Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 09:44
  #1
Medlem
400Bens avatar
Ja det har ju stormat en hel del kring han som Förbundskapten i damlandslaget. Nu är jag inte intresserad av damhockey men blivit lite funderande över denna situation.

Det har tex gåtts ut i media och jämför hans ledarstil med Förintelsen. Vi alla vet att det inte är så och att det är ett hemskt uttalande. Men 14 spelare skrev under att man var missnöjd med Leif och ville ha bort honom. 13 av de backade sedan och bara en stod på sig och slutade i landslaget. Det är rätt uppenbart att allt inte står rätt till med honom som Förbundskapten i damlandslaget.

Men man hör bara de missnöjda. Men hör inte alla som är nöjda. Det är många damspelare som hyllar honom och tycker att han var jättebra. Så det kan ju inte varit jättefarligt heller. Sedan vet man ju inte, kritiken från dessa kanske kommer när han avgått som Förbundskapten.

Jag har aldrig riktigt gillat Leif och tycker han är efter sin tid. Han har fått kritik för dåliga taktiska genomgångar. Men samtidigt så håller damlandslaget Division 3-nivå för herrar och Leif sitter nog på taktiska egenskaper som är alldeles för bra för dessa spelare.

Mitt intryck av damer när det kommer till lagsport är att många inte har rätt inställning. De är för mesiga, tål inte kritik osv. Helt enkelt fel inställning. Tex slutade en damspelare i landslaget när hon varit skadad och när hon precis kom tillbaka petades en match. Vad är det för jävla inställning? Ta petningen på rätt sätt istället och visa att du ska komma ur det ännu starkare och ännu bättre. Herrar med denna inställning når sällan högre än Division 1.

Jag tror inte Leif passar med damlag. Det har jag alltid trott. Jag tror dock inte han är så dålig som det målats upp i media. Han är hård och har sina principer. Han vill ha det på ett visst sätt, disciplinerat och kan ge en utskällning för dåliga passningar på träningen. Han har höga krav och ställer höga krav på spelarna. Inget fel med det. Men han kan vara lite för hård. Den stilen passar inte på damer eller dagens unga män.

Man måste dock ge han att han behandlar alla i laget på samma sätt. Han vågar peta stjärnor. Han har petat Pelle Lindbergh som krävde att vara förstamålvakt om han skulle komma till VM och även Peter Forsberg när han missade bussen.

Vad är era tankar? Damlandslaget har väl knappast utvecklats under hans tid utan snarare gått bakåt?

1. Konstruktiv kritik. Inget att han bara är skit.
2. Inget snack om att damhockey håller pissdålig kvalité och att ni inte bryr er. Då behöver ni inte skriva i tråden eller ens läsa den.
Citera
2018-02-11, 10:00
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Boork är tuff, klar och tydlig och tuff retorik, vilket behövs på en sådan nivå. Dessvärre är kvinnor mesiga och tåler inte sånt! Och media älskar att klanka ner på män, därav får man enbart höra det dåliga.
Citera
2018-02-11, 10:10
  #3
Medlem
Jag är inte heller något fan av damhockey men vad fan det är ju ändå OS så man kollar ju ändå. Sedan har jag förstått det som att Boork ändå slutar efter turneringen oavsett hur det går för Sverige.

Men visst kan jag hålla med dig i stora delar hans tuffa ledarstil kan säkert få många spelare att bli utstötta eller att man tycker illa om honom men samtidigt så vågar han stå för vad han tycker. Det är lite diktatorstyre över honom så man är lite nyfiken på vad som sker bakom kulisserna egentligen.

Men jag har svårt för Leif totalt sett, Kunnig är han absolut, men han borde nog fundera på att dra sig tillbaka. Han känns lite slut.

Gällande Sveriges premiärmatch såg jag bara drygt halva sista perioden men av det jag såg såg det ganska stirrigt och spänt ut. Var inte stabilt på något sett. Man får ju kanske tänka på att dom var premiärnervösa och så där men jag tycker nog spelet sett ungefär samma ut i princip hela tiden under Boorken. Så utan att det finns bevisliga fakta så får jag nog säga att du har rätt i stora delar.Det är dags för en ny förbundskapten.
Citera
2018-02-12, 03:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vad är era tankar? Damlandslaget har väl knappast utvecklats under hans tid utan snarare gått bakåt?
Det är ju inte bara svensk damhockey som utvecklas. Finland, Ryssland, Schweiz och Japan utvecklas ju de också. Så även om Sverige utvecklas så kan det ju hända att konkurrensen hårdnar ändå.

*Kanada och USA är förstås ouppnåeliga ettor och tvåor än så länge*


I slutänden kokar det ned till resultat och medaljer och under Boork har Sverige förlorat tre kvartsfinaler i VM mot Ryssland, Ryssland och Finland. Knappast något märkvärdigt egentligen. Hade man vunnit en av dessa matcher och sedan en bronsmatch hade alla varit helnöjda.

Så Boorks inverkan på damhockeyn mäts i praktiken på resultatet av tre matcher av i runda slängar en 80-90 landskamper över snart fyra år.

Sedan kan ju inte han hjälpa att SDHL:s poängliga inte vunnits av en svenska på ... 10(?) år. Ett landslag blir aldrig bättre än basen av spelare de har att plocka av.
Citera
2018-02-12, 04:10
  #5
Medlem
Opportunitiess avatar
Tiden har sprungit ifrån Boorken. Hans ledarstil känns 80 och 90-tal. Detta är alldeles säkert hans sista tränaruppdrag på hög nivå.

Andra länder har utvecklat sin damhockey, Boork har invecklat Sveriges.

Ett under att hockeyförbundet har låtit honom chefa så här länge. Givet underbetyg till dessa också.

Det behövs både auktoritet OCH finess för att bli en bra tränare i ett upplyst land som Sverige, Janne Andersson (fotbollslandslaget) äger båda kvaliteterna och skulle förmodligen göra ett bättre jobb som damhockeycoach än vad Boork klarar av.

Vi sågs som tredje bäst i världen länge efter U.S och Kanada. Nu är Finland och Ryssland förbi oss och Tyskland är istort sett jämnbördiga.

Ser fram emot ny förbundskapten. Känns som att det blir fler och fler yngre tränare i elitklubbarna, både på herr som på damsidansom står för ett modernt tänk. Så jag spår att damhockeyn går en fin fortsättning till mötes.
Citera
2018-02-12, 09:38
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opportunities
Andra länder har utvecklat sin damhockey, Boork har invecklat Sveriges.
Vi får väl ändå hoppas att svensk damhockey är liiite större än en enda ledare?

Svensk damhockey i stort har inte utvecklats lika fort som den har i andra länder. Damhockeyn har vuxit globalt och det finns inga säkra semifinaler i VM längre som det fanns för 10-15 år sedan.

Det var sju år innan Boork också som damhockeyn inte heller tog någon medalj. Senast Sverige tog medalj var 2007. Boorks första turnering var 2015. Vem ansvarade för "misslyckandet" däremellan?

Damhockey i Sverige är i huvudsak ett tiotal elitklubbar och det är inte Boorks fel att dessa klubbar kortsiktigt valt att köpa in stjärnspelare utifrån och samtidigt har svårt att få fram egna svenska stjärnor. Detta är en legitim debatt som finns inom damhockeyn.

Damhockeyn är helt enkelt ännu för liten för att inte vara beroende av enskilda spelares insatser. Att Sverige tog fyra medaljer mellan 2002-2007 var ju mer för att man hade en bra generation just då än för att det fanns en bra grund att stå på.


*Skylla allt på Boork?*
Citera
2018-02-17, 15:48
  #7
Medlem
Rena rama julafton för mig när Damkronorna fick spö med 2-7 av finskorna!!!

Visserligen är Emma Eliasson från Kiruna men vi norrbottningar håller om de våra!

På ren svenska: Vad f-n har Boork gjort för positivt för svensk ishockey??? Jo han höll vippen på att spela oss ut ur A-gruppen under mitten av 1980-talet när han var förbundskapten.

Ett rekord har han (har inte kollat tillbaka riktigt) och det är den att SÄMRE placering än vad han gav oss någon gång 1985-87 har vi inte haft.

Härligt Ylva Martinsen att du kommer in som förbundskapten nu!!!! Du kan i alla fall inte lyckas sämre än vad Boorken gjorde!
Citera
2018-02-17, 16:02
  #8
Medlem
Kollade upp nu och vi slutade sexa i Prag-VM år 1985 då Boorken var chef.

Vi har haft sämre placeringar än sexa (en gång sjua år 2000).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback