Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-11, 15:17
  #1
Medlem
I början av 2017 la jag in cirka 160-190 dollar i verge (en crypto valuta) den kostade extremt lite (0.000015 usd per coin) då så hade extremt många av den och höll dom under 2017 fram till slutet av december då den gick upp till 0.20 USD per coin. Då bestämde jag mig för att sälja av hela innehållet till USDT. nu har jag haft 2000000 usdt (16 miljoner kronor) på en exchange sida i 2 månader och vet ej hur jag ska få pengarna till mitt konto utan att behöva skatta på dom.

Är förövrigt bara 18 år och går fortfarande i skolan så flytta utomlands eller liknande kan jag icke göra.

Undrar hur jag ska gå tillväga för att behöva betala så lite skatt som möjligt eller ingen skatt alls på hela summan.

Skulle kunna öppna bolag utomlands men att flytta utomlands just nu är omöjligt pga jag vill gå klart gymnasiet.
Citera
2018-02-11, 15:30
  #2
Medlem
Bättre att betala skatt på 30 % än att bli blåst på hela beloppet eller hur,

Betala din skatt och va glad över dina 12 miljoner
Citera
2018-02-11, 16:06
  #3
Medlem
Varför en dra dom till Sverige, skaffa en bank utomlands, Caymanöarna el dylikt, knytt ett betalkort till den.
Citera
2018-02-11, 16:34
  #4
Medlem
sojapojkes avatar
Först och främst så grattis, men måste jag påpeka att jag blir jävligt mörkrädd utav att du sitter med 16 miljoner kronor på en exchange sida och att de dessutom har suttit där två månader.

När det handlar om så stora mängder så kommer du aldrig kunna få över pengarna utan att Skatteverket höjer ögonbrynen. Om det var mindre summor så visst, men de kommer fråga direkt vad det handlar om.

Du kan gå offshore-bankvägen men det är aldrig 100% garanti att det går som du har tänkt dig.

Personligen skulle jag bita i det sura äpplet och betala 30% skatt på hela skiten. Då har du i vilket fall tjänat jävligt mycket pengar och slipper tänka på Skatteverket.

I vilket fall ska pengarna fan inte ligga på en kryptoexchange...
Citera
2018-02-11, 16:41
  #5
Medlem
Om du vill spendera pengarna i Sverige så behöver du skatta 30% i kapitalinkomst. Vill du lagra pengarna (skattefritt) utomlands i ett skatteparadis för en ev. utlandsflytt i framtiden så kommer det kosta runt 50kkr/år. Läs den här artikeln. Skicka iväg ett PM om du vill snacka, är lite i samma sits som du.
__________________
Senast redigerad av sharehare 2018-02-11 kl. 16:45.
Citera
2018-02-11, 16:53
  #6
Medlem
frozendragons avatar
Om jag var du skulle jag kontakta en advokat som kan hjälp dig, du har ju pengarna för det. Med så mycket pengar finns det mycket mer att tänka på än bara vad du ska skatt för dem.
Citera
2018-02-11, 17:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hassegbg37
I början av 2017 la jag in cirka 160-190 dollar i verge (en crypto valuta) den kostade extremt lite (0.000015 usd per coin) då så hade extremt många av den och höll dom under 2017 fram till slutet av december då den gick upp till 0.20 USD per coin. Då bestämde jag mig för att sälja av hela innehållet till USDT. nu har jag haft 2000000 usdt (16 miljoner kronor) på en exchange sida i 2 månader och vet ej hur jag ska få pengarna till mitt konto utan att behöva skatta på dom.

Är förövrigt bara 18 år och går fortfarande i skolan så flytta utomlands eller liknande kan jag icke göra.

Undrar hur jag ska gå tillväga för att behöva betala så lite skatt som möjligt eller ingen skatt alls på hela summan.

Skulle kunna öppna bolag utomlands men att flytta utomlands just nu är omöjligt pga jag vill gå klart gymnasiet.

Är inte vinster på Crypto skattefria i Danmark? Jag vet att du inte vill flytta utomlands men det kanske går att utvärdera möjligheten åtminstone. Inte minst för att det är olyckligt om staten får 5 mkr i skatteuttag som de kommer att använda till ytterligare samhällsförstörande verksamhet.
Citera
2018-02-11, 17:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Är inte vinster på Crypto skattefria i Danmark? Jag vet att du inte vill flytta utomlands men det kanske går att utvärdera möjligheten åtminstone. Inte minst för att det är olyckligt om staten får 5 mkr i skatteuttag som de kommer att använda till ytterligare samhällsförstörande verksamhet.
Problemet är att han redan har sålt verge mot usdt vilket ska beskattas i Sverige. Han kommer behöva visa hur han fick 16Mkr när han flyttar till Danmark och vill föra över pengarna till sitt bankkonto.

Det enda han kan göra är att skatta i Sverige eller göra så att hans offshorebolag fakturerar honom för 16Mkr för någon typ av tjänst som han har utfört.
Citera
2018-02-11, 20:09
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
Bättre att betala skatt på 30 % än att bli blåst på hela beloppet eller hur,

Betala din skatt och va glad över dina 12 miljoner

Citat:
Ursprungligen postat av sojapojke
Först och främst så grattis, men måste jag påpeka att jag blir jävligt mörkrädd utav att du sitter med 16 miljoner kronor på en exchange sida och att de dessutom har suttit där två månader.

När det handlar om så stora mängder så kommer du aldrig kunna få över pengarna utan att Skatteverket höjer ögonbrynen. Om det var mindre summor så visst, men de kommer fråga direkt vad det handlar om.

Du kan gå offshore-bankvägen men det är aldrig 100% garanti att det går som du har tänkt dig.

Personligen skulle jag bita i det sura äpplet och betala 30% skatt på hela skiten. Då har du i vilket fall tjänat jävligt mycket pengar och slipper tänka på Skatteverket.

I vilket fall ska pengarna fan inte ligga på en kryptoexchange...


jag var lite otydlig i mitt första inlägg,
det jag menade var att det är idioti att ha det på en exhange, risken att dom försvinner är mkt stor,

därför bättre att betala skatten i sverige och iaf få något av pengarna,
Citera
2018-02-11, 22:32
  #10
Medlem
Vilken tur att du lyckades pricka in en crypto som gick upp 1300000% på ett år och dessutom sålde precis på toppen. Starkt jobbat!

Vad gjorde du föresten med de 150.000 kronorna du hittade in en väska strax före nyår?
(FB) hittat väska utomhus (extremt mkt sedlar)
Citera
2018-02-11, 22:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Vilken tur att du lyckades pricka in en crypto som gick upp 1300000% på ett år och dessutom sålde precis på toppen. Starkt jobbat!

Vad gjorde du föresten med de 150.000 kronorna du hittade in en väska strax före nyår?
(FB) hittat väska utomhus (extremt mkt sedlar)

Toppen o toppen , toppade 0.31 under en kort period på bittrex... kan ta det i pm för att inte komma av ämnet på tråden
Citera
2018-02-13, 04:47
  #12
Medlem
Grattis, ställ dock in dig på att betala 30% kapitalvinstskatt på allt. Om jag ska vara rak på sakt så är du också för ung och dum (oerfaren) för att hantera sådana här mängder pengar på ett bra sätt. Du bör genast hitta någon vettig äldre person som du kan anförtro ditt problem till, är farsan bra din? Brorsa i 30 års åldern du litar på? Bra äldre kusiner som kan hålla käft? Farbror i släkten med ekonomierfarenhet?

Jag tror inte du kommer fixa det här själv utan du måste ha hjälp av någon med erfarenhet som vet hur skatteverket och banksystemet fungerar. I värsta fall får du väl betala för en advokat men det är det värt i sådana fall. Om du sköter det här rätt sätt så kan du vara ekonomiskt oberoende för resten av livet, men du kan också schabbla bort allt på 1001 olika sätt om du klantar dig.

Gymnasiet bör du väl nästan skita i tills detta är fixat, man kan alltid gå om ett år. Det är låg prioritet.
__________________
Senast redigerad av FinalSolution2 2018-02-13 kl. 05:28.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback