulen grävde sig djupare och djupare ner i snön. Till slut skar motorn."

Låter mer som om Lasse var en tjurskallig jäkel (han kanske var känd som det och det var därför ingen hjälpte honom?) som blev förbannad och vägrade ge upp och gå hem.
Och om inte, så håller jag en slant på hjärtat och att han fastnat med foten på gasen.
Citera
2018-02-13, 02:10
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Vem sitter å håller stumt på gasen så länge att motorn skär för att komma ut från sin egen parkering?
Kan hända vid akut sjukdom men någon annan seriös orsak kan jag inte se, vill man påkalla uppmärksamhet brukar man ju använda signalhornet.
Citera
2018-02-13, 02:21
  #9
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan hända vid akut sjukdom men någon annan seriös orsak kan jag inte se, vill man påkalla uppmärksamhet brukar man ju använda signalhornet.
Det lär ju ske en obduktion på karln så då kommer de få sanningen.
Citera
2018-02-13, 03:11
  #10
Medlem
dooks avatar
Jag har inte bil själv men om snuset är slut så finns det inte mycket som kan hindra mig från att ta mig till affären/kiosken.
Citera
2018-02-13, 03:15
  #11
Medlem
GormDenGamles avatar
Det var med gråten i halsen som jag läste detta under kvällen.
Detta säger det mesta om vårt samhälle idag.
Citera
2018-02-13, 03:38
  #12
Medlem
NovaOculuss avatar
När man brukar köra så blir bilen varm, kan det varit så i detta fall? Fram tills motorn dog antar jag. Det är intressant att veta hur lång tid det gick från motorstopp till dödstillfället.

Hur långt var det till hemmet? Kan han gå för egen maskin eller är det väldigt svårt?

Vad fick honom att inte ge upp? Vad skulle han köpa?

Fanns det en rättvis chans att människor i närheten ens förstod att det var ett såpass allvarligt tillfälle?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback