Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 18:11
  #1
Medlem
Imirons avatar
Kvinnor väljer generellt gifta sig med män som har samma statusnivå eller en högre statusnivå än de själva. Män är tvärt om. Men nu när killarna börjar skita i skolan och sakta men säkert blir minoriteter på högstatusutbildningarna.

Män är i minoritet på läkarlinjen, även om de inte är så mycket färre än kvinnorna, kraftig minoritet på juristlinjen, männen tycks vara något fler på ekonomlinjerna, men kvinnor dominerar återigen bland tandläkare och psykologer. Bland ingenjörer dominerar männen, men ca 25% är kvinnor. Jag har inte räknat exakt eller kollat alla skolor, utan klickat runt lite på varje kategori för att få mig en ungefärlig uppfattning. Jag misstänker dock att det, just i detta nu, går fler kvinnor på högstatusutbildningar än män. Även om man inte håller med om mitt överslag så får man hålla med om att det är dit vi är på väg. Tittar man igen om 10 år misstänker jag att kvinnor dominerar allt utom STEM-fälten.

Vad gäller mindre prestigefyllda utbildningar har jag förstått det som att kvinnor också dominerar. Lärare, socionomer, personalvetare, sjuksköterskor, diverse beteendevetare med mera. Kvinnor, kvinnor, kvinnor.

De högutbildade männen kommer inte räcka till de högutbildade kvinnorna (som dessutom konkurrerar om de högutbildade männen med de mindre utbildade kvinnorna). Hur kommer detta lösa sig? Kommer vi se allt mer ofrivilligt barnlösa professionella kvinnor? Kommer de när de biologiska klockan gör sig påmind acceptera faktum och ta en man som står i lägre social rang? Kommer vi se många ensamstående mödrar som valt att insemination snarare än att välja en lågutbildad man? Kommer kvinnorna bli lyckligare för att de börjar tjäna mer än män? Kommer de bli olyckliga?

Vad tror panelen?
Citera
2018-02-11, 18:25
  #2
Medlem
Folk tenderar att vara olyckliga när de är ensamma. Se t.ex. på alla bittra feminister.
Därför tror jag att vi inte behöver oroa oss för att de välutbildade kvinnorna inte skall hitta sig en partner.
Fast i dessa tider, vem säger att det just är en man?
Citera
2018-02-11, 18:26
  #3
Medlem
DoraFs avatar
För ett antal år sedan skrevs det om att i Norge såg man att attraktiva män "återanvänds", dvs de får barn med flera kvinnor:
https://www.expressen.se/nyheter/att...n-ateranvands/
Inget konstigt med det utan det är biologiskt korrekt att kvinnor väljer "vinnare" som far till sina barn för att få den absolut bästa avkomman.
Citera
2018-02-11, 18:37
  #4
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
För ett antal år sedan skrevs det om att i Norge såg man att attraktiva män "återanvänds", dvs de får barn med flera kvinnor:
https://www.expressen.se/nyheter/att...n-ateranvands/
Inget konstigt med det utan det är biologiskt korrekt att kvinnor väljer "vinnare" som far till sina barn för att få den absolut bästa avkomman.
Studien är ju tämligen gammal, och undersökte rätt gamla män och kvinnor. Folk som kanske utbildade sig på 90-talet eller tidigare. Rimligen kommer det ju bara bli ännu färre män som ska dela på kvinnorna. De kommer inte räcka till alla. Alla högstatuskvinnor, plus kvinnor i mellansegmentet (där det ju knappt finns några män, iaf utbildningsmässigt, man kan väl kanske påstå att vissa hantverkare kanske duger där, men jag tänker mig att det inte enbart är en inkomstfråga, tror akademiska kvinnor vill ha en lika akademiska man, eller en mer akademisk), och männen har dessutom inga problem med att gifta sig med lågstatuskvinnor (okej, inga WT-pundare, men tänk en förskolelärare). Ska de skaffa fyra barn med fyra olika fruar? Vem fan hinner/orkar det? Och när det blir en ny kvinna lämnas ju den gamla. Så vi ska få massa kvinnor med barn på halvtid?

Kan man tänka sig att högstatuskvinnorna kan nöja sig med att skaffa barn med högstatusmännen, men sedan, när barn är ordnat, kan vara med män med lägre status? Jag är tveksam. Det handlar inte enbart om fortplantningen skulle jag tro.
Citera
2018-02-11, 18:50
  #5
Medlem
DoraFs avatar
[
Citat:
QUOTE=Imiron|63201779]Studien är ju tämligen gammal, och undersökte rätt gamla män och kvinnor. Folk som kanske utbildade sig på 90-talet eller tidigare. Rimligen kommer det ju bara bli ännu färre män som ska dela på kvinnorna. De kommer inte räcka till alla. Alla högstatuskvinnor, plus kvinnor i mellansegmentet (där det ju knappt finns några män, iaf utbildningsmässigt, man kan väl kanske påstå att vissa hantverkare kanske duger där, men jag tänker mig att det inte enbart är en inkomstfråga, tror akademiska kvinnor vill ha en lika akademiska man, eller en mer akademisk), och männen har dessutom inga problem med att gifta sig med lågstatuskvinnor (okej, inga WT-pundare, men tänk en förskolelärare). Ska de skaffa fyra barn med fyra olika fruar? Vem fan hinner/orkar det? Och när det blir en ny kvinna lämnas ju den gamla. Så vi ska få massa kvinnor med barn på halvtid?
Varför skulle det bli barn på halvtid menar du?
De flesta skilsmässor initieras av kvinnor, så det mest vanliga torde vara att en övergiven man träffar en ny kvinna snarare än att det är han som lämnar den gamla frun för en ny kvinna.
För en man finns det gott om tid att börja om med en ny kull barn när den första blivit vuxna.

Citat:
Kan man tänka sig att högstatuskvinnorna kan nöja sig med att skaffa barn med högstatusmännen, men sedan, när barn är ordnat, kan vara med män med lägre status? Jag är tveksam. Det handlar inte enbart om fortplantningen skulle jag tro.
Har du helt missat att kärnfamiljen som norm är i dödsryckningar? Bland unga människor ser vi andra samlevnadsformer.
Citera
2018-02-11, 18:50
  #6
Medlem
KonungHonungs avatar
Kanske kan bildning, humor, integritet & finess komma att uppvärderas som statusmarkörer i en alltmer automatiserad värld där jobb & utbildning blir irrelevant?
Citera
2018-02-11, 19:05
  #7
Medlem
I fall vi ska räkna framgång i ekonomiska termer så är ekonomiskt oberoende minimum. Kvinnor som har en ok utbildning och vänder på papper från 8-17 är INTE framgångsrika. Detta kan vilken normalintelligent person som helst göra. Varför lägga ribban så lågt? Hur kan det mediokra vara framgång?
__________________
Senast redigerad av Psychophant 2018-02-11 kl. 19:10.
Citera
2018-02-11, 19:10
  #8
Medlem
Hahaha finns det ens män som vill gifta sig i det här samhället Då vill de säkert gifta upp sig också
Citera
2018-02-11, 19:17
  #9
Avstängd
Man kommer kanske tjata och kräva att staten tar in högutbildade invandrarmän.
Citera
2018-02-11, 19:26
  #10
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Kvinnor väljer generellt gifta sig med män som har samma statusnivå eller en högre statusnivå än de själva. Män är tvärt om. Men nu när killarna börjar skita i skolan och sakta men säkert blir minoriteter på högstatusutbildningarna.

Män är i minoritet på läkarlinjen, även om de inte är så mycket färre än kvinnorna, kraftig minoritet på juristlinjen, männen tycks vara något fler på ekonomlinjerna, men kvinnor dominerar återigen bland tandläkare och psykologer. Bland ingenjörer dominerar männen, men ca 25% är kvinnor. Jag har inte räknat exakt eller kollat alla skolor, utan klickat runt lite på varje kategori för att få mig en ungefärlig uppfattning. Jag misstänker dock att det, just i detta nu, går fler kvinnor på högstatusutbildningar än män. Även om man inte håller med om mitt överslag så får man hålla med om att det är dit vi är på väg. Tittar man igen om 10 år misstänker jag att kvinnor dominerar allt utom STEM-fälten.

Vad gäller mindre prestigefyllda utbildningar har jag förstått det som att kvinnor också dominerar. Lärare, socionomer, personalvetare, sjuksköterskor, diverse beteendevetare med mera. Kvinnor, kvinnor, kvinnor.

De högutbildade männen kommer inte räcka till de högutbildade kvinnorna (som dessutom konkurrerar om de högutbildade männen med de mindre utbildade kvinnorna). Hur kommer detta lösa sig? Kommer vi se allt mer ofrivilligt barnlösa professionella kvinnor? Kommer de när de biologiska klockan gör sig påmind acceptera faktum och ta en man som står i lägre social rang? Kommer vi se många ensamstående mödrar som valt att insemination snarare än att välja en lågutbildad man? Kommer kvinnorna bli lyckligare för att de börjar tjäna mer än män? Kommer de bli olyckliga?

Vad tror panelen?
Vi kommer gifta oss med unga snygga män
Citera
2018-02-11, 19:28
  #11
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
Vi kommer gifta oss med unga snygga män
Attans
Citera
2018-02-11, 19:33
  #12
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Man kommer kanske tjata och kräva att staten tar in högutbildade invandrarmän.
Det görs ju redan!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback