• 1
  • 2
2006-01-24, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gshumway
För att folk inte vet vad det är som de stoppar i sig. Stesolid är av vissa mer eftertraktat än Valium, fast båda innehåller diazepam; Rohypnol är mer eftertraktat än Flunitrazepam, trots att Rohypnol innehåller just flunitrazepam. En del köper ju piller som de inte ens känner till namnet på.

Var kommer stavningen "flödder" ifrån, förresten? "Fludder" heter det.

"Flödder" är ett mer "bonnigt" uttal på Fludder. Man skriver som "det låter".

Jag trodde ryss-Valium var mer eftertraktade än Diazepam/Stesolid då jag hört att det är bättre drag i polackvarianten som är hemmagjord.
Citera
2006-01-24, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maeztroo
"Flödder" är ett mer "bonnigt" uttal på Fludder. Man skriver som "det låter".

Jag trodde ryss-Valium var mer eftertraktade än Diazepam/Stesolid då jag hört att det är bättre drag i polackvarianten som är hemmagjord.

Jag tänkte på thailändska blå Valium, som verkar vara mindre eftertraktade än Stesolid 10:or i mina trakter. När folk vill ha Rohypnol däremot, så är det öststatsvarianten som gäller. Riktiga Rohypnol tillverkade av Roche har jag inte sett på länge.

Roche verkar för övrigt vara ett fenomenalt bolag när det gäller att introducera mediciner som sedan måste dras tillbaka på grund av dålig publicitet. Att medelsvensson är nöjd över att Valium och Rohypnol inte säljs på apoteket längre, samtidigt som Stesolid och Flunitrazepam finns kvar, säger ganska mycket om folks fixering vid varumärken.
Citera
2006-01-24, 16:42
Bannlyst
Citat:
Jag tänkte på thailändska blå Valium, som verkar vara mindre eftertraktade än Stesolid 10r i mina trakter. När folk vill ha Rohypnol däremot, så är det öststatsvarianten som gäller. Riktiga Rohypnol tillverkade av Roche har jag inte sett på länge.

Roche verkar för övrigt vara ett fenomenalt bolag när det gäller att introducera mediciner som sedan måste dras tillbaka på grund av dålig publicitet. Att medelsvensson är nöjd över att Valium och Rohypnol inte säljs på apoteket längre, samtidigt som Stesolid och Flunitrazepam finns kvar, säger ganska mycket om folks fixering vid varumärken.

Rohypnol heter väl numera Fluscand om jag inte missminner mig?
Citera
2006-01-24, 17:16
Medlem
Citat:

Nej, Rohypnol heter fortfarande Rohypnol, men det säljs sedan ett par år tillbaka inte i Sverige. Fluscand, som tillverkas av Teva, säljs fortfarande här, liksom Flunitrazepam, som tillverkas av Merck. Eftersom alla tre har flunitrazepam som sitt verksamma ämne så har de även samma effekt. Rohypnol fanns visserligen som 2 mg en gång i tiden; Fluscand och Flunitrazepam finns bara som 0,5 och 1 mg, men det är den enda skillnaden i styrka.
Citera
2006-01-24, 17:24
Bannlyst
Citat:

Ja, och Flunitrazepam NM Pharma
Citera
2006-01-24, 17:46
Medlem
Bullsquids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimpen
Var kommer dessa piller ifrån?

tur att de flesta piller har en karta på namn och substans (om man nu har en sådan kvar) annars kan man alltid ta en bild på det och leta på internet
Citera
2006-01-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Papaver
Ja, och Flunitrazepam NM Pharma

Det var ett tag sedan jag såg en sådan burk (ett halvår sedan, i alla fall). Flunitrazepam Merck NM står det på de som apoteket har nuförtiden.
Citera
2006-01-24, 21:09
Bannlyst
Citat:
Det var ett tag sedan jag såg en sådan burk (ett halvår sedan, i alla fall). Flunitrazepam Merck NM står det på de som apoteket har nuförtiden.

Ahh just ja så står det...tack för rättningen.

Hade en ganska nyligen faktiskt
Citera
2006-01-25, 13:49
Medlem
ruben saltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
tur att de flesta piller har en karta på namn och substans (om man nu har en sådan kvar) annars kan man alltid ta en bild på det och leta på internet

Har du hört talas om fass.se??
Citera
2006-01-26, 01:27
Medlem
BigFatCones avatar
att fludder har blivit flödder är nog inte så konstigt i gbg iaf då man mer eller mindre ofta utalar u som ö och vice versa.. men visst, fludder heter det.. det heter ju inte flönitrazepam precis..

för mig så är fludder alla knarkbara insomningstabletter då främst roppar och stilnoct medans benzo är stessar, vallar och liknande..
Citera
2006-01-26, 21:32
Medlem
Derisions avatar
En kompis från staterna var här för några veckor sedan, och glömde kvar en ask med en massa piller. Visserligen var många av dem mot migrän, men ändå, det är en av anledningarna till att man kanske inte känner igen piller man hittar hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in