Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 10:58
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Kan du inte snälla fortsätta, inte i all evighet men nämn några hundra band till som håller samma klass som dom du nyss nämnde för det enda du gör nu är att plocka russinen ur kakan. Jag har sett den här tråden tusen gånger och det är alltid folk som är nostalgiska över samma 20 band som dom tror summerar hela musikhistorien. Snacka om att vara trångsynt.

Kan nämna många fler, vill du ha dem enligt genre eller kronologiskt? Om vi ska jämföra, vilka artister producerade åren 2000-2009? Eminem var klart störst, följt utav Linkin Park, Blink-182, Coldplay, Britney Spears och diverse svarta gangsterrappare. Behöver jag säga mer?

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det som hände är att du blev äldre och inte längre förmår hänga med i vad ungdomen hittar på för tokigheter.

Äldre? Har ju inte ens fyllt 25 än. Snarare så urvattnades vår kultur till mest ytliga skepnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det blir den inte. Det är du som blir äldre, och för varje år du växer, så förfinas din smak och du blir mer kräsen. Det som gjorde dig förundrad som barn, tråkar ut dig numera.

Det är inte kulturen som förändras. Det är din upplevelse av den som förändras.

Det är klart att kulturen förändras. Man får inte sticka ut eller uttrycka sig det minsta annorlunda, dom kommer antigen PK eller masskonsumismen att döda dig.

Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Preppy som klädmärke var väldigt populärt på 60-talet. J.F. Kennedy hade bland annat sådana kläder på sig. Preppymärke är populärt idag med. Det finns också en del bra filmer som görs idag. Dock är de oftast inga blockbusters. Tidigare idag har jag till exempel sett Den allvarsamma leken som släpptes år 2016. Min poäng är att du får leta efter guldkorn. Det finns got om guldkorn att välja. Det enda du behöver göra är att hitta dem.

Ja jag vet, man kan hitta guldkorn. Vet själv flera bra indiefilmer och artister som Adele och Chris Stapleton respekterar jag. Men det är inte mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Skivindustrin har förvisso kopplat ett fastare grepp om artisterna och dom kommersiella krafterna har blivit brutalare.
Det betyder att den kreativa kulturen får leta sig fram på lite krokigare vägar och blir lite svårare att upptäcka.
Men den finns, och på många sätt tycker jag att kulturen blommar som aldrig förr.
Jag tycker själv att det kryllar av intressanta filmer, böcker, plattor - problemet är snarare att sålla i det rika utbudet och att hinna med.

Och ända sedan antiken har de äldre beklagat sig över de yngres hemska smak.

Rika utbudet? Tillgången till äldre grejer kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Problemet kan nog vara nostalgi.
Det är lättare att säga vad som är bra i efterhand än att uppskatta det som händer nu.

Vad exakt händer nu? Förutom paradise hotel, tinder och kim k?
Citera
2018-02-12, 11:04
  #26
Medlem
Antagligen handlar det om en kombination för dessa saker:

* Västvärlden har fått dåligt samvete för historiska handlingar och gjort allt PK.
* Västvärlden har nått sin kulmen och är påväg ner, kulturen med den.
* Västvärlden har inte haft någon konkurrans sedan Sovjet och därför inte behöver kämpa (hålla hög nivå).
* Vi är för teknisk avancerade och rika för vårt eget bästa. Ingen kämpar för nåt längre, rock n rollen är död tackvare det. Alla ska vara högutbildade, politiskt korrekta akademiker.

Läste att Tom Cruise är den förmodligen sista riktiga hollywoodstjärnan. Man beundrar liksom inte stjärnor som man gjorde förr, te.x Michael Jackson, James Dean, Elvis Presley eller då Tom Cruise.
Istället vill alla bli stjärnor över en natt utan att kunna något (likt Kim K, Paris Hilton etc.).
Samhället urvattnas och blir allt mer ytligt och folk allt mer deppiga.

Funderade lite på vem som egentligen är den store "hollywoodhunken" nu. Liksom James Dean, Marlon Brando, Burt Reynolds, Harrison Ford m.fl. tidigare varit. Insåg att det inte finns något direkt. Zac Efron? Hahah nej. Hugh Jackman, Brad Pitt och Tom Cruise är nog fortfarande hetast, dem är dock alla 90-tals skådisar. Samma med kvinnor. Vem är vår tids Monroe, Bardot, Sally Field eller så? Faktiskt ingen aning.

Aja, ska bli intressant att se vad framtida Kinesiskt världsdominans för med sig för kultur
__________________
Senast redigerad av Bradpaisley94 2018-02-12 kl. 11:07.
Citera
2018-02-12, 11:12
  #27
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det som hände var att det blev allt svårare att komma på något nytt, och att det producerades alltmer som var mer eller mindre upprepningar.

Viss finns det sådant som är nyskapande, men det är i allmänhet så utflippat att bara ett fåtal intresserar sig för det.
Citera
2018-02-12, 17:00
  #28
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Kan nämna många fler, vill du ha dem enligt genre eller kronologiskt? Om vi ska jämföra, vilka artister producerade åren 2000-2009? Eminem var klart störst, följt utav Linkin Park, Blink-182, Coldplay, Britney Spears och diverse svarta gangsterrappare. Behöver jag säga mer?



Äldre? Har ju inte ens fyllt 25 än. Snarare så urvattnades vår kultur till mest ytliga skepnad.



Det är klart att kulturen förändras. Man får inte sticka ut eller uttrycka sig det minsta annorlunda, dom kommer antigen PK eller masskonsumismen att döda dig.



Ja jag vet, man kan hitta guldkorn. Vet själv flera bra indiefilmer och artister som Adele och Chris Stapleton respekterar jag. Men det är inte mycket.



Rika utbudet? Tillgången till äldre grejer kanske.



Vad exakt händer nu? Förutom paradise hotel, tinder och kim k?

Det beror väl på vad du vill hitta. Men musikscenen är minst lika full med nya och intressanta band fortfarande.
Metalscenen till exempel lär ju aldrig ha varit större än nu bortsett från försäljningen
Citera
2018-02-12, 20:45
  #29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Det är klart att kulturen förändras. Man får inte sticka ut eller uttrycka sig det minsta annorlunda, dom kommer antigen PK eller masskonsumismen att döda dig.

Skitsnack.
Jag växte upp som autist på 70-80-talet och stack ALLTID ut och var ALLTID annorlunda.
Det var svårt, men inte oöverstigligt.
Jag vet inte vilket land du växt upp i, men inte är det Sverige i alla fall.
Citera
2018-03-15, 22:27
  #30
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Samma med kvinnor. Vem är vår tids Monroe, Bardot, Sally Field eller så? Faktiskt ingen aning.

Aja, ska bli intressant att se vad framtida Kinesiskt världsdominans för med sig för kultur

Natalie Portman kanske.

Kina kommer inte producera något väst vill ha. Väst är faktiskt ointresserat av Kina.
Citera
2018-03-15, 23:54
  #31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Natalie Portman kanske.

Kina kommer inte producera något väst vill ha. Väst är faktiskt ointresserat av Kina.
Portman, JLaw, Scarlett Johansson, Alice Viklander... Det finns hur många som helst som har potential att bli tidslösa sexikoner. Skillnaden är att idag så behöver man bara ge sig ut på internet så hittar man tusen kvinnor som är minst lika vackra. §
Citera
2018-03-16, 00:03
  #32
Medlem
BigFatCones avatar
En annan sak som många inte verkar tänka på är IT-revolutionen. För mig som är född på tidigt 80-tal så är det inga problem att se en film från 50-talet eftersom livet var faktiskt på det stora hela inte jätteannorlunda mot idag. Men dom som är så där 20 år yngre än jag, dom har aldrig upplevt en tid när ingen hade mobiltelefoner eller ens internet. Dom fattar helt enkelt inte riktigt. Inte för att dom är dumma utan för att dom saknar referensramar.
Citera
2018-03-16, 00:05
  #33
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Portman, JLaw, Scarlett Johansson, Alice Viklander... Det finns hur många som helst som har potential att bli tidslösa sexikoner. Skillnaden är att idag så behöver man bara ge sig ut på internet så hittar man tusen kvinnor som är minst lika vackra. §

Ja just det, Scarlett Johansson förstås. Natalie Portman verkar komma lite i skymundan av henne. Scarlett gör en massa filmer och vad sysslar Portman med? Inte vet jag, förknippar henne med Star Wars för 13 år sedan.

Annars har jag aldrig gått igång på nutida kvinnliga filmstjärnor. Claudia Cardinale däremot var vacker. I verkligheten har jag annars alltid gillat tanter (men sällan 60-åringar). Sån är jag.
Citera
2018-03-16, 00:07
  #34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Ja just det, Scarlett Johansson förstås. Natalie Portman verkar komma lite i skymundan av henne. Scarlett gör en massa filmer och vad sysslar Portman med? Inte vet jag, förknippar henne med Star Wars för 13 år sedan.

Annars har jag aldrig gått igång på nutida kvinnliga filmstjärnor. Claudia Cardinale däremot var vacker. I verkligheten har jag annars alltid gillat tanter (men sällan 60-åringar). Sån är jag.
Det är ju en smakfråga. Om man tar av sig glasögonen så ser man snabbt att det finns gott om hawt shit, även om man själv kanske inte gillar det man ser.

Portman gör ungefär en film om året, just nu högaktuell med Annihilation på Netflix.
Citera
2018-03-16, 08:36
  #35
Medlem
Föreslår att trådrubriken ändras till "Varför blir US-amerikanska kulturen allt sämre" om det nu är sådan hjärndöd smörja som skall avhadlas.
Hela musiktavlan är också fylld av samma innehåll. Fanns väl något undantag (bodies) som postade något intressant.
Svar på den nuvarande trådrubriken: Det ingår i globalismens och USA:s intressen att döda så mycket som möjligt av genuin europeisk kultur. Ett kulturlöst folk är lätt att manipulera och styra dit man vill. Därför är masskulturen i Sverige idag så massivt tråkig. Hatpredikander som Soran Ismail och Öss Nujjen blåses fram såsom höjden av kultur. Den urtråkige "komikern" Gardell var klistrad i TVrutan för 15 år sedan.
Jönssonligan var genuin svensk kultur. Vid ett misslyckat försök till nyinspelning måste man av PKskäl kvotera in afrikanen Alexander Karim på Vanhedens plats.
Danskarna är betydligt mindre PK och ett lyckligare folk. De spelar också in Jönssonligan som där kallas Olsen banden men med danska skådespelare.
Citera
2018-03-17, 12:39
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Portman, JLaw, Scarlett Johansson, Alice Viklander... Det finns hur många som helst som har potential att bli tidslösa sexikoner. Skillnaden är att idag så behöver man bara ge sig ut på internet så hittar man tusen kvinnor som är minst lika vackra. §

Ingen av de du nämner är i närheten lika vackra eller kommer bli ihågkomna (förutom Scarlett möjligtvis) som Monroe, Bardot, Bergman, Rita Hayworth, Jayne Mainsfield, Claudia Cardinale, Sophia Loren etc.

Kvinnor idag har ingen stil eller klass. Vem fan minns "sexsymbolerna" för 10-20 år sedan som Avril Lavigne, Paris Hilton, Nicole Richie, Hillary Duff etc? Precis, ingen. Internet har bara dödat mångfalden och gjort att alla strävar efter samma, snabba, framgång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback