Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 06:23
  #1
Avstängd
vassochsmarts avatar
Uppfinna dirac notation, klura ut hur atomers storlek ska mätas, uppfinna nya avancerade algoritmer som bättre löser komplicerade differentialekvationer, lösa primtalsgåtan, vara den första som formulerar evolutionsteorin, vara först med calculus. Är det bedrifter som är teoretiskt möjligt för "lågbegåvade" att uträtta?

Jag ser en hel del förhinder för lågbegåvade att uträta dessa typer av bedrifter. Dessa ting kräver en ganska lång intellektuell bakgrund, insikt, abstrakt tänkande, förståelse och konstruktion av nya och svåra avancerade tankar. Alla de saker som ligger till grund för intellektuella bedrifter, så som att knäcka avancerad kryptografi, är sådant som lågbegåvade är dåliga på.

Jag funderar på vad en lågbegåvad skulle kunna göra för att vinna ett Fields Medal i matematik eller nobelpris i teoretisk fysik, som inte grundar sig på genomkorkad trial and error. Vad tror ni? Kan vi få ihop det? Om vi skulle ge en lågbegåvad en enda lektion med tips.

Jag tror det är rätt uttjatat att det är svårt och kanske omöjligt. Så låt oss sätta oss in i en lågbegåvads skor och fokusera på hypotetiska lösningar istället från deras perspektiv. Kan de lösa det här om målet är att prestera i klass med första stycket?

Åter igen, vi har redan konstaterat att det är svårt för dem och att stora bedrifter är svårt överlag även för smarta personer. Detta är redan underförstått, vi behöver inte spela upp det som en hackig skiva. Vi ska försöka tänka i den banan jag nämnt, pressa oss igenom denna svåra utmaning. Ingen säger att det är lätt. Jag förstår att denna utmaning är svår. Ingen tvingar dig till att anta utmaningen. Tror man att det är helt omöjligt så finns det inget att diskutera, tack och hej.

Låt oss vara lite realistiska också, inga icke-existerande star-treck lösningar. Försök ta diskussionen seriöst.

Vi sätter oss nu i en lågbegåvads situation och strävar efter (med eget och originellt arbete) ett nobelpris i teoretisk fysik eller liknande. Vi är rätt tröga och dumma och förstår kanske inte ens vad ett nobelpris innebär egentligen.

Kör. (Jag kommer med mina ingångar senare då det är ett väldigt långt inlägg).
Citera
2018-02-11, 06:24
  #2
Medlem
Eiinnds avatar
Vinner du ett nobelpris så var du aldrig lågbegåvad, du har bara trott att du var det.
Citera
2018-02-11, 06:38
  #3
Medlem
inget är möjligt?
__________________
Senast redigerad av troligengud 2018-02-11 kl. 07:23.
Citera
2018-02-11, 09:51
  #4
Medlem
Japhys avatar
Nej, självklart inte. Makalöst naiv trådstart, som kan få ett pris i tautologi, inget annat.

En lågbegåvad saknar kognitiva förutsättningar för att tillgodogöra sig ens en bråkdel av den kunskap en forskare behöver implementera för att få ett nobelpris, eller ens för att få något publicerat. Lågbegåvade klarar nog inte ens av naturprogramet på gymnasiet. Klarar de ens av grundskolematte?
__________________
Senast redigerad av Japhy 2018-02-11 kl. 10:45.
Citera
2018-02-11, 20:30
  #5
Avstängd
vassochsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nej, självklart inte. Makalöst naiv trådstart, som kan få ett pris i tautologi, inget annat.

En lågbegåvad saknar kognitiva förutsättningar för att tillgodogöra sig ens en bråkdel av den kunskap en forskare behöver implementera för att få ett nobelpris, eller ens för att få något publicerat. Lågbegåvade klarar nog inte ens av naturprogramet på gymnasiet. Klarar de ens av grundskolematte?

Jag håller med dig, detta är ju självklart. Inte naivt, jag har ju redan förklarat i trådstarten att detta är en mycket svår utmaning. Men det är detta jag vill att vi ska utmana och se om vi kan bryta alla odds. Vad skulle vi behöva göra (realistiska saker) för att vinna över de dåliga förutsättningarna?

Vi skulle behöva överprestera, den saken är säker. Ett första steg är att bryta den inställning ni har, att det är helt omöjligt. För bryter vi inte den tanken så är det garanterat att misslyckas. Vi måste kunna leka med tanken att det går och fundera på vad vi då skulle behöva göra.

Koncerta, kanske amfetamin skulle vi kunna tillämpa. Kaffe åtminstone. http://amphetamines.com/paul-erdos.html

Bara för att man är korkad betyder inte nödvändigtvis att man har dålig minne. Så vi skulle kunna försöka utnyttja minnet till max, att memorera saker skulle kunna vara till vår fördel. Rain man (Kim Peek) kunde memorera hela telefonkataloger.

Nu förbjöd jag ju det i trådstarten (dumt), men att utnyttja trial and error som metod kan i vissa fall vara en väg till att med tur lösa saker man inte kan lösa själv intellektuellt. Även en stenkorkad människa skulle kunna titta på en tabell av input-output och systematiskt prova/gissa olika formler tills formeln passar datan. I modern tid kan man till och med slänga in sådant i ett datorprogram och låta den lösa en del saker åt en. Kanske är en investering i att bli en medioker programmerare ge en viss hävstångseffekt som ett tekniskt hjälpmedel.

Vill helst se att folk använder fantasin och försöker bryta igenom denna barriär än att man bara sitter och skriver att det är omöjligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback