Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 00:30
  #1
Medlem
fearreapers avatar
Som rubriken lyder, Telefonen i fråga är en Samsung note 8. Har tappat den ett ex antal gånger i golvet & så inga skador utvändigt. Inga repor eller så. Men det känns när jag håller den en längre stund som jag får små små stötar i min hand, Vad kan det bero på ? Är det något farligt ?
Citera
2018-02-12, 01:38
  #2
Medlem
Doktordonkas avatar
Det är kanske inte farligt så som i att du riskerar att få en stöt. Det du upplever är nog inte stötar iaf.

MEN. Om telefonen är tappad i backen ett antal gånger så kan batteriet vara skadat. Ta och titta på den här videosnutten när de hugger i ett likadant batteri med kniv:
https://youtu.be/AAZ62tUtc0w
Så det kan vara smart att lämna in telefonen ändå för att få batteriet bytt. (Det går på din hemförsäkring).
Citera
2018-02-12, 01:41
  #3
Medlem
fearreapers avatar
Jo jag vet ju inte hur/eller om batteriet är skadat.
Men det är inget farligt att hålla telefonen & känna "små stötar som jag uppfattar".
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Det är kanske inte farligt så som i att du riskerar att få en stöt. Det du upplever är nog inte stötar iaf.

MEN. Om telefonen är tappad i backen ett antal gånger så kan batteriet vara skadat. Ta och titta på den här videosnutten när de hugger i ett likadant batteri med kniv:
https://youtu.be/AAZ62tUtc0w
Så det kan vara smart att lämna in telefonen ändå för att få batteriet bytt. (Det går på din hemförsäkring).
Citera
2018-02-12, 01:47
  #4
Medlem
Doktordonkas avatar
Du känner inte små stötar. Det är på tok för små spänningar i en mobiltelefon för att du ska kunna känna det med näven.
Antingen inbillar du dig, eller så känner du något annat.

Faran är att den kan smälla, om du har otur.
Citera
2018-02-12, 01:49
  #5
Medlem
fearreapers avatar
Inbillar mig ikke. Min mor känner det också att hålla i den ger smått stötar.
Inte kraftiga men små. Ändå ska lämna in den då. Får man tillbaka den fort eller samma dag ?
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Du känner inte små stötar. Det är på tok för små spänningar i en mobiltelefon för att du ska kunna känna det med näven.
Antingen inbillar du dig, eller så känner du något annat.

Faran är att den kan smälla, om du har otur.
Citera
2018-02-12, 06:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Inbillar mig ikke. Min mor känner det också att hålla i den ger smått stötar.
Inte kraftiga men små. Ändå ska lämna in den då. Får man tillbaka den fort eller samma dag ?

Har du alltid känt dessa stötar med den luren? Känner du det oavsett om laddsladden är inkopplade eller bara när den laddas? Om det känns bara med laddsladden inkopplad, testa att sätta laddaren i ett jordat uttag och se om stötarna försvinner.

Det finns ett lite lurigt fenomen som kan uppstå med produkter som har metall i höljet som kan ge skumma stickningar ilningar i fingrarna om man håller i dessa när de är anslutna till vägguttag, t ex laddas. Kan även kännas om man berör apparaten med andra delar av kroppen, t ex stryker med armen över den när den laddas eller har strömsladden ansluten. Fenomenet kallas flytande jord och kan upplevas olika starkt beroende på dag och påverkas av bl a luftfuktighet, hur fuktig man är på huden etc. Det är helt normalt och inget farligt i sig, men kan i vissa fall upplevas som skumt och obehagligt.
Citera
2018-02-12, 06:59
  #7
Medlem
fearreapers avatar
]i vissa enstaka fall. Jag känner det inte när den är i laddaren utan när jag håller i den. Det känna väldigt udda & Jag har den i ett sån där kabeldosa genom en vägg pga den inte når Annars och det ska vara jordat.
Citera
2018-02-12, 07:50
  #8
Medlem
Är det konstant? dvs. om du skulle gå till återförsäljaren och påpeka detta, skulle de kunna uppleva detta på plats? Om så är fallet så skulle jag rekommendera att göra detta då det kanske faller under garanti. En telefon ska inte avge ström till handhavande, inte ens små små mängder, det hade trots allt dragit ur batteriet fortare med.
Se bara till att vara lite påläst vad gäller reklamation, retur och ånger rätt innan du går dit. I en bra affär så kan försäljarna detta, men jag har varit med om att behöva lära dem vad som gäller, som att de aldrig fått den minsta utbildning inom försäljning.
Citera
2018-02-12, 07:56
  #9
Medlem
fearreapers avatar
Det tror jag nog de skulle uppleva.
Jag hoppas du har rätt. Pga denna telefon är köpt via telia abonnemang. Och den laddar ur snabbt faktiskt. Är rätt påläst om sånt så.
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Är det konstant? dvs. om du skulle gå till återförsäljaren och påpeka detta, skulle de kunna uppleva detta på plats? Om så är fallet så skulle jag rekommendera att göra detta då det kanske faller under garanti. En telefon ska inte avge ström till handhavande, inte ens små små mängder, det hade trots allt dragit ur batteriet fortare med.
Se bara till att vara lite påläst vad gäller reklamation, retur och ånger rätt innan du går dit. I en bra affär så kan försäljarna detta, men jag har varit med om att behöva lära dem vad som gäller, som att de aldrig fått den minsta utbildning inom försäljning.
Citera
2018-02-13, 18:52
  #10
Medlem
X_surfers avatar
Låter inte direkt normalt, lämna in luren på reparation / undersökning,
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback