Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 13:42
  #1
Medlem
ace_secs avatar
https://www.expressen.se/gt/ica-hand...m-jag-ar-radd/

Mikael Ovrell driver Icabutiken på Citytorget i Kortedala, butiken har ägts av hans familj sedan starten 1952. Men det blir allt tuffare att fortsätta driva den.

– De senaste två åren har vi blivit utsatta för en mängd olika brott. Det har bara eskalerat lavinartat. Det är alltifrån ringa stölder till rån samt hot och våld mot mig och personalen, säger han.


Citat:
– Både jag och min personal har varit rädda på arbetstid och det har förekommit att personal sagt upp sig på grund av att de inte känt sig trygga här. Och en del stamkunder handlar numera någon annanstans.

– Fler och fler i Kortedala vågar inte gå ut efter att det har mörknat. På andra ställen har det lett till att lokala småbutiker har fått stänga.

- Jag funderar absolut på att stänga min butik. Det vi har stått ut med skulle inte många andra verksamheter ha mäktat med att stå ut med. Jag vill kunna vara en trygg arbetsgivare och det blir svårt när medarbetare känner sig oroliga på grund av de brott som sker i butiken.

Citat:
Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel säger:
- Från 2013 till 2016 har stöldbrotten i butiker ökat med 30 procent. Jag tycker att det är en obehaglig kurva vi ser. Det är jättebekymmersamt.

Anmälningsbenägenheten som har ökat?
Akut fritidsgårdsbrist?
Strukturella rasismen?
Spädbarnsätande dödsknarkarnazisters fel?
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2018-02-11 kl. 13:58.
Citera
2018-02-11, 13:48
  #2
Medlem
MustavGandelmanns avatar
Hur var det år 1952? Kan det inte vara så att det anmälningsbenägenheten i Kortedala som gått upp? På den tiden fanns det inga fritidsgårdar. Anar ett visst kunskapsglapp och Ovrell är kanske inte rätt person att uttala sig utan man kanske ska rekrytera en kvalitetssäkrad kriminolog från Stockholm istället för att utreda situationen?
__________________
Senast redigerad av MustavGandelmann 2018-02-11 kl. 14:01.
Citera
2018-02-11, 14:00
  #3
Medlem
heriks avatar
Per Geijer säkerhetschef på svensk handel måste starkt betona att utvecklingen inte har med flyktingar att göra! Så djävla rädd att bli stämplad!
Citera
2018-02-11, 14:08
  #4
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herik
Per Geijer säkerhetschef på svensk handel måste starkt betona att utvecklingen inte har med flyktingar att göra! Så djävla rädd att bli stämplad!

Geijer är ängslig och kör med Fake News.
Per Geijer kanske kan berätta; är det Carl, Anders och Kalle som härjar i förortsbutiken i Kortedala?
Är det svenskar som härjar, slåss, hotar och stjäl dagarna i ända i våra köpcentrum?

Givetvis är det Ahmed och hans gelikar som är bovarna i dramat.

Vi har tagit emot 1,1 miljoner flyktingar sedan 2006. På tio år har över EN JÄVLA MILJON kommit hit.

Källa: https://www.migrationsverket.se/down...01980-2016.pdf

De senaste 10 åren har vi tagit emot motsvarande ett helt nytt Karlstad PER ÅR. Skyfflat in dem i våra förorter. Värderingar från medeltiden och noll vilja att följa lagen.

ICA-handlaren kommer få lägga ner. Vi har sett det förut.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2018-02-11 kl. 14:14.
Citera
2018-02-11, 14:37
  #5
Medlem
sajebiss avatar
Har de haft butiken sen 1952 så bör den i alla fall vara skuldfri, så mitt råd är att stäng skiten och sälj lokalen till någon annan verksamhet. Låt de stympade åka någon annanstans och köpa sin getfärs så kanske de i alla fall börjar fundera på att uppfostra sina äckliga ungar.
__________________
Senast redigerad av sajebis 2018-02-11 kl. 14:40.
Citera
2018-02-11, 14:46
  #6
Medlem
Hamsterbolls avatar
Så himla tragiskt. Något måste ju göras, folk vågar inte gå ut, affärer stänger, alla unga kvinnor/tjejer/tanter jag känner håller sig inne så fort det blir mörkt... vad är det som hänt med samhället?? På riktigt alltså.
Citera
2018-02-11, 14:54
  #7
Medlem
mmais avatar
Anmälningsbenägenheten som har ökat? Nej politikernas fel
Akut fritidsgårdsbrist? Nej, politikernas fel.
Strukturella rasismen? Nej, politikernas fel.
Spädbarnsätande dödsknarkarnazisters fel?
Nej, politikerna fel.
Citera
2018-02-11, 15:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så himla tragiskt. Något måste ju göras, folk vågar inte gå ut, affärer stänger, alla unga kvinnor/tjejer/tanter jag känner håller sig inne så fort det blir mörkt... vad är det som hänt med samhället?? På riktigt alltså.

Flera saker kan göras. Korta öppettiderna och anlita väktare. Många alkisar/knarkare och ungdomar rör ju sig ute sent. Ungdomar är mer rätt på numera och har en annan attityd än förr. Tråkigt att han känner att han kanske måste lägga ner, kanske borde kommunen ge ungdomarna praktik och mer framtidshopp. Det handlar inte om flyktingar enligt artikeln så rassesnack kan undvikas.

#vistårinteut

Rymdkram.
Citera
2018-02-11, 15:01
  #9
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så himla tragiskt. Något måste ju göras, folk vågar inte gå ut, affärer stänger, alla unga kvinnor/tjejer/tanter jag känner håller sig inne så fort det blir mörkt... vad är det som hänt med samhället?? På riktigt alltså.

Låt den som är utan synd kasta första stenen.

När den förste svensken verkligen sätter ner foten så kommer säkerligen resterande följa. Framtiden får utvisa Vem och När.
Citera
2018-02-11, 15:51
  #10
Medlem
Enzymes avatar
Var inne i en liten ICA butik i går som ligger i ett lite mer utsatt område. Alla marabou kakor hade en röd lapp med "stöldmärkt" på. Man fattar ju direkt att det handlar om skitungar som brukar gå in där och sno godis. Hittade även halvdruckna cola inne bland hyllorna. Utvecklingen går väl åt mer bevakning vilket blir en stor kostnad för affären.
Citera
2018-02-11, 15:54
  #11
Avstängd
Känns så overkligt att Sverige en gång i tiden var ett normalt tryggt land
Citera
2018-02-11, 16:01
  #12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av praktjakt
Flera saker kan göras. Korta öppettiderna och anlita väktare. Många alkisar/knarkare och ungdomar rör ju sig ute sent. Ungdomar är mer rätt på numera och har en annan attityd än förr. Tråkigt att han känner att han kanske måste lägga ner, kanske borde kommunen ge ungdomarna praktik och mer framtidshopp. Det handlar inte om flyktingar enligt artikeln så rassesnack kan undvikas.

#vistårinteut

Rymdkram.

Och då får folk betala 50 kr litern för mjölken eftersom dessa kostnader måste läggas på varorna som säljs. Då handlar ingen där så din trollning fungerar inte i verkligheten. Butiksägaren har med all säkerhet redan nu höga kostnader för skadegörelse ökade försäkrings premier och annat som denna ohyra dragit in i Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback