Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 16:54
  #1
Medlem
Grepps avatar
Hej,

Har försökt hitta info på nätet och på FB, men har svårt att hitta något konkret.

Nuvarande uppsättning: har idag Airport extreme samt två express (två olika generationer). I hushållet finns också några datorer och ett par PS4, PS3 samt iPad, mobiler och TV kopplad till wifi. Ofta är runt 8-10 apparater kopplade till wifi samtidigt. Jag använder också Airfoil för att strömma musik till de två expresserna, samt två Apple TV (2&3).

Mitt problem: jag har inte superbra täckning i huset (två våningar) och det stör både spelande, jobb, surf och musikströmmande. Resultatet är lag vid spel och surf, samt tappad kontakt vid surf och strömning.

Vilket mesh-system är bäst? Jag tänker mig att bra total kapacitet för alla apparater är prio och självklart är bang-for-the-buck en faktor.

Tack!
Citera
2018-02-11, 19:55
  #2
Medlem
Inte hittat något konkret?

http://bfy.tw/GXxi
Citera
2018-02-11, 20:50
  #3
Medlem
Grepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Inte hittat något konkret?

http://bfy.tw/GXxi

Ja, jo, jag har som sagt googlat en del och läst ett flertal tester. Tycker inte att testerna pekar ut det som jag kollar efter, nämligen kapaciteten.

Netgear Orbi verkar vara bra, så tillvida att den har en separat backhaul-kanal, vilket ökar kapaciteten på de två öppna frekvenserna. Dock är det bara två enheter och jag förstår det som att en tredje å ena sidan ökar täckningen och därmed ger starkare signaler/bättre hastighet. Å andra sidan skall tre enheter dela på backhaul-kanalen, så systemets totala kapacitet torde sjunka. Och systemet går från dyrt till dyrare med tre..

Vad är dina erfarenheter?
Citera
2018-02-12, 09:22
  #4
Medlem
Det ABSOLUT VIKTIGASTE nar det gäller "bang-for-the-buck" i både mesh och enklare WiFi-lösningar är NÄTVERKSKABEL!

Fixa så att du kan ansluta ALLA accesspunkter till inkommande router med Kat-5e/6 kabel, så kommer du få ett kanon-WiFi med typ WiFi-router + en accesspunkt på ena våningen och två accesspunkter på den andra.

Då kan du köpa 'billigt skit' och ändå få suverän 100 Mbps WiFi överallt i huset.
För typ 2500:- får du 300 Mbps 2.4+5GHz WiFi och 1G i alla kablar.

(PS. Glöm inte att passa på att dra kabel till köket, smart-TVn, stationära datorer/konsoler och hobbyrummet/garaget också.)
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-02-12 kl. 09:40.
Citera
2018-02-12, 21:37
  #5
Medlem
Grepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det ABSOLUT VIKTIGASTE nar det gäller "bang-for-the-buck" i både mesh och enklare WiFi-lösningar är NÄTVERKSKABEL!

Fixa så att du kan ansluta ALLA accesspunkter till inkommande router med Kat-5e/6 kabel, så kommer du få ett kanon-WiFi med typ WiFi-router + en accesspunkt på ena våningen och två accesspunkter på den andra.

Då kan du köpa 'billigt skit' och ändå få suverän 100 Mbps WiFi överallt i huset.
För typ 2500:- får du 300 Mbps 2.4+5GHz WiFi och 1G i alla kablar.

(PS. Glöm inte att passa på att dra kabel till köket, smart-TVn, stationära datorer/konsoler och hobbyrummet/garaget också.)

Håller helt med dig, men det är inte de förutsättningarna jag har. Jag får ta skeden i vacker hand och sätta routern vid fiberanslutningen och sedan utvidga. Om jag hade kunnat fixa cat 5e till TV och konsoller hade jag varit hemma. Sen hade jag kunnat välja det billigaste mesh-systemet som har LAN-backhaul. Happy days...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback