Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 12:17
  #1
Medlem
zepofans avatar
I många recept står det på liknande sätt, ett halvt vitkålshuvud, sex potatisar eller liknande, men samtidigt står det exakt hur mycket det skall vara av andra ingredienser.

Om jag t.ex. ska göra en vitkålsgratäng och det står 1/2 vitkålshuvud så kan det ju röra sig om allt mellan 1-2,5 kg. Mängden grädde i receptet är dock fastställd till 1 dl, och inte beskrivet som "täck gratängen med grädde" för att anpassa till mängden kål.

En kålpudding med 500 gram köttfärs skiljer sig också ganska mycket beroende på om det är 1 eller 2,5 kg kål i den.

Nu är det ju inget direkt vetenskap där mängderna har avgörande betydelse, men ska det vara så förbannat svårt att vara konsekvent i ett recept och hålla sig till vikt/volym.? Om inte annat är det väl intressant när det skall köpas ingredienser?
Citera
2018-02-11, 12:29
  #2
Medlem
Då storleken av frukt och grönsaker varierar efter årstid är recept endast en grund att stå på.

Proportioner bestämmer man själv efter smak och tycke.
Citera
2018-02-11, 12:37
  #3
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det beror väl lite på hur gammalt receptet är.

Jag har gjort surkål i 20 år och minns att huvudena inte alls var så stora när jag började som de är idag. Då låg de på mellan 2 och 2,5 kilo, medan det nu är rätt svårt att hitta något på under 3 kilo.

Men om det står ett halvt huvud i receptet, så verkar väl det syfta mer på hur mycket man ska köpa. Vitkål brukar säljas i antingen hela eller halva huvuden.

Men visst delar jag din upprördhet över att recept ofta är skrivna av obildade idioter, som klarar av att se saken ur tillagarens perspektiv och förstå vilken information det är denne behöver.
Citera
2018-02-11, 12:38
  #4
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
I många recept står det på liknande sätt, ett halvt vitkålshuvud, sex potatisar eller liknande, men samtidigt står det exakt hur mycket det skall vara av andra ingredienser.

Om jag t.ex. ska göra en vitkålsgratäng och det står 1/2 vitkålshuvud så kan det ju röra sig om allt mellan 1-2,5 kg. Mängden grädde i receptet är dock fastställd till 1 dl, och inte beskrivet som "täck gratängen med grädde" för att anpassa till mängden kål.

En kålpudding med 500 gram köttfärs skiljer sig också ganska mycket beroende på om det är 1 eller 2,5 kg kål i den.

Nu är det ju inget direkt vetenskap där mängderna har avgörande betydelse, men ska det vara så förbannat svårt att vara konsekvent i ett recept och hålla sig till vikt/volym.? Om inte annat är det väl intressant när det skall köpas ingredienser?

Du har en poäng men å andra sidan är recept inget man behöver följa slaviskt. Och det är inte alla som har en hushållsvåg så att bara ange mängd vitkål i vikt är inte heller någon bra idé.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
men ska det vara så förbannat svårt att vara konsekvent i ett recept
Det tog mig ungefär 27s att hitta ett recept där mängden vitkål anges i kilogram.
https://www.ica.se/recept/kalpudding...iskt-vis-4334/
Citera
2018-02-11, 13:56
  #5
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har en poäng men å andra sidan är recept inget man behöver följa slaviskt. Och det är inte alla som har en hushållsvåg så att bara ange mängd vitkål i vikt är inte heller någon bra idé.


Det tog mig ungefär 27s att hitta ett recept där mängden vitkål anges i kilogram.
https://www.ica.se/recept/kalpudding...iskt-vis-4334/
Nej, som jag sa så är det ingen vetenskap. Men för att fortsätta på temat vitkålsgratäng, hur mycket grädde ska jag ha till ett halvt vitkålshuvud? Om vitkålshuvudet väger 2 kg kanske det är lagom med 1 dl, vilket då borde vara lika med 2,5 dl om kålen väger 5 kg. Är inte informationen hur mycket kål receptet är avsett för intressant?

Okej att alla kanske inte har en våg, men dels så väger man ju kålen i affären, alt. så står vikten på etiketten, så det är ett lösbart problem att komma någorlunda i närheten av en bestämd vikt.
Annars skulle det väl gå att ange en volym av hackad kål? En liter eller två liter ger iaf ett bättre riktvärde än "ett halvt kålhuvud"

Det går säkert att hitta recept på vitkålsgratäng där vikt är angivet, men det var inte det som var frågan, det var bara ett exempel på "problemet".
Citera
2018-02-11, 14:04
  #6
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det går säkert att hitta recept på vitkålsgratäng där vikt är angivet, men det var inte det som var frågan, det var bara ett exempel på "problemet".

Ja jo, jag håller med om att det finns ett problem, kanske inget jätteproblem men dock ett problem.

Och det gäller inte bara grönsaker, jag har retat mig på måttet "x st ägg". Ett litet ägg väger 43-53g medan ett XL-ägg kan ligga på mer än 70g. En stor skillnad om man t.ex bakar en kaka med 3 ägg.
Citera
2018-02-11, 15:02
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja jo, jag håller med om att det finns ett problem, kanske inget jätteproblem men dock ett problem.

Och det gäller inte bara grönsaker, jag har retat mig på måttet "x st ägg". Ett litet ägg väger 43-53g medan ett XL-ägg kan ligga på mer än 70g. En stor skillnad om man t.ex bakar en kaka med 3 ägg.
Exakt! Bakning är ju dessutom mer känsligt för variationer i mått och vikt.
Citera
2018-02-11, 15:11
  #8
Medlem
rayraviolis avatar
Här får man nog bara acceptera att det finns ett normalmått på kålhuvud som de flesta med matlagningserfarenhet har en intuitiv uppfattning om. Inom jordbruket kanske det även finns standardvikter. Eftersom kålrätter sällan kräver fullständigt exakthet är det inte så noga.

Men visst är det bra om vikten specificeras i recept.
Citera
2018-02-11, 18:08
  #9
Medlem
När det gäller ägg i recept så har man oftast löst det "problemet" genom att ange storleken. Oftast handlar det om medium/medelstora, om inget annat anges. Visst, ägg varierar i vikt beroende på storlek. Medelstora ägg, som exempel, brukar ju väga 53-63 gram. Men där får man i alla fall en riktlinje på om man ska använda S, M, L eller XL-ägg.

Kan man inte försöka göra något liknande när det gäller vitkål, potatisar etc?
Citera
2018-02-11, 20:02
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Det beror väl lite på hur gammalt receptet är.

Jag har gjort surkål i 20 år och minns att huvudena inte alls var så stora när jag började som de är idag. Då låg de på mellan 2 och 2,5 kilo, medan det nu är rätt svårt att hitta något på under 3 kilo.

Det har nog med att 'vitkålsbranchen' sorterar ut vitkålen storleksmässigt olika till privatpersoner och till restaurang/storkök. Ica får mindre, restauranger får större. Men jag har också sett att det blivit en del gigantiska huvuden i vanliga affärer numer. Går knappt in i min kyl hemma och ännu mer hopplöst att göra av med om jag inte vill lägga in den på nåt vis.
På jobbet om jag beställer 8 kg vitkål av min grönsakshandlare kan jag få 2 huvuden.

Lökar kan restauranger också få gigantiska. Alla lökar växer ju inte upp och blir exakt lika stora utan sorteras ju efter storlek.

Potatis brukar 'vi restaurangare' också beställa efter storlek på pluggen beroende på vad vi ska ha dom till.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback