Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 03:45
  #1
Medlem
Lita58s avatar
Sen igår så började min mac bete sig konstigt. Ungefär där musplattan är så låter macen som ett konstigt "knäpp" ljud ca var femte sekund och man känner som att nått slår från inifrån när man har handen på macen.

Den låter när datorn står på bordet eller när man har handen under datorn. Samt också när man skriver och använder musplattan. Men om man stänger luckan och, eller lyfter upp datorn så hörs det inget.

Jag har försökt att googla men hittar inge riktiga svar. Någon här som vet vad det kan vara?

Tack!
Citera
2018-02-11, 04:20
  #2
Medlem
xposures avatar
Knäppljud är aldrig bra, kan bland annat vara hårddisken som håller på att ge upp.
Vad är det för disk som sitter i?

Oavsett så se till att ha säkerhetskopierat!
Citera
2018-02-11, 04:38
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lita58
Sen igår så började min mac bete sig konstigt. Ungefär där musplattan är så låter macen som ett konstigt "knäpp" ljud ca var femte sekund och man känner som att nått slår från inifrån när man har handen på macen.

Den låter när datorn står på bordet eller när man har handen under datorn. Samt också när man skriver och använder musplattan. Men om man stänger luckan och, eller lyfter upp datorn så hörs det inget.

Jag har försökt att googla men hittar inge riktiga svar. Någon här som vet vad det kan vara?

Tack!

Om din Mac är så gammal att den har en mekanisk disk så säger jag som föregående talare; din hårddisk håller på att dö.

Du borde dock ge exakta specifikationer på dator och vad som finns i den för att vi skall kunna sia om vad som är fel.
Citera
2018-02-11, 09:49
  #4
Medlem
Lita58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Knäppljud är aldrig bra, kan bland annat vara hårddisken som håller på att ge upp.
Vad är det för disk som sitter i?

Oavsett så se till att ha säkerhetskopierat!

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om din Mac är så gammal att den har en mekanisk disk så säger jag som föregående talare; din hårddisk håller på att dö.

Du borde dock ge exakta specifikationer på dator och vad som finns i den för att vi skall kunna sia om vad som är fel.

Det är en MacBook Pro från tidigt 2011. Och jag har en SSD hårddisk inne i datorn. (satte in den nått år senare, efter jag köpte datorn 2011.
Citera
2018-02-11, 09:57
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Om fläkten glappar så får man ofta klickljud när den startar. Kan helt enkelt vara sliten.
Citera
2018-02-11, 10:40
  #6
Medlem
Lita58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om fläkten glappar så får man ofta klickljud när den startar. Kan helt enkelt vara sliten.

Hur fixar man det då?
Citera
2018-02-11, 10:50
  #7
Medlem
Om jag vore du skulle jag säkerhets kopiera disken innan den stannar!
Om det nu inte är batteriet som jäklas.Batteriet sitter under styrplattan
Har du bara SSD disk nu?
Finns rep guider på IFixit hur du lagar datorn
Citera
2018-02-11, 11:02
  #8
Medlem
Lita58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lgswe
Om jag vore du skulle jag säkerhets kopiera disken innan den stannar!
Om det nu inte är batteriet som jäklas.Batteriet sitter under styrplattan
Har du bara SSD disk nu?
Finns rep guider på IFixit hur du lagar datorn

OK, får göra det.

Nej, inget fel med batteriet tror jag (batteriet har alltid varit ganska dåligt eftersom jag hela tiden har laddningssladden i, så är inte säker dock).

Ja, bara SSD disk.

Ok, , får kolla upp det. Men jag är inte så tekniskt.
Citera
2018-02-11, 11:06
  #9
Medlem
Tror du får Bättre Hjälp om du går in på ett Macforum än här
Fördelen är ju om du berättar vad för Modell
13 / 15 tim mm annars svårt få hjälp

Men börja med Säkerhetskopiera disken
Citera
2018-02-11, 21:58
  #10
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lita58
Hur fixar man det då?

Den får nog bytas ut. Du märker när det behövs i och med att datorn blir trög när den överhettas och sänker hastigheten för att kompensera värmeutvecklingen.
Citera
2018-02-11, 23:49
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lita58
Sen igår så började min mac bete sig konstigt. Ungefär där musplattan är så låter macen som ett konstigt "knäpp" ljud ca var femte sekund och man känner som att nått slår från inifrån när man har handen på macen.

Den låter när datorn står på bordet eller när man har handen under datorn. Samt också när man skriver och använder musplattan. Men om man stänger luckan och, eller lyfter upp datorn så hörs det inget.

Jag har försökt att googla men hittar inge riktiga svar. Någon här som vet vad det kan vara?

Tack!
Det är inte vanligt, men det kan vara detta problem. Inte alldeles märkligt att det händer om bottenplattan har tagits loss och satts dit igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback