Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-11, 17:46
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Ska börja träna för muskeltillväxt och har gjort upp ett träningsschema som jag tycker verkar bra. Problemet är bara att jag har tillgång till gymmet tre dagar i veckan och är rädd för att det kanske blir för lite träning?
Schemat lyder:
8x3 på 3 olika maskiner/vikter för varje muskelgrupp
Mån - Bröst/Rygg
Ons - Axlar/Biceps/Triceps
Fre - Ben (Eventuellt extra pass bröst/rygg/axlar utöver benpasset)

Kommer köra slut på musklerna rejält vid varje pass. Duger detta?
Citera
2018-02-11, 18:00
  #2
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Ska börja träna för muskeltillväxt och har gjort upp ett träningsschema som jag tycker verkar bra. Problemet är bara att jag har tillgång till gymmet tre dagar i veckan och är rädd för att det kanske blir för lite träning?
Schemat lyder:
8x3 på 3 olika maskiner/vikter för varje muskelgrupp
Mån - Bröst/Rygg
Ons - Axlar/Biceps/Triceps
Fre - Ben (Eventuellt extra pass bröst/rygg/axlar utöver benpasset)

Kommer köra slut på musklerna rejält vid varje pass. Duger detta?

Gå in på styrkelabbet för tips på olika program. Rent allmänt rekommenderas helkroppspass med tonvikt på de tre stora lyften för träning tre gånger i veckan.
Citera
2018-02-11, 18:02
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Tycker det duger fint!

Personligen hade hade jag kört bröst, axlar dag 1, rygg och armar dag 2 sedan ben och mage dag 3. Men det där går ju att dela upp som man vill. Tre dagar i veckan är ju bra så kör på det!
Citera
2018-02-11, 18:04
  #4
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tycker det duger fint!

Personligen hade hade jag kört bröst, axlar dag 1, rygg och armar dag 2 sedan ben och mage dag 3. Men det där går ju att dela upp som man vill. Tre dagar i veckan är ju bra så kör på det!
Behöver man verkligen fokusera på att träna magen? Får inte den träning i många olika övningar så det räcker?
Citera
2018-02-11, 18:04
  #5
Medlem
Kommer garanterat vara för lite träning om du tänkt bygga muskler. Finns en tråd med "nybörjarschema". Missvisande då även folk som kört gym i 10 år bygger bra med massa på ett modifierat sådant.

Ett annat upplägg likt det du skriver som är betydligt mer effektivt är

mån
ben
bröst
rygg

ons
ben
bröst
rygg

fre
ben
bröst
rygg
Citera
2018-02-11, 18:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Ska börja träna för muskeltillväxt och har gjort upp ett träningsschema som jag tycker verkar bra. Problemet är bara att jag har tillgång till gymmet tre dagar i veckan och är rädd för att det kanske blir för lite träning?
Schemat lyder:
8x3 på 3 olika maskiner/vikter för varje muskelgrupp
Mån - Bröst/Rygg
Ons - Axlar/Biceps/Triceps
Fre - Ben (Eventuellt extra pass bröst/rygg/axlar utöver benpasset)

Kommer köra slut på musklerna rejält vid varje pass. Duger detta?
Duger det för vad?Med tanke på att du tänker köra bara bröst och rygg på måndag osv så kommer ju varje pass bara vara runt 20 minuter varje gång och vilan mellan varje muskelgrupp för lång.Kör istället alla dom muskelgrupper du nämnt under samma pass typ varannan dag eller mån-ons fred så blir det effektivare.
Citera
2018-02-11, 18:07
  #7
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Behöver man verkligen fokusera på att träna magen? Får inte den träning i många olika övningar så det räcker?

Man behöver inte. Men jag har åtminstone känt att det är bra att lägga in magen där lite tid blir över. Som efter ett pass med benen. Men jag tror ju inte heller det behövs faktiskt.
Citera
2018-02-11, 18:43
  #8
Medlem
Jag tycker man kan vara lite flexibel istället.
Att köra samma muskelgrupper samma veckodagar ger en väldigt bra och enkel struktur, det är givetvis bra.
Men. Om man lägger in aspekten att vissa muskelgrupper ibland är mer slitna än andra så är det bra om inte schemat är hugget i sten.
Jag är inget proffs inom gym utan har ägnat mig mer åt olika konditionsporter. Spontant känns det som att du skulle kunna gå upp i träningsintensitet när det börjar ta sig efter några veckor. Beroende på vad du är ute efter givetvis.

Utan att gå in på olika muskelgrupper (Det har garanterat andra bättre koll på här än jag) så hade jag tränat:

Mån
Tis
Ons Vila
Tors
Fre

Varannan lör, lätt träning
Varannan lör, vila.
Eller alltid ha lördagen till en mer fri dag beroende på hur kroppen mår.
Lätt//medel//hård träning eller vila.

Sön Vila
__________________
Senast redigerad av SpaceBase 2018-02-11 kl. 18:52.
Citera
2018-02-12, 20:03
  #9
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Kommer garanterat vara för lite träning om du tänkt bygga muskler. Finns en tråd med "nybörjarschema". Missvisande då även folk som kört gym i 10 år bygger bra med massa på ett modifierat sådant.

Ett annat upplägg likt det du skriver som är betydligt mer effektivt är

mån
ben
bröst
rygg

ons
ben
bröst
rygg

fre
ben
bröst
rygg

Citat:
Ursprungligen postat av robban08
Duger det för vad?Med tanke på att du tänker köra bara bröst och rygg på måndag osv så kommer ju varje pass bara vara runt 20 minuter varje gång och vilan mellan varje muskelgrupp för lång.Kör istället alla dom muskelgrupper du nämnt under samma pass typ varannan dag eller mån-ons fred så blir det effektivare.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man behöver inte. Men jag har åtminstone känt att det är bra att lägga in magen där lite tid blir över. Som efter ett pass med benen. Men jag tror ju inte heller det behövs faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Jag tycker man kan vara lite flexibel istället.
Att köra samma muskelgrupper samma veckodagar ger en väldigt bra och enkel struktur, det är givetvis bra.
Men. Om man lägger in aspekten att vissa muskelgrupper ibland är mer slitna än andra så är det bra om inte schemat är hugget i sten.
Jag är inget proffs inom gym utan har ägnat mig mer åt olika konditionsporter. Spontant känns det som att du skulle kunna gå upp i träningsintensitet när det börjar ta sig efter några veckor. Beroende på vad du är ute efter givetvis.

Utan att gå in på olika muskelgrupper (Det har garanterat andra bättre koll på här än jag) så hade jag tränat:

Mån
Tis
Ons Vila
Tors
Fre

Varannan lör, lätt träning
Varannan lör, vila.
Eller alltid ha lördagen till en mer fri dag beroende på hur kroppen mår.
Lätt//medel//hård träning eller vila.

Sön Vila
En snabb fråga, vilket träningspass ska man lägga in marklyft? Är det när man håller på och tränar ryggen?
Citera
2018-02-12, 20:09
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Ska börja träna för muskeltillväxt och har gjort upp ett träningsschema som jag tycker verkar bra. Problemet är bara att jag har tillgång till gymmet tre dagar i veckan och är rädd för att det kanske blir för lite träning?
Schemat lyder:
8x3 på 3 olika maskiner/vikter för varje muskelgrupp
Mån - Bröst/Rygg
Ons - Axlar/Biceps/Triceps
Fre - Ben (Eventuellt extra pass bröst/rygg/axlar utöver benpasset)

Kommer köra slut på musklerna rejält vid varje pass. Duger detta?


Tycker också att det duger!
Citera
2018-02-12, 20:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
En snabb fråga, vilket träningspass ska man lägga in marklyft? Är det när man håller på och tränar ryggen?
Ben och rygg tar ju övningen mest.
Men du får med dig lite allt möjligt. En väldigt bra övning har jag förstått men viktigt att göra rätt pga skaderisk.
Lämnar vidare frågan till mer kunniga.
Men personligen tycker jag det går att köra marklyft både om man kör rygg eller ben det passet.
Ibland värmer jag faktiskt upp kroppen på många reps och låga vikter på mark.
Oavsett vad jag ska köra.
Säkert inte helt ultimat men jag tycker övningen är kul så jag kör gärna den även då det kanske inte passar enligt mallen.
Citera
2018-03-19, 21:33
  #12
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Tycker det duger fint!

Personligen hade hade jag kört bröst, axlar dag 1, rygg och armar dag 2 sedan ben och mage dag 3. Men det där går ju att dela upp som man vill. Tre dagar i veckan är ju bra så kör på det!

Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
Jag tycker man kan vara lite flexibel istället.
Att köra samma muskelgrupper samma veckodagar ger en väldigt bra och enkel struktur, det är givetvis bra.
Men. Om man lägger in aspekten att vissa muskelgrupper ibland är mer slitna än andra så är det bra om inte schemat är hugget i sten.
Jag är inget proffs inom gym utan har ägnat mig mer åt olika konditionsporter. Spontant känns det som att du skulle kunna gå upp i träningsintensitet när det börjar ta sig efter några veckor. Beroende på vad du är ute efter givetvis.

Utan att gå in på olika muskelgrupper (Det har garanterat andra bättre koll på här än jag) så hade jag tränat:

Mån
Tis
Ons Vila
Tors
Fre

Varannan lör, lätt träning
Varannan lör, vila.
Eller alltid ha lördagen till en mer fri dag beroende på hur kroppen mår.
Lätt//medel//hård träning eller vila.

Sön Vila

Citat:
Ursprungligen postat av Kamon123
Tycker också att det duger!
Till alla er som sa att det verkade vara ett bra schema, jag kan säga nu efter att ha tränat 3 veckor med det att det suger.
På måndagar kör jag bröst och rygg.
Då på onsdagar har jag sån extrem träningsvärk i bröst/triceps/axlar så jag kan ej köra ett rejält triceps/axel pass igen för det gör så ont. Så jag skjuter upp triceps/axlar/biceps tills fredag och kör ben på onsdagar. Sen kör jag triceps/axlar/biceps stenhårt på fredagarna. Då blir problemet på måndag igen när jag ska köra Bröst/Rygg att jag har extrem träningsvärk i triceps/axlar så jag kan ej utföra ett bra bröstpass. Är det vanligt med att träningsvärken sitter i typ 4-5 dagar innan den försvinner?

Så jag har lagt om det till följande:
Måndag - Rygg/Biceps
Onsdag - Bröst/Triceps/Axlar
Fredag - Ben


Vad tycker ni?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback