2018-02-11, 16:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Som jag skrev, hur kan det vara i smyg om det är offentligt för alla? Du är kanske en sådan som går runt med inställningen ”det jag inte ser lider jag inte av” och helt enkelt inbillar dig att ditt barn lyssnar på dig för du är rädd att se sanningen?

Vad sägs om att kontrollera din dotters telefon då och då? Eller kolla hennes sociala medier? Snacka om att ni saknar kontroll och bara hittar på ursäkter.

Citat:
Ursprungligen postat av DixieD
Förstår dig men jag skulle fixa upp en brandvägg. Jag skulle inte tillåta barnen komma åt vissa sidor.
Man kan låsa internet på ett väldigt bra sätt så att den inte blir tillgänglig när det gäller sidor som barn inte ska vistas på. Jag hade dessutom haft tillsyn på vad man gör på internet. Man får själv en mobil men ska man använda datorn så får man använda min dator/pappans dator. På det sätter sitter man inte och surfar hur länge som helst.

Jag kan också då låsa datorn på ett sätt att barnen inte kommer inte åt internet så lätt förutom vissa sidor. Jag hade frågat vad man ska använda internet till. Mobil ska inte ha internet. Det gör jag inte för att jävlas med mina framtida barn utan något mina barn kommer tacka för i framtiden. Det finns väldigt farliga individer på internet speciellt pedofiler och jag förstår vad TS vill förmedla.

Inga sociala medier kommer vara tillåtna oavsett hur mycket man känner sig utanför cirkeln. Den som mobbar mitt barn för det kommer jag knacka på deras dörr hemma hos deras föräldrar och poängtera att deras barn inte ska lägga sin näsa i blöt.
Vi har alltså inte haft något problem med barnen och nätet, men kanske lite irl...

Visst har vi bett att få se någon chatkonversion men det är bara barnsaker, konstigt nog kan de fota sitt ansikte och sin mat hela dagarna men inte ha en enda bild i mobilen.

Det är mest vår oro över barnen som styr, barnen blir experter på att dölja och smyga om vi uttrycker gränser.
Citera
2018-02-11, 17:01
Medlem
janwindahls avatar
Fel forumdel.

Relationer och samlevnad: allmänt --> Barn och familj
/Moderator
Citera
2018-02-11, 18:55
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kan det inte vara så att många av dessa tjejer inte har en pappa som bryr sig, och kanske rent av ingen förälder som bryr sig?
Citera
2018-02-11, 19:52
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Kan det inte vara så att många av dessa tjejer inte har en pappa som bryr sig, och kanske rent av ingen förälder som bryr sig?
Det kan det väl säkert också bero på i få enstaka fall. Men mina föräldrar brydde sig jättemycket om min umgängeskrets och alkoholvanor. Inte fan stoppade det mig att dricka mig spyfull så ofta det bara gick i tonåren.
Citera
2018-02-11, 19:55
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakYuToo
Det är som en skrev...

Svenskar har en kravlös upppfostran...herrelösa hundar, utan värderingar.

Kravlös = hämningslös.

Det är lätt att vara fördomsfull. Men inte lika lätt att ha sunt förnuft och inte döma andra människor. Upplever du fördomar mot dig själv? Då så, likadant åt andra hållet. Om alla bara tänkte ett steg längre ...
Citera
2018-02-11, 20:11
Medlem
Ungarna hängs ut från att de föds tills att de är 8-10 och ska skapa egna YouTube kanaler. Satt igår och kollade lite och det skrämmande var knappast normala tonårsflickor utan småtjejer som vloggade om hur man sminkar sig. Unga tjejer i tonåren vill vara fina, sexiga för den delen också för att få tag i en kille som de upplever som attraktiv. Men vad i helvete är det för fel på någon som påstår sig se ett överflöd av utmanande minderåriga och som fortsätter titta och starta en tråd om detta på flashback som enda reaktion?

TS det är inte fel på tjejerna, inte deras omedvetna pappor utan män som likt dig sitter och uppenbarligen uppmuntrar det istället för att agera som en vuxen och anmäla. Jag tror inte att en tjej på 16 förstår konsekvenserna av att riskera sitt väl och ve och inte alls att hitta drömprinsen. Det är som så med tonårsflickor att de förälskar sig i och ser upp till killar likt idoler. Hur oförtjänt det än är.
Citera
2025-11-03, 22:05
Medlem
Generalanderssons avatar
(Sorry för att jag tar liv i en tråd som har legat i graven i 7 år)

Nu har inte jag några döttrar själv, så jag borde väl egentligen inte uttala mig. Men finns det inte forskning som visar att tjejer söker killar som har vissa likheter med deras pappa, Dvs. att de går efter killar som påminner lite om fadern?
Citera
2025-11-03, 22:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag har använt mig av diverse olika datingappar senaste åren och har slagits av hur snuskiga unga tjejer/kvinnor är på dessa sidor.

Ta en app som Tinder till exempel, där en riktigt stor andel av tjejerna, många minderåriga, poserar ganska naket på sina foton. Ibland för naket och riktigt "utmanande". Ibland på gränsen till porriga bilder. Jag ser egentligen inget fel med att unga kvinnor/tjejer utforskar sin sexualitet och lever sina egna liv och sköter sitt egna, men jag kan inte låta bli att tänka på hur pappor därute tänker om detta? Dock så tycker jag att det går en gräns för hur utmanande och lätt en minderårig tjej får visa sig på sociala medier, om jag var pappa hade jag inte tolererat att den gränsen passerades. Som pappa hade jag av naturliga skäl inte tillåtit vad som helst. Jag är nyfiken på hur ni tänker och tycker. Vet du som pappa till en ung tonåring/ung kvinna om att hon exponerar sig själv väldigt mycket på sociala medier och i stort sätt poserar naket som lätt når ut till det offentliga? Som i sin tur kan användas mot henne senare i livet?

På tinder har jag sett säkert ett 50-tal unga tjejer, ibland minderåriga som sagt, sitta med enbart trosor på sängen i en spegelbild på sig själv. Varje gång jag ser en sådan bild kommer frågan upp "Vet hennes pappa om detta? Tillåter han det? Var är pappan? Har pappan ens någon koll på dottern? Vad tycker han om det?" - massor av frågor om just pappans syn på dotterns förförande dyker upp. Det som också slår en är att många bilder är kopplade till offentliga Instagram-konton som är offentligt delade, som alla kan se, så det finns egentligen ingen ursäkt som pappa att säga "Jag vet inte vad min dotter gör på sociala medier" - då det är synligt för exakt alla vad dottern gör.

Pappor och andra, vad är era tankar om detta? Hur kan så många unga tjejer tillåtas dela så porriga bilder? Varför tillåter ni det? Ni skiter helt enkelt i det förmodligen och har inga som helst problem med att Roger, 45, din arbetskollega - kan se din dotter med stjärten upp i vädret endast iklädd stringtrosor på hennes offentliga Instagramkonto?
Mitt barn får inte lägga upp saker på sig själv i sociala medier. Pratade tidigt om hur Viktirgt det är med integritet. Och gubbar som gillar snoppar och snippor och rumpor och sådant på barn. Kanske dags att ta ett nytt snack nu när jäntan är 13. Visa vilka problem man kan få.

Se Tänk tills avsnitt om två tjejer som fått sina nakenbilder spridda.

Sedan är hennes mamma inte en sådan som vill se sexig ut eller spammar massa grejer på Instagram för uppmärksamhet.

Om dottern har en mamma som exploaterar sig själv mycket blir hon troligtvis likadan
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in