Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 18:54
  #1
Moderator
Humbugs avatar
Jag har fått dille på kokos och har det i allt nu. Kaffe med kokosgrädde är en ren dröm. För att inte tala om hur fantastiskt det blir i shakes av alla de slag, också det ett av mina nyfunna kärlekar. Min elektriska mixer är bara någon månad gammal nu och jag experimenterar fortfarande med alla möjliga frukter som tillsatser, men det får bli ett ämne för en annan tråd. I längden tänkte jag prova att ersätta mjölken i pannkakan med kokosmjölk.
Nackdelen är att det kostar som det smakar. En förpackning med 400 ml kokosmjölk eller grädde går lös på runt 20 spänn på ICA. Planen är att ersätta alla mjölkprodukter med kokos-dito och ska jag kunna gå över till kokosdiet på heltid måste jag komma undan mycket billigare än så.

Så hur gör jag? Har Matsmart billig kokos? Kanske köpa hela kokosnötter och karva ur godsakerna själv?
Tips, funderingar, kritik, åsikter, tankar?
Citera
2018-02-11, 19:12
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Finmalda kokosflingor blandade i vanlig grädde kanske skulle kunna funka?
Kokosflingor är drygt och kostar inte så mycket.
Citera
2018-02-11, 21:01
  #3
Medlem
cybergrodans avatar
Detta är väl kanske mer ''drickmjölk'', men det borde väl funka? https://sweetsbysofia.matmagasinet.s...en-kokosmjolk/
Jag fick väldigt mycket resultat när jag sökte på egen kokosmjölk!

Edit: http://edenvik.bloggplatsen.se/2017/...k-kokosgradde/ Där har du grädde också! Bör bli billigare?
Citera
2018-02-11, 21:11
  #4
Medlem
Andersdamaans avatar
Man kanske även kan slänga i litet kokosflingor i kaffepulvret innan bryggning/kokning och på så sätt få in smaken redan från början?
Citera
2018-02-11, 22:37
  #5
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag gillar också kokos.

Det finns mycket information på nätet om hur man gör sin egen kokosgrädde.
Hittade ingen favoritlänk, så du får hålla till godo med en fläskig google-länk:

https://www.google.se/search?source=....0.8kchk5SB8_4
Citera
2018-02-12, 04:01
  #6
Medlem
Går det inte att välja ett lågprismärke istället? Eller förändras smaken/kvaliteten rejält då? Har exempelvis sett Eldorados kokosmjölk (400 ml) för 13 kr på Willys och och Budget (400 ml) för 11,50 kr. Detta gäller om man handlar i nätbutikerna, vet inte hur priserna i fysiska butiker ser ut. Eller är det fortfarande för dyrt?
Citera
2018-02-12, 18:29
  #7
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Man kanske även kan slänga i litet kokosflingor i kaffepulvret innan bryggning/kokning och på så sätt få in smaken redan från början?

Det var mig en riktigtbra idé! Ska testas!

Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag gillar också kokos.

Det finns mycket information på nätet om hur man gör sin egen kokosgrädde.
Hittade ingen favoritlänk, så du får hålla till godo med en fläskig google-länk:

https://www.google.se/search?source=....0.8kchk5SB8_4

Tack! Ska nog köpa hem en nöt och experimentera lite. Kan ju gå att göra egen grädde.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Går det inte att välja ett lågprismärke istället? Eller förändras smaken/kvaliteten rejält då? Har exempelvis sett Eldorados kokosmjölk (400 ml) för 13 kr på Willys och och Budget (400 ml) för 11,50 kr. Detta gäller om man handlar i nätbutikerna, vet inte hur priserna i fysiska butiker ser ut. Eller är det fortfarande för dyrt?

Konstigt nog har vi ont om dessa lågprisbutiker där jag bor. Men jag ska spana. Lidl borde nog kunna ha nåt. Har inte kollat där.
Citera
2018-02-12, 20:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Konstigt nog har vi ont om dessa lågprisbutiker där jag bor. Men jag ska spana. Lidl borde nog kunna ha nåt. Har inte kollat där.

Glömde nämna att Budget finns på CityGross. Eldorados märke ska även säljas på Hemköp och Tempo. Notera, det är lågprismärken och inte lågprisbutiker som jag syftade på. Kanske finns fler lågprismärken i andra butiker (som ICA och Coop). Annars är alternativet att göra egen kokosmjölk.
Citera
2018-02-13, 09:53
  #9
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag har fått dille på kokos och har det i allt nu. Kaffe med kokosgrädde är en ren dröm. För att inte tala om hur fantastiskt det blir i shakes av alla de slag, också det ett av mina nyfunna kärlekar. Min elektriska mixer är bara någon månad gammal nu och jag experimenterar fortfarande med alla möjliga frukter som tillsatser, men det får bli ett ämne för en annan tråd. I längden tänkte jag prova att ersätta mjölken i pannkakan med kokosmjölk.
Nackdelen är att det kostar som det smakar. En förpackning med 400 ml kokosmjölk eller grädde går lös på runt 20 spänn på ICA. Planen är att ersätta alla mjölkprodukter med kokos-dito och ska jag kunna gå över till kokosdiet på heltid måste jag komma undan mycket billigare än så.

Så hur gör jag? Har Matsmart billig kokos? Kanske köpa hela kokosnötter och karva ur godsakerna själv?
Tips, funderingar, kritik, åsikter, tankar?
Enklast att göra egen.

Köp en stor nöt, lyssna inte på Povel Ramel, utan öppna och karva ur den.
Mixa kokosen.
Koka upp en liter vatten låt kokosen dra i typ 1 timme.
Häll i vätskan från nöten.
Mixa det hela och sila sedan brygden.
Citera
2018-02-13, 11:16
  #10
Medlem
Kanske inte helt on topic, men kokosgrädden är att föredra, enda skillnaden är att det finns mer vatten i kokosmjölken och det kan man ju lika gärna tillsätta själv om man vill ha det lättflytande. Garants kokosgrädde är min favorit, otroligt krämig och separerar sig inte.
Citera
2018-02-13, 20:51
  #11
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Enklast att göra egen.

Köp en stor nöt, lyssna inte på Povel Ramel, utan öppna och karva ur den.
Mixa kokosen.
Koka upp en liter vatten låt kokosen dra i typ 1 timme.
Häll i vätskan från nöten.
Mixa det hela och sila sedan brygden.

Perfekt, stort tack! Jag provar och återkommer med en rapport. Ska bli spännande att räkna ut literpriset.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback