Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 08:55
  #1
Medlem
Vill inleda med att ursäkta mig om liknande ämne redan finns. Finner mod denna tråd mer passande i annat forum är det bara att flytta på.


Till saken då. Jag är en politisk aktivist rörande kontroversiella ämnen. Den främsta plattform jag använder för detta är facebook där jag är med i aktivistgrupper. Det jag gör är bollar tankar med likasinnade samt kommenterar inlägg på facebook som stödjer/ej stödjer ens sak i fråga.

Problemet: Jag vill ogärna att vissa av mina kontakter (exempelvis kollegor, min partners släkt osv) på facebook ser detta. Jag vet att jag kan dölja inlägg för vissa personer. Grupper jag är med i kan jag såvitt jag vet inte dölja att jag är medlem i, men det bryr jag mig inte så mycket om.

Det som bekymrar mig är om jag gillar eller kommenterar ett inlägg, då detta kommer synas i mina vänners flöden. Finns det något sätt att dölja detta på?

Egentligen vill jag bara ta bort hela facebook, men jag antar att jag insett att jag behöver det av vissa anledningar. Främst min aktivism. Även messenger är väldigt smidigt att kontakta sina vänner igenom. Utöver detta bryr jag mig inte.

Hur löser jag problemet? Ska jag skapa en ny profil enbart för aktivism? Eller räcker det med att jag ändrar någon inställning för att ytterligare kunna reglera vad mina bekanta kan se?


Inget jättestort problem, jag vet, men är tacksam för svar.
Citera
2018-02-12, 09:14
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Om gruppen är hemlig, syns inga inlägg som du gillar.

Bli vuxen och ha inte Facebook!!
Citera
2018-02-12, 11:01
  #3
Medlem
Ja det är svårt att vara inkognito på facebook, gör ett fake-account och använd dig av VPN eller nått.
Vet att många vänster-aktivister är mindre kunniga inom IT och ofta får ett helvete av arga höger-aktivister.
Har en vän som är socialdemokrat och satt med sitt egna personliga facebook-inlogg och kommenterade Sverigedemokraters inlägg och kommentarer, ibland så lyckades han väll provocera fel person och det hela resulterade i att han plötsligt blev medlem på massa gayklubbar och hans telefon-nr hade börjar florera på eskort-hemsidor så massa äldre män trodde att han sålde sex, dem sms-en klockan 4 en lördag är av den mörkare sorten vill jag påpeka.

Välj dina strider klokt för du kan få ett helvete utan att förändra någon eller något.
Lägg din energi på något produktivt och positivt istället för att bråka med andra arga människor!
Citera
2018-02-12, 13:09
  #4
Medlem
Du är alltså en aktivist som inte står för sina åsikter? haha fyfan vad falsk.
Citera
2018-02-12, 16:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielN
Du är alltså en aktivist som inte står för sina åsikter? haha fyfan vad falsk.
Jag står för mina åsikter, jag önskar bara ett fåtal människor ovetandes om dem. Folk har generellt ingen vidare förståelse för drogliberaler.
Citera
2018-02-19, 21:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognito5
Jag står för mina åsikter, jag önskar bara ett fåtal människor ovetandes om dem. Folk har generellt ingen vidare förståelse för drogliberaler.

Finns ingen anledning att sprida sitt budskap på facebook. Allt för många gör det redan eftersom det är enda kanalen de har. Tror de. Försök att skaffa dig en annan kanal, vilket inte är särskilt svårt idag, och sprid dina åsikter där. Finns ingen anledning som sagt att sprida sitt budskap på facebook där du har vänner; förlåt så kallade vänner, och familj. Gjorde själv det misstaget en gång och fick ett helvete sen på grund av det jag uttryckte. Facebook är ett forum för idioter och ytlighet. Inte ett forum för att uttrycka någon form av idé eller åsikt. Håll dig till uppdateringar angående öl, fest och mat om du vill att din vistelse ska bli behaglig. Tankar är inte det den allmänna populasen är mest kända för och därför är det bättre att söka sig nån annan stans.
Citera
2018-02-21, 01:09
  #7
Medlem
ExtremParanoias avatar
Starta ett till facebook-konto där du exempelvis heter ditt riktiga förnamn och sedan ett vanligt efternamn och använder det för din aktivism.

Sedan tycker jag att man borde växa upp om man förespråkar drogliberalism efter 22. Finns betydligt viktigare frågor på dagordningen, som att Sverige står i brand exempelvis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback