Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-14, 15:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vassochsmart
Kan man plocka fram en pall och rätt upp och ner sätta sig på stjärten och tänka sig fram till ett smartare intellekt? Då menar jag liksom att få fram en bättre generell intelligens.

Här är saker man kan göra i det läget men som jag ändå inte anser bevisar trådens frågeställning:
  • Motivera och bestämma sig för att uträtta något i sitt liv. Ta ett beslut.
  • Lösa ett specifikt problem, t.ex. ett shackdrag.
  • Komma på en kreativ ingejörskonstruktion på något.
  • Försöka och lyckas komma ihåg något man glömt men försöker komma ihåg.
  • Meditera och vila ut hjärnan.
  • Inse att livet är poänglöst eller meningsfullt eller en lögn eller whatever. Dvs diverse filosofiska eller existeniella insikter.
Sådana ting tycker jag inte riktigt boostar upp intelligensen i sig. I listan ovan har man mer tänkt på specifika problem och funderat på sina ambitioner och försökt få perspektiv på saker.

Nej det jag undrar är om man som sagt kan sätta sig ner, tänka till och ställa sig upp som en ny och mycket mer intelligent människa som plötsligt har hela den intellektuella världens stig framför sig nu. Att eureka till sug äkta och genrellt geniskap.

Har hållit igång med kampsport i väldigt många år, och det som jag har lärt mig är att man inte behöver vara speciellt "smart" om man säger så, visst måste man ha olika strategier samt tekniker till godo.
Men en sak som jag verkligen sett fungera är att lära sig att anpassa sig, anpassa varandras rytm, tempo, känslor, momentum, reflexer, motorik.

Vad spelar det för roll att vara intellektuell mot en åhörare som saknar dess egenskap, men har styrkan att tillintetgöra dig utan större tankegång än att du ska försvinna om denne så väl vill det?

Men tror också att man måste bränna sig på elden för att bli fullbordad vis, går annars inte att känna empati när man förväxlar detta med sympati i de flesta fallen när man inte vet smärtan i sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback