Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 01:57
  #1
Medlem
2mass avatar
Denna "gamla" dator vill inte starta mer. Det enda livstecknet den ger är att lampan som indikerar att batteriet sitter i lyser blått om jag har adaptern ikopplad. Annars händer ingenting, håller in knappen länge och händer inget.

Vad är det för fel? Den har bluescreenat några gånger senaste året och tidsinställningen är ALLTID på 2007-08-20 när man startat upp(produktionsdatum antar jag). Det dyker också alltid upp en dosruta innan windows startar upp som säger "press f1 to resume" som jag inte läst igenom, datorn startade upp utan problem bara jag tryckt f1. Bluescreen vet jag kan tyda på hårdvarufel.
Nåt hårdvarufel är det ju såklart, men vilket? Förhoppningsvis nåt som kan gå att fixa ganska lätt, då jag inte orkar byta dator.

edit: Den har varit lite trög i startknappen ibland förut, då jag fått trycka hårt och hålla in ganska länge innan den startat. Om det kan vara nån typ av glapp i den mekaniken?
__________________
Senast redigerad av 2mas 2018-02-11 kl. 02:02.
Citera
2018-02-11, 08:18
  #2
Medlem
bjonndroggs avatar
Det låter iaf som att du behöver nytt BIOS/CMOS batteri
Citera
2018-02-11, 17:45
  #3
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjonndrogg
Det låter iaf som att du behöver nytt BIOS/CMOS batteri

Mmm ändrade tidsinställningar är ett vanligt symptom på dåligt bios batteri läser jag nu. Jag som hoppades det skulle vara startknappen.
Är det nån ide att byta?

edit: blir datorn totalt stendöd av ett kasst bios batteri då? Borde det inte hända nånting när man trycker på startknappen om det bara var batteriet? Kan man tjuvkoppla den på nåt sätt för o se om den går igång? Har läst att de flesta datorer ska kunna starta även utan bios batteri.
__________________
Senast redigerad av 2mas 2018-02-11 kl. 18:19.
Citera
2018-02-21, 03:00
  #4
Medlem
2mass avatar
Startknappen var det. Den delen som ska sammankoppla polerna så datorn startar var utsliten, tog bort den och startar den med platt skruvmejsel istället, funkar utmärkt.
Så om en dator plötsligt är totaldöd så är det nog oftast ett enkelt fel, men om den delvis startar men sen slutar så är det nog ett värre hårdvarufel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback