Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 02:45
  #1
Medlem
Finns det några alternativ till kryoteknik eller är det ens bästa chans om man vill återuppstå i ett annat århundrande där man kan bota kroniska sjukdomar och andra avancerande sjukdomar?

För min egen del så har jag funderat en längre tid och kommit fram till att jag har allt att vinna på att göra någonting sånthär och inget att förlora.

Jag har pengar till en sådan här procedur men är otroligt lite påläst inom området så skulle gärna uppskatta om folk delade med sig av sina tankar.
Citera
2018-02-11, 05:43
  #2
Medlem
Ja - Bästa (enda!) alternativet är att INTE DÖ.

Att bota sjukdomar, att bromsa sjukdomars negativa effekter och att bromsa konstaterade sjukdomshot från att bryta ut blir den medicinska vetenskapen allt bättre på.

Men det finns inget att göra mot permanenta skador.

Nästan ingen forskning alls pågår med syfte att 'återuppliva' förlorad vävnad eller organ för att förbättra levande individers livskvalitet.

Ingen förskning pågår heller i ämnet återupplivning av (sedan länge) avlidna, eller hur man 'botar' de vävnadsskador som inträder när nervsignaler och blodcirkulation upphör.

Argumenten "det är ens bästa chans" och "allt att vinna - inget att förlora" är uppfunna eller åtm underblåses av de charlataner som inte drar sig från att lura pengar av folk med dödliga sjukdomar.

Innan SF-industrin uppfann warp-drift och maskhål så använde de ibland en typ av 'bio-garderober' där man stoppade in sina rymdäventyrare i någon typ av maskinassisterad 'hibernation'.
DET skulle kunna vara ett hypotetiskt alternativ.
Men inte ens kring hur detta skulle kunna förlänga individens totala livslängd existerar det någon vetenskaplig forskning.

Den som investerar i kryoteknik, köper bara chansen att vara ett vackert lik under ovanligt lång tid. Något som både avlidna och efterlevande visat låg efterfrågan på hittills.
Citera
2018-02-11, 06:38
  #3
Avstängd
vassochsmarts avatar
Som svar på frågan om alternativ.

Du skulle teoretiskt kunna utnyttja time dilation genom att accelerera. Det är inte realistiskt då detta kräver enorma mängder energi. Om du kommer upp i tillräcklig hög hastighet så kan du accelerera ivåg och sedan tillbaka till jorden för att förskjuta tiden mellan dig och jorden. Du måste alltså komma upp nära ljusets hastighet. Den slutgiltiga tidsskillanden beror inte på hur länge du färdas utan hur mycket du accelererar totalt.

Med ett par kärnkraftverk och fiffiga lösningar kanske detta går att fixa rent tekniskt. Men som du förstår så kommer det aldrig att hända. Lite speciell måste man känna sig om man tror att människor ska underhålla detta i århundraden bara för din skull utan någon vinst och att inget lär gå snett.

Hål i din logik dock. Framtiden kanske suger. Du kanske till skillnad från att fixa till och leva ett bra liv istället bara fuckar upp det genom att lägga dig i ett bad kväve. OM du vaknar upp igen kanske du slutar upp invalid och ofixbar trots att du vaknar upp i framtiden. I verkligheten så slösar du bort ditt liv på sådant här trams.
Citera
2018-02-11, 13:18
  #4
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurabien
Finns det några alternativ till kryoteknik eller är det ens bästa chans om man vill återuppstå i ett annat århundrande där man kan bota kroniska sjukdomar och andra avancerande sjukdomar?

För min egen del så har jag funderat en längre tid och kommit fram till att jag har allt att vinna på att göra någonting sånthär och inget att förlora.

Jag har pengar till en sådan här procedur men är otroligt lite påläst inom området så skulle gärna uppskatta om folk delade med sig av sina tankar.
Det är ju att slänga pengar i sjön.

För så länge man inte vet exakt vad "döden" är, så går det naturligtvis inte att "återupplivas" på det sätt du tänker dig.
Dvs du vet ju inte om det är för sent eller inte.

Som annan i tråden förklarar för dig så pågår det ingen forskning alls om döden.
Utan det där med "återupplivning" är fortfarande något av en "trial-by-errorprocess".
Vilket betyder att återupplivningspersonalen helt enkelt bara försöker så länge det går.

Men exakt vid vilket ögonblick det inte går länge, det har man ingen aning om.
Vid en viss punkt, så har en gräns passerats som är oåterkallelig - men var den punkten är, eller varför den "infinner sig" ... det är det ingen som vet.


Och därför vet du heller inte om din dyra Kryo-investering ska vara framgångsrik eller inte.



---

Om vi kommer i närheten av "evigt liv", så lär det förmodligen bli i form av "överföring av medvetandet till datorer, till internet."
Och det kanske kan hända inom överskådlig tid ...

Och när det väl lyckas, då är det ungefär lika revolutionerande för Individens överlevnad som det hade varit för Mänsklighetens överlevnad att kolonisera andra planeter.
Förstår du?
Om medvetandet kan "plockas ut" ur kroppen, och tex föras in i andra "enheter", så kan man ju byta till ny frisk kropp när den gamla blivit lite seg.
Eller byta till en "robot", eller en "avatar."
Ja, byta till en fantasifigur, som fabriken har gjort efter dina egna önskemål.


Då lär du bli i det närmaste "odödlig."
Ditt medvetande iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback