Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-01, 22:10
  #25
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Det är knappast en dålig sauteuse för de pengarna åtminstone. Ett klart bättre alternativ än att titta på grytor/kastruller i samma prisklass som är inriktat emot icke kommersiellt bruk. Många av dem är nog väldigt lika varandra rent prestandamässigt. Här är t ex en kastrull från ett vanligt märke i staterna. Har samma tjocklek i sidorna som Patina, och ser ut som ett likadant handtag. https://www.webstaurantstore.com/vol...r/9223802.html

Den från Nordkök har 5 m.m aluminium i botten istället för 4, men för en så litet kärl så är det nog inte som att det kommer ha någon betydelse. Ett tjockare gods gör också att det blir trögare i sin värmejustering, och det är inte alltid önskvärt. Fördelen med dessa jämfört med ett kärl i 3-ply är att den kommer vara bättre på att bryna, och maten kommer inte brännas vid lika lätt vid mindre frekvent omrörning.
Intressant, lutar som sagt åt Patina även om den från Nordkök ser något schysstare ut i design så skiljer det ju bara 1mm i botten och som du säger vill man kanske ha något som är lite mer responsivt samt Patina är ju n"nästan" halva priset vilket är grymt billigt känns det som, nästa otroligt med tanke på feedbacken den ändå får!
Citera
2018-03-01, 23:04
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Intressant, lutar som sagt åt Patina även om den från Nordkök ser något schysstare ut i design så skiljer det ju bara 1mm i botten och som du säger vill man kanske ha något som är lite mer responsivt samt Patina är ju n"nästan" halva priset vilket är grymt billigt känns det som, nästa otroligt med tanke på feedbacken den ändå får!

Jag tycker Nordkök sauteusen är begränsande då den rymmer mindre. Arbetsvolymen är även aningen mindre på en sauteuse än en kastrull med likvärdig volym. För jag antar väl att du inte köper den enbart för att reda sås?
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-03-01 kl. 23:11.
Citera
2018-03-01, 23:28
  #27
Medlem
Jag har en från Debuyer och en från IKEA, . Den är faktiskt riktigt bra, så det är ett tips om du känner att du kanske vill börja med någon som är lagom bra innan du avancerar och köper dyrare prylar. Den heter Sensuell!
Citera
2018-03-02, 19:33
  #28
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Jag tycker Nordkök sauteusen är begränsande då den rymmer mindre. Arbetsvolymen är även aningen mindre på en sauteuse än en kastrull med likvärdig volym. För jag antar väl att du inte köper den enbart för att reda sås?
Helt klart värt att beakta och nej inte enbart för sås utan även kunna sautera/steka grönsaker som sparris kanske men även göra risotto om än till något färre personer (2-4).
Citera
2018-07-24, 00:10
  #29
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

Tips och erfarenheter tas tacksamt emot!
Blev det nåt köp?
Citera
2018-08-21, 08:18
  #30
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Blev det nåt köp?
Hej!

Inte än faktiskt, jag blev så satans velig så jag sköt upp det. Tittade dock på Scanpans i förra veckan och de är väldigt fina dock gillar jag inte riktigt att de är "nitade" på insidan då saker lätt fastnar där känns det som. Sedan hade de tre olika storlekar och jag kan fasen inte bestämma mig för vilken jag gillar. Den på typ 2,5 liter känns ju vettig men samtidigt ganska stor och tungjobbad så 1,8 är kanske mellanvägen att gå
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback