Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-11, 12:17
  #1
Medlem
Det är alltid kallt, det finns inget intressant med naturen (i princip hela Sverige har en icke varierande miljö så länge man inte åker upp till norr men vem fan orkar vara där?), somrarna är alltid korta samt svala och det är mörkt till 70% av året. Jag har ursprungligen en depression men den mildras åtminstone då det är varmt och soligt. Detta är extremt sällan, mår därför dåligt hela tiden dels som konsekvens av depression men även pga klimatet som får mig att vilja skjuta mig själv i huvudet.

Jag är en 20 år gammal student och kan inte bara flytta härifrån, måste klara plugget först vilket kommer ta 4 år. Jag har ingen aning vart jag ska ta mig till, detta landet ser ut att vara ett dystopiskt samhälle eftersom det 24/7 är mörkt och landet i för sig inte fungerar infrastrukturellt.

Vad kan man göra?
Citera
2018-02-11, 12:25
  #2
Medlem
321js avatar
Skaffa en ljusterapilampa om du inte har en.

https://www.netonnet.se/art/halsa-pe...lsa/ljusterapi
Citera
2018-02-11, 12:35
  #3
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Det är alltid kallt, det finns inget intressant med naturen (i princip hela Sverige har en icke varierande miljö så länge man inte åker upp till norr men vem fan orkar vara där?), somrarna är alltid korta samt svala och det är mörkt till 70% av året. Jag har ursprungligen en depression men den mildras åtminstone då det är varmt och soligt. Detta är extremt sällan, mår därför dåligt hela tiden dels som konsekvens av depression men även pga klimatet som får mig att vilja skjuta mig själv i huvudet.

Jag är en 20 år gammal student och kan inte bara flytta härifrån, måste klara plugget först vilket kommer ta 4 år. Jag har ingen aning vart jag ska ta mig till, detta landet ser ut att vara ett dystopiskt samhälle eftersom det 24/7 är mörkt och landet i för sig inte fungerar infrastrukturellt.

Vad kan man göra?
I feel you! Viktigt att gå promenader på "dagen" för att få "ljus". Det gör måendet bättre. Tro mig, jag vet.
Är precis som du!
Citera
2018-02-11, 12:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Femme.Fatale
I feel you! Viktigt att gå promenader på "dagen" för att få "ljus". Det gör måendet bättre. Tro mig, jag vet.
Är precis som du!

Tar promenader under dagen då jag hinner men det funkar inte längre. Det är alltid molnigt så man ser inte solen, himlen är bokstavligen alltid hel vitt/grått. Gör en t.o.m ännu mer trött.
Citera
2018-02-11, 12:40
  #5
Medlem
InflatableBoppos avatar
Kan du ta en semester? Många överlever den mörka årstiden genom att åka utomlands bara en vecka kan göra susen.
Citera
2018-02-11, 12:45
  #6
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Tar promenader under dagen då jag hinner men det funkar inte längre. Det är alltid molnigt så man ser inte solen, himlen är bokstavligen alltid hel vitt/grått. Gör en t.o.m ännu mer trött.

Är du så deprimerad att inte promenader gör dig gladare så kanske en ljuslampa hjälper som någon föreslog. Motion är superviktigt när man mår dåligt. Du kanske behöver ta kontakt med en vårdcentral. Ät även d-vitamin.
Citera
2018-02-11, 13:19
  #7
Moderator
Neksnors avatar
Raderat några inlägg som handlar om hur man reser. Frågor kring resa som ett sätt att må bättre, vilket i det här fallet verkar handla om att få lite solsken, kan tas i tråden, men frågor gällande hur man gör när man reser tas i (FB) Resor

/Mod
Citera
2018-02-11, 13:33
  #8
Medlem
Finns det inga långvariga lösningar? Tränar regelbundet, äter vitamin d tabletter och vistas ute varje dag. Känns ändå skit pga klimatet, bara grått och tråkigt.

Är den enda långvariga lösningen att flytta?
Citera
2018-02-11, 14:37
  #9
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Finns det inga långvariga lösningar? Tränar regelbundet, äter vitamin d tabletter och vistas ute varje dag. Känns ändå skit pga klimatet, bara grått och tråkigt.

Är den enda långvariga lösningen att flytta?
Självklart inte. Dina studieresultat spelar också in. Sen är det väl ganska ensamt att studera kan jag tänka mig. Det påverkar också ens mående, mer eller mindre. Du kan ju alltid tro att det är mörkret som gör dig deppad men, jag tror mer på ensamheten.
Citera
2018-02-11, 14:58
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Självklart inte. Dina studieresultat spelar också in. Sen är det väl ganska ensamt att studera kan jag tänka mig. Det påverkar också ens mående, mer eller mindre. Du kan ju alltid tro att det är mörkret som gör dig deppad men, jag tror mer på ensamheten.

Kanske, i för sig har jag inga vänner men jag tror mörker gör det hela mycket värre och att en lösning är att flytta.
Citera
2018-02-11, 16:51
  #11
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Kanske, i för sig har jag inga vänner men jag tror mörker gör det hela mycket värre och att en lösning är att flytta.
Men om du nu vet bäst själv varför då fråga på fb?
Citera
2018-02-11, 17:20
  #12
Avstängd
Komintekaxas avatar
Jag blir bara mer och mer påverkad av den här JÄVLA SKITEN, kallt som fan är det, jag fryser fan överallt när jag är utomhus. Tydligen har jag lågt TSH vilket både kan vara cancer, andra sjukdomar, potential till långt liv, diet eller bara att jag är fullständigt jävla PSYKSJUK!

Faktum är dock att vintern är helt jävla pervers, varför är det så jävla kallt?!?! Jag klarar seriöst inte av det så länge till.

När jag var yngre hatade jag sommaren och älskade vintern men nu börjar det fan vända.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback