Flashback bygger pepparkakshus!
2018-02-12, 11:19
Medlem
0gKolhydraters avatar
Upplys mig om varför jag ska säga tack, varför ska du ens säga prosit?
Varför ska jag tacka för prosit?
Det är jag som nyser, du har inte hjälpt mig nysa, prosit människor är efterblivna i grund och botten som vill ha cred för nåt så äckligt som en annan individs nysning.
Citera
2018-02-12, 11:36
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Upplys mig om varför jag ska säga tack, varför ska du ens säga prosit?
Man gör det för att informera den andre personen om att man inte tar illa upp av att denne nös. Denne förväntas då tacka för vänligheten.
Citera
2018-02-12, 11:45
Medlem
jipeesss avatar
man kan väl säga
-tack för omtanken men jag tror inte på skrock..

det är väl som med folk (inte jag) som har nån sorts klyshigt omtankesbehov att önska godjul, gottnytt, gladpåsk, hadenäran et cetera;

jag tackar, men bollar aldrig tillbaka...
Citera
2018-02-12, 11:46
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Man gör det för att informera den andre personen om att man inte tar illa upp av att denne nös. Denne förväntas då tacka för vänligheten.

Vem tar illa upp av en nysning? Så länge de inte nyser rakt ut i rummet så att säga.

Tar du illa upp när kvinnor har mens också?
Citera
2018-02-12, 11:48
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Vem tar illa upp av en nysning? Så länge de inte nyser rakt ut i rummet så att säga.

Tar du illa upp när kvinnor har mens också?
Nej, jag tar inte illa upp av att kvinnor har mens, vad det nu har med saken att göra. Jag kan inte heller presentera en lista över alla som tar illa upp av folk som nyser. Prosit går för övrigt utmärkt att säga även efter att någon har nyst rakt ut i rummet.
Citera
2018-02-12, 12:00
Medlem
När någon säger "bless you" är det lite mer uppenbart att du ska säga tack..

För övrigt är det bara idioter och rövnyllen som tror på skrock och använder sig av ord som prosit..
Senast redigerad av Animale 2018-02-12 kl. 12:03.
Citera
2018-02-12, 12:03
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animale
När någon säger "bless you" är det lite mer uppenbart att du ska säga tack..
Varför det? "Prosit" är också en lyckönskning, om än på ett annat språk än engelska.
Citera
2018-02-12, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Varför det? "Prosit" är också en lyckönskning, om än på ett annat språk än engelska.
Visst är det så men det är lite enklare förstått språkmässigt för alla om det är ett ord som används till annat än precis just det. Alla kanske inte vet vad prosit betyder ens och därför inte säger något.
Citera
2018-02-12, 12:21
Medlem
Jag var vuxen första gången jag hörde någon säga tack vid prosit (är nu i 25-årsåldern), vilket då gjorde mig förvånad. Detta förekom inte överhuvudtaget under min uppväxt. Tvärtom såg jag alltid "prosit" som en liten gliring, ungefär som "nämen ojdå".
Citera
2018-02-12, 12:32
Medlem
askers avatar
Jag tackar inte för "Prosit" EFTERSOM att jag vill att folk slutar med det tramsandet. Det verkar ju ha gett önskad effekt på TS.
Citera
2018-02-12, 13:07
Medlem
oldnewss avatar
Prosit är på utdöende och många är inte bekanta med begreppet. Många vet inte att man borde tacka.

Personligen råkar jag sällan på prosit i vardagen. Jag säger det inte själv och eftersom jag undviker att nysa när jag är bland folk säger folk inte prosit till mig.
Citera
2018-02-12, 13:07
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnum
Jag säger aldrig tack eller nåt annat heller om nån envisas med att säga prosit efter jag nyst. Tvärtom tycker jag det är störande när nån säger det. Jag är helt emot skrock och vidskepelse. Ordet är inte alls ett tecken på omtanke utan yttras snarare utan någon som helst tanke.
Inte fasiken säger man nånting om nån exempelvis hostar. Möjligtvis ger man råd om lämplig medicin.

Sluta därför omedelbart upp med att säga prosit!

Har inte med vidskepelse längre att göra. Det där var förut.

För din info så betyder Prosit på latin ”må det vara till gagn”. Alltså hoppas man på att personen mår bra och driver ut det som kanske stör kroppen. Bakterier, virusar och dylikt.

Så självklar har det en god tanke bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in