Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 06:16
  #1
Medlem
TalkToTheHands avatar
Hej!

Har en TP-Link Archer C7 1750 med Dual band (5 GHz och 2,4 GHz)

Helt plötsligt vill inte min telefon (Lenovo K6,klarar endast 2,4 Ghz) ansluta till mitt hemmanätverk, den hittar nätet, loggar in, får IP adress och slår ifrån i samma sekund.

Däremot funkar telefonen på alla andra nätverk den kommer i kontakt med, jobbets, flickvännens etc, samt att alla andra typer av maskiner och chromecast kan ansluta till båda näten hemma hos mig.

Har gjort factory reset på både router och lur samt uppdaterat bägge till senaste mjukvaran, men det går helt enkelt inte.

Kör standardinställningar och det har funkat alldeles utmärkt fram till nu.

Någon som varit med om liknande läge?
Citera
2018-02-12, 06:18
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Testa ändra wpa<->wpa2, själv varit tvungen att ändra wpa2->wpa för att en surfplatta skulle funka med wifi.
Citera
2018-02-12, 06:33
  #3
Medlem
TalkToTheHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Testa ändra wpa<->wpa2, själv varit tvungen att ändra wpa2->wpa för att en surfplatta skulle funka med wifi.


Ingen skillnad tyvärr, tack ändå!
Citera
2018-02-12, 08:45
  #4
Medlem
Sainsburyss avatar
Åh, såna här problem kan vara roliga att lösa!

Har du nyligen köpt någonting nytt, som även den ansluts till Wifi? Kanske en, tja PS4 eller Xbox?
Har du testat att ansluta till ditt wifi när alla andra saker som du normalt ansluter till samma wifi är avstängda?
Citera
2018-02-12, 08:59
  #5
Medlem
TalkToTheHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Åh, såna här problem kan vara roliga att lösa!

Har du nyligen köpt någonting nytt, som även den ansluts till Wifi? Kanske en, tja PS4 eller Xbox?
Har du testat att ansluta till ditt wifi när alla andra saker som du normalt ansluter till samma wifi är avstängda?


Inga nya saker, grabben kör PS4 (2,4 GHz) och sin telefon (5 GHz) varannan vecka, jag har en dator och en chromecast på 5 Ghz-bandet samt en surfplatta på 2,4 GHz ....Har inte lagt till eller ändrat något varken i Router eller Telefon utan helt plötsligt så ville den inte ansluta bara fastän den ser nätet och kan logga in. Slår ifrån 1 sekund efter IP tilldelningen....
Citera
2018-02-12, 09:06
  #6
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TalkToTheHand
Inga nya saker, grabben kör PS4 (2,4 GHz) och sin telefon (5 GHz) varannan vecka, jag har en dator och en chromecast på 5 Ghz-bandet samt en surfplatta på 2,4 GHz ....Har inte lagt till eller ändrat något varken i Router eller Telefon utan helt plötsligt så ville den inte ansluta bara fastän den ser nätet och kan logga in. Slår ifrån 1 sekund efter IP tilldelningen....

Där ser man! Har du nyligen uppdaterat operativsystemet på din telefon?
Kan du testa att byta kanal på Wifi från antingen automatiskt/6 till kanske 11?
Frågar den om du vill använda 20hz eller 40hz (om det inte var Mhz) så välj båda, eller automatiskt!
Citera
2018-02-12, 09:14
  #7
Medlem
TalkToTheHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Där ser man! Har du nyligen uppdaterat operativsystemet på din telefon?
Kan du testa att byta kanal på Wifi från antingen automatiskt/6 till kanske 11?
Frågar den om du vill använda 20hz eller 40hz (om det inte var Mhz) så välj båda, eller automatiskt!

Återställde till fabriksinställningar, ingen skillnad, uppdaterade till senaste mjukvaran, ingen skillnad, bytte faktiskt just till 11 o testade, ingen skillnad. Och den funkar som sagt i varenda jäkla nätverk jag springer på utom mitt eget =)
Citera
2018-02-12, 09:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TalkToTheHand
Återställde till fabriksinställningar, ingen skillnad, uppdaterade till senaste mjukvaran, ingen skillnad, bytte faktiskt just till 11 o testade, ingen skillnad. Och den funkar som sagt i varenda jäkla nätverk jag springer på utom mitt eget =)
Testa med:
  1. 'Glöm Nätverk' for ditt WiFi
  2. Starta om Android helt
  3. Starta om routern
  4. Anslut på nytt.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-02-12 kl. 10:41.
Citera
2018-02-12, 11:32
  #9
Medlem
TalkToTheHands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Testa med:
  1. 'Glöm Nätverk' for ditt WiFi
  2. Starta om Android helt
  3. Starta om routern
  4. Anslut på nytt.


Been there done that tyvärr, ingen skillnad . Tack ändå!
Citera
2018-02-15, 00:49
  #10
Medlem
Vilka inställningar har du valt?
Vad ger 'standard"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback