Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 13:00
  #1
Medlem
mrmario12s avatar
Jag har länge sagt tallare som slang för tafsare men har jag bara hittat på det?
Citera
2018-02-12, 13:08
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Jag är i alla fall uppväxt med att talla betyder att tafsa. Sen om det är så över hela riket vågar jag inte svara på.
Citera
2018-02-12, 13:21
  #3
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är i alla fall uppväxt med att talla betyder att tafsa. Sen om det är så över hela riket vågar jag inte svara på.

Vi kan lägga till kladda och kleta också.
Citera
2018-02-12, 13:22
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Vi kan lägga till kladda och kleta också.
Det kan vi.
Citera
2018-02-12, 13:28
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Tallas betydelse kan vara dialektalt, behöver inte vara i sexuell mening: Har själv som göteborgare endast hört "talla" i meningen materiella saker:
"Talla inte på spisen!" (den är rätt inställd nu)
"Politikerna älskar att talla på svenskens rättigheter" (något försämras)
"Någon har tallat i kakburken" (kaka saknas)
Etc.

"Talla inte på tjejerna" kanske jag har hört, men är osäker. "Tafsare" är mer sexuellt kopplat än "tallare".
Citera
2018-02-12, 13:41
  #6
Medlem
Jofs avatar
Hörde begreppet talla i aktuell betydelse endast från en som var uppvuxen i Dalarna. Jag vill minnas att vi benämnde det bara för klämma (tjejerna på brösten). Det var i Norrbotten f.ö.
Citera
2018-02-12, 14:48
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tallas betydelse kan vara dialektalt, behöver inte vara i sexuell mening: Har själv som göteborgare endast hört "talla" i meningen materiella saker:
"Talla inte på spisen!" (den är rätt inställd nu)
"Politikerna älskar att talla på svenskens rättigheter" (något försämras)
"Någon har tallat i kakburken" (kaka saknas)
Etc.

"Talla inte på tjejerna" kanske jag har hört, men är osäker. "Tafsare" är mer sexuellt kopplat än "tallare".
Jag är van vid att det betyder "att pilla på något som man inte får/ska/bör pilla på".
Citera
2018-02-12, 14:56
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är van vid att det betyder "att pilla på något som man inte får/ska/bör pilla på".

Exakt samma här, dock inte just i syftet "klappa på rumpan/ta skamgrepp på tjejer" mot deras vilja. Då brukar tafsa vara begreppet som används mest. (Tafsa har samma betydelse som talla egentligen generellt sett). Att olovligen (vardagligt språkbruk) att "ta saker", som exempelvis kakor ur en burk, är "tulla". Men där handlar det inte om att talla/tafsa.

Tydligen är inte "talla" lika accepterat ord som tafsa, då det felmarkeras här på Flashback av stavningskollen. Hade det varit lika accepterat, hade det inte felmarkerats?
Citera
2018-02-12, 17:23
  #9
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag är i alla fall uppväxt med att talla betyder att tafsa. Sen om det är så över hela riket vågar jag inte svara på.
Nja. Talla är mer av att bara ta på, och tafsa är mer sexuellt.
Citera
2018-02-12, 17:26
  #10
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmario12
Jag har länge sagt tallare som slang för tafsare men har jag bara hittat på det?

Det tror jag. Jag har bara hört verbet talla, vilket betyder att man tar på saker som man inte ska röra, vanligen döda ting.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback