Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 14:07
  #1
Medlem
Hej!

Min dator har alltid varit felfri. Det är en stationär dator och för att helt enkelt komma till poängen så luktar datorn nu bränt när den är på. Är typ 100% säker på att det är nätagget som luktar. Det är lite varmt just på baksidan av de vid/på startknappen och där luften kommer ut.
Datorn har stängts av typ 2 gånger, men den kan vara igång. Stängdes av för ett tag sen efter att ha varit på ca. 1 timma kanske.

Det är Corsair CX 750M Nätagg, inte direkt något damm där alls och har tagit bort kablarna och satt dit dem igen. Luktar inget när man stänger av datorn men när den sätts på så kommer denna speciella lukt (bränt gummi typ) från baksidan av nätagget då som jag tror.

VAd är felet, vad ska jag göra? Är det farligt? Förmodligen lite farligt då de luktar bränt och datorn stängt av sig själv... Iallafall hjälp!! edit:det är definitivt nätagget det är VArmt på baksidan av nätagget på startknappen och brevid den där luft kan komma ut... (edit:möjligtvis damm inuti) (datorn låter ganska högt också!)

mvh
__________________
Senast redigerad av LogicIsRare 2018-02-12 kl. 14:17.
Citera
2018-02-12, 14:34
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Du är nog inne på rätt spår. Har du garanti kvar på nätagget (brukar vara tre år på Corsair), så reklamera och få ett nytt.
Citera
2018-02-12, 14:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du är nog inne på rätt spår. Har du garanti kvar på nätagget (brukar vara tre år på Corsair), så reklamera och få ett nytt.

Och ifall hans garanti ej är aktuell så bör han köpa ett nytt nätagg.
Citera
2018-02-12, 14:58
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genietErik192
Och ifall hans garanti ej är aktuell så bör han köpa ett nytt nätagg.

Absolut! Ett halvbränt nätagg är en brandfara, om inte annat.
Citera
2018-02-12, 17:39
  #5
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogicIsRare
VArmt på baksidan av nätagget på startknappen
Är nätagget modulärt, stäng av datorn och titta i (koppla isär och inspektera) de modulära kontakterna bakpå det, det är ett mycket vanligt ställe för glapp/sprak/plastbrand, beror på lågkvalitativa kontakter.

Cx och flera andra corsair-serier är urusla. Om de erbjuder dig ett likadant på garanti, försök lägga några kronor emellan för att få ett bättre fabrikat/modell, förslagsvis evga's g2-g3 serie.

Antalet watt är det inget fel på, så du behöver inte öka till 1000 watt i nästa, det är kvalitén som är usel, bara för info.

Nätagg blir rent allmänt varma pga ca.20% av all energi datorn tar in från väggen går till omvandlingsförluster, det är det "80+" certifieringarna handlar om. Ju högre 80+, t.ex guld, platina osv, desto mindre värme alstras i och av nätagget.

Det ska också, om det är placerat ovanför processornivå, hjälpa till att lufta ur chassiet, så att det kommer varmluft där är normalt. Att det osar bränt är däremot alarmerande. Har du inte tagit av dörren och tittat inuti datorn, gör det för att med säkerhet fastslå var oset kommer från.
Citera
2018-02-12, 18:34
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Är nätagget modulärt, stäng av datorn och titta i (koppla isär och inspektera) de modulära kontakterna bakpå det, det är ett mycket vanligt ställe för glapp/sprak/plastbrand, beror på lågkvalitativa kontakter.

Cx och flera andra corsair-serier är urusla. Om de erbjuder dig ett likadant på garanti, försök lägga några kronor emellan för att få ett bättre fabrikat/modell, förslagsvis evga's g2-g3 serie.

Antalet watt är det inget fel på, så du behöver inte öka till 1000 watt i nästa, det är kvalitén som är usel, bara för info.

Nätagg blir rent allmänt varma pga ca.20% av all energi datorn tar in från väggen går till omvandlingsförluster, det är det "80+" certifieringarna handlar om. Ju högre 80+, t.ex guld, platina osv, desto mindre värme alstras i och av nätagget.

Det ska också, om det är placerat ovanför processornivå, hjälpa till att lufta ur chassiet, så att det kommer varmluft där är normalt. Att det osar bränt är däremot alarmerande. Har du inte tagit av dörren och tittat inuti datorn, gör det för att med säkerhet fastslå var oset kommer från.

Bra synpunkter, men Corsair är verkligen inte urusla. Har kört på Corsair så länge jag kan minnas, inte haft ett endaste problem hittills. Måste tänka till nu, men nuvarande aggregatet (överlevt i tre datorer och tuffar på bra fortfarande) är ett Corsair 80+ Bronze. Tror det var cirka 2009-10 någonstans det inköptes. Däremot är det (av mig uträknat) att räcka till behovet på systemen, och lite till. Alltså ett 500W. Hade jag "överdoserat" med ett 750W så hade agget fått jobba hårdare och fått avleda mer värme, dvs. slitas snabbare. Så dissa inte Corsair. Dimensionera hellre nätverksaggregatet efter förväntad last. Systemet drar (med 500W Corsair 80+ Bronze) max 350-400W. Vid maxlast av CPU etc, ska tilläggas. (Intelsystem)

Edit: De sista raderna.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-02-12 kl. 18:48.
Citera
2018-02-12, 19:27
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Corsair är verkligen inte urusla.
Corsair tillverkar inget själva, de köper liksom de flesta andra in från diverse oem och sätter bara sin logga/klisterlapp på grejorna. Varje serie kan ha olika oem, så ALLA corsair är inte dåliga, det finns t.ex modeller (AX-serien om de fortfarande finns kvar) som tillverkas av flextronics som är riktigt bra, kanske nån görs av seasonic fortfarande också, men sånt här kan ändras från år till år. Det enda man vet tämligen säkert är att inget nätagg det står corsair på är tillverkat av corsair själva.

Nånstans kring 2009-2012 eller så, jag är osäker exakt när, då bytte corsair leverantör på några serier, däribland cx, och kvalitén rasade lodrätt ner i botten. De första byggdes av seasonic och var riktigt bra, men sedan blev det "channel well" om de inte bytt ännu en gång emellan, och det var ett steg i helt fel riktning.

Så många trasiga cx jag sett de senaste åren rekommenderar jag dem inte till någon, de är helt klart överrepresenterade i skrotcontainern.
Citera
2018-02-12, 21:53
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Corsair tillverkar inget själva, de köper liksom de flesta andra in från diverse oem och sätter bara sin logga/klisterlapp på grejorna. Varje serie kan ha olika oem, så ALLA corsair är inte dåliga, det finns t.ex modeller (AX-serien om de fortfarande finns kvar) som tillverkas av flextronics som är riktigt bra, kanske nån görs av seasonic fortfarande också, men sånt här kan ändras från år till år. Det enda man vet tämligen säkert är att inget nätagg det står corsair på är tillverkat av corsair själva.

Nånstans kring 2009-2012 eller så, jag är osäker exakt när, då bytte corsair leverantör på några serier, däribland cx, och kvalitén rasade lodrätt ner i botten. De första byggdes av seasonic och var riktigt bra, men sedan blev det "channel well" om de inte bytt ännu en gång emellan, och det var ett steg i helt fel riktning.

Så många trasiga cx jag sett de senaste åren rekommenderar jag dem inte till någon, de är helt klart överrepresenterade i skrotcontainern.

Jopp, har sett trenden länge när det gäller elektronik ÖHT: Allt läggs ut på underleverantörer.. Själva "märket" är mer eller mindre bara en stämpel idag, typ ett "godkännande". (Apple tillverkar inget själva heller, som jämförelse). Har dock inte haft några större problem (inga alls) med Corsair än, peppar peppar. Plockade ner en "dyr" HP-burk runt fem år sedan för felsökning för en kompis. Nätaggregatet var felet i, hade aldrig sett sämre skräp tidigare: "Guangdong Electronics" eller något stod det INNE i aggregatet, och kretsuppsättningen/kretskortet såg ut att vara tillverkat av några dagisbarn.. HP som sagt.. Nä, man kan inte lita på något idag. Tyvärr.

Det enda man kan gå efter är större tester av hårdvara, exempelvis på Anandtech.
Går att googla på "test"+PSU. (PSU= Power Supply Unit).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback