Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 16:58
  #49
Medlem
Bavaros avatar
[quote=A1HORNYLAD|63224101]Balkanrötter?
Poljarevius låter mer baltiskt i mina öron, typ Litauen.

Jo det håller jag med om, men har fått mig berättas att han har rötter i Balkan. Iofs så är balter inga duvungar heller som skulle backa för Gottsunda o Stenhagenpajasar.
Citera
2018-02-14, 17:29
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charvet
Tar man NMR i Kärrtorp som exempel så var det ett antal som togs in och blev dömda till ovanligt stränga straff, trots att de knappast gjorde sig skyldiga till mer våld än vid random blattestenkrig mot blåljuspersonal i förorterna. Dubbla standarder. Jag vet inte varifrån du får bilden av att polisen särskilt ofta sätter hårt mot hårt i "utanförskapsområdena" (att du gärna använder denna term visar att du är systemlojal). Vore så fallet skulle inte operationen i Uppsala sticka ut som den gör nu. Ingen har för övrigt hela bilden. Inte du heller, även om du gärna vill ge det intrycket.



Det heter signalement och inte signalemente. Ja, det finns tillfällen där det kan förstöra saker i en utredning, men det finns också gott om tillfällen där det hade kunnat hjälpa en utredning framåt och där polisen ändå väljer att inte använda sig av det. Orsaken är poliskårens och rättsväsendets vänstervridning. Att du enbart tror att det är av utredningstekniska skäl säger väl det mesta om dina analyser.
Nja, nu kör du knepig argumentation och pratar om systemlojal och hävdar att man inte använder verktygslådan för att man är vänstervriden. Eller ej griper för att någon är invandrare. Rent trams. Säger inte att du är haverist men det lutar åt det hållet.

Gällande straffen I kärrtorp så hoppas jag du vet att det inte är polisen som utdömer straff eller dom överhuvudtaget. När det gäller anhållande och häktning så bestämmer ju inte polisen det heller.

Ja, utanförskapsområdem är väl den termen som används som alla förstår. Ghetto är inte rätt då många av områdena håller god standard då man öser in pengar enligt broken window. Det är svårare att ingripa mot personerna som stökar I de områdena. Men det görs hela tiden. Även om du hävdar motsatsen. Din okunskap bör du söka i att media inte vill skriva om det.

Jag förklarade för dig gällande ditt exempel hagamannen men du verkar ignorera svaret. Har du fler exempel, det ska ju enligt dig vara vanligt förekommande. Gällande att det ska finnas många fall där signalement ska vara till hjälp så är det ju omöjligt för dig att säga då du inte har insyn i förundersökningarna.

Operationen i Uppsala sticker ut för alla utom polisen. För att media rapporterar om det och för att polisen i Uppsala är öppna med resultat på twitter. Men det är deras val och inte andra polisområdens I Sverige.

Det grips folk till höger och vänster varje dag. Polis agerar på brott oavsett. Problemet är att det är billigt att begå brott i Sverige. Rätten dömer efter relativ straffteori, tyvärr. Den dagen man nyttjar straffskalorna samt att åklagare börjar nyttja recidiv, först då kan det bli skillnad.
Citera
2018-02-14, 18:09
  #51
Medlem
20 misstänkta i samma härva för grovt penningtvättbrott
Hela denna händelse började den 29 oktober 2017 på Landvetter då en person greps för grovt penningtvättbrott i Göteborg och nu har det gripits många i Uppsala
Någon du känner?
Beställ dagboksbladet från Uppsala tingsrätt och läs alla namnen
B 6683-17 Uppsala tingsrätt

------------------------------------------------

F L A S H B A C K - Dina lokala Uppsalanyheter

------------------------------------------------
Citera
2018-02-14, 21:50
  #52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Helikopterljud i Gottsunda just nu, enligt rapport.
Någon som har koll på vad det rör sig om?
Citera
2018-02-15, 01:56
  #53
Medlem
DesktopZquaress avatar
Hör från en kompis om någon slags insats i Flogsta just nu. Två polisbilar på plats och en tredje kom för att hämta en man i handfängsel. Oklart om det är relaterat dock. Såg också helikoptern söka runt 22-tiden över centrum och västerut.
Citera
2018-02-15, 08:51
  #54
Medlem
Polisen körde en tredje vända nyss:
Citat:
Lynx insatsvåg 3 sveper över Uppsala sedan tidig morgon. Flertal gripanden och husrannsakningar genomförs i skrivande stund på olika platser i Uppsala.
https://twitter.com/polisenuppsala/s...23110965059584
Citera
2018-02-15, 08:54
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Du uttalar dig ju helt svepande utan kunskap om något. Det pågår hela tiden arbete mot gängkonstellationer med fokusgrupper etc. Och polis attackeras nästan varje vecka i de så kallade utanförskapsområdena, och det grips . Exempel finns att beskåda i klipr man släppt från stockholm från kroppskameror.

När det gäller huliganer är det ju inte så konstigt då de samlas i samband med högriskmatcher och slåss på stan etc och då finns SPT på plats just för att det bråkas och slåss.
Polisen lägger även ner en massa arbete på att söka reda på firmor som ska göra upp i grustag utanför Laxå. Då står polisen inte och tittar på.

Däremot har polisen ofta tittat på när bilar bränns etc.
Citat:
Jag satt själv i en polisbuss två kvarter från Bandstolsvägen, rustad i kravallutrustning och med min tjänstehund vid sidan. Därifrån såg jag den ena efter den andra svarta rökpelaren från brinnande bilar ringla sig mot skyn. Stadsbussarna vände vid Linrepevägen, alla som åkt buss från stan fick således gå genom hela Gottsunda för att ta sig hem. Det kändes inte bra, att på den gamla damens fråga om hur hon haltande skulle ta sig till andra sidan av Gottsunda svara, jag vet inte.

Där satt vi rustade med hjälm, benskydd, sköldar, brandsläckare och sjukvårdsmaterial. Till vilken nytta?
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/po...n-4306461.aspx
Citera
2018-02-15, 09:01
  #56
Medlem
Detta hör kanske till morgonens räd:
Citat:
I samband med ett tillslag mot en lägenhet i Uppsala greps fyra personer misstänkta för narkotikabrott.

Enligt polisen så användes lägenheten som en lagerplats för kokainförsäljning och polisen beslagtog också kokain vid tillslaget. Efter förhör under morgonen har samtliga anhållits av en åklagare.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6886795
Citera
2018-02-15, 09:07
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Varför har alla dessa "operationer" så
Konstiga namn?

Vadå konstiga namn? Vad skulle de heta annars då?

Lynx betyder Lodjur.
Citera
2018-02-15, 10:48
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopparfisk
Polisen lägger även ner en massa arbete på att söka reda på firmor som ska göra upp i grustag utanför Laxå. Då står polisen inte och tittar på.

Däremot har polisen ofta tittat på när bilar bränns etc.

http://www.unt.se/nyheter/uppsala/po...n-4306461.aspx

Hur vet du att det är en massa arbete som läggs ner? Fokusgrupperna som jobbar i Malmö, Stockholm etc lägger ner mindre arbete? Varför utesluter det ena det andra?

Du skriver att polisen ofta tittar på och hänvisar till en artikel? Klart att det finns tillfällen där insatschefen har valt en defensiv väg men du skriver ofta. I hur många fall har det skett?

Det verkar som att du har en egenskapad bild utifrån hur du vill att det ska vara. Du hänvisar till artiklar men du har ju ingen aning om vilket arbete som bedrivs egentligen.
Citera
2018-02-15, 11:34
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellabellak
Du skriver att polisen ofta tittar på och hänvisar till en artikel? Klart att det finns tillfällen där insatschefen har valt en defensiv väg men du skriver ofta. I hur många fall har det skett?

Det verkar som att du har en egenskapad bild utifrån hur du vill att det ska vara. Du hänvisar till artiklar men du har ju ingen aning om vilket arbete som bedrivs egentligen.

Jag gav ett exempel på artikel som beskriver hur polisen inte ingriper vid oroligheter. Tycker du att jag borde kommit med ett stort antal artiklar?

Då kan du gärna komma med en mängd artiklar som visar hur polisen griper ett stort antal då det busas i förorterna? (Dvs på motsvarande sätt som då huliganer grips i stort antal.)
Citera
2018-02-15, 11:46
  #60
Medlem
Polisen i Uppsala gör ett bra jobb nu men dom borde ha gjort något långt tidigare. Många av dom så kallade yrkeskriminella i Uppsala bor hemma hos sina föräldrar , skrattretande dom fixar inte para till eget boende . Hur många grannar har inte ringt till Polisen , nattlig trafik och arbetslösa med bilar .inte att glömma alla informatörer som finns i Uppsala som har hjälp polisen i många år . Ang informatörer så det vet många i branschen för hur många har inte fått det erbjudande dom senaste åren och många har nappat . Årsta , Salabacke och Gränby blir nog nästa vecka raid för då har nog någon av dom anhållna pratat .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback