Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 23:36
  #1
Avstängd
Jag vet hur det funkar.
Men VARFÖR drar massor ihop sig? ....Jag är inte smart men vill gärna veta.
Citera
2018-02-10, 23:50
  #2
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag vet hur det funkar.
Men VARFÖR drar massor ihop sig? ....Jag är inte smart men vill gärna veta.

Det är det ingen som verkligen vet. Men just nu är den bäst fungerande förklaringen (dvs den som stämmer bäst med verkligheten när man räknar och jämför teori med experiment och observationer) att rumtiden är krökt, och att allt som synes falla bara försöker röra sig så rakt det går i den krökta rumtiden.

Men varför är rumtiden krökt då? Etc. Man kan alltid fråga "varför?" en gång till. Och då är det nog faktiskt ingen som vet. Men faktiskt är den allmänna relativitetsteorin (som det handlar om här) den enklaste teorin som uppfyller vissa rimliga krav (den allmänna relativitetsprincipen). Naturen verkar ofta ha valt just enkelhet och symmetri. Men varför?
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-02-10 kl. 23:55.
Citera
2018-02-10, 23:52
  #3
Medlem
Vill du ha det mest allmängiltiga men rätt ogenomskinliga svaret är det att det har att göra med att materien orsakar en krökning av rumtiden.
Edit: ser att jag är tvåa på den.
Citera
2018-02-10, 23:54
  #4
Medlem
Hur skulle världen se ut om massa inte orsakade en krökning av tiden?
Citera
2018-02-10, 23:54
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är det ingen som verkligen vet. Men just nu är den bästa fungerande förklaringen (dvs den som stämmer bäst med verkligheten när man räknar och jämför teori med experiment och observationer) att rumtiden är krökt, och att allt som synes falla bara försöker röra sig så rakt det går i rumtiden.

Men varför är rumtiden krökt då? Etc. Man kan alltid fråga "varför?" en gång till. Och då är det nog faktiskt ingen som vet. Men faktiskt är den allmänna relativitetsteorin (som det handlar om här) den enklaste teorin som uppfyller vissa rimliga krav (den allmänna relativitetsprincipen). Naturen verkar ofta ha valt just enkelhet och symmetri. Men varför?

Jo jag vet att rumstiden är krökt....undrar varför bara.....jag är dum och hjärnskadad, min bror hjälpte mig med detta i erat forum...tack för ditt svar min vän
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-02-11 kl. 00:01.
Citera
2018-02-10, 23:56
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pumkinbumkin
Hur skulle världen se ut om massa inte orsakade en krökning av tiden?

Förstår hur du tänker....och du har helt rätt...tack för ditt svar.
Citera
2018-02-11, 00:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumkinbumkin
Hur skulle världen se ut om massa inte orsakade en krökning av tiden?

Bl.a. skulle ljusstrålar böjas av annorlunda kring objekt med massa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tests_...ght_by_the_Sun
Citera
2018-02-11, 00:16
  #8
Medlem
Dragonflashs avatar
Gravitation är bland det mest sundare vi har med tanke på att den stärker oss till viss mån kroppsligt samtidigt som den tyvärr tynger ner oss och gör att vi blir synligt tyngre. Vi älskar den för att den gör oss mer synliga bland det andra könet och får det att rätta till håret så att det faller sexigt. Gravitation gör oss starkare som rena individer men pressas av syre som gör att vi åldras och andas. Gravitationen får oss att bli trötta av utmattning och musklerna att arbeta med motstånd. Vi skulle inte vara någonting utan gravitationen. Men samtidigt vad vore inte vi utan den?
Citera
2018-02-11, 00:35
  #9
Medlem
leosurveys avatar
Gravitation är en dj-igt stor massa. Som bekant innehåller vår kära planet gravitation. Och då är din fråga varför det? Svaret är massa. Om du skulle kunna titta in i centrum av jorden så skulle du se flytande massa. Denna massa är sååååå mäktig så den skapar gravitation. Sedan så har du ju himlakroppar i rymden som snurrar med bestämda banor (omlopp) som också innehåller massa.
Så svaret fick du i alla fall. Massa!!!
Citera
2018-02-11, 01:21
  #10
Medlem
Gravitation drar inte till sig saker, det är omgivningen som trycker. så när man faller dras man inte ner man trycks ner.
Tänk dig att du har en gelemassa där det inte finns något i, skulle du mäta trycket inne i gelen så skulle den vara densamma oavsett vart på gelen du mäter förutsatt att den inte är på joden för då skulle trycket vara högre längst ner såklart.
Men iallafall tänkt dig då att du tvingar ner din hand in i den här gelemassan då skulle du känna tryck från alla håll på din hand och nu är inte heller trycket i gelen lika överallt den är mer ihoppackad runt din hand, 1mm ifrån lite mindre 2 mm ännu mindre osv.
Det är som att planeter,stjärnor osv är främmande objekt i universum som skapar krökningar/störningar i den annars perfekta balansen av "nått" typ mörk materia.. kanske.
Flummig förklaring kanske men så ser jag det
__________________
Senast redigerad av sheriffenavutah 2018-02-11 kl. 01:31.
Citera
2018-02-11, 01:55
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sheriffenavutah
Gravitation drar inte till sig saker, det är omgivningen som trycker. så när man faller dras man inte ner man trycks ner.
Tänk dig att du har en gelemassa där det inte finns något i, skulle du mäta trycket inne i gelen så skulle den vara densamma oavsett vart på gelen du mäter förutsatt att den inte är på joden för då skulle trycket vara högre längst ner såklart.
Men iallafall tänkt dig då att du tvingar ner din hand in i den här gelemassan då skulle du känna tryck från alla håll på din hand och nu är inte heller trycket i gelen lika överallt den är mer ihoppackad runt din hand, 1mm ifrån lite mindre 2 mm ännu mindre osv.
Det är som att planeter,stjärnor osv är främmande objekt i universum som skapar krökningar/störningar i den annars perfekta balansen av "nått" typ mörk materia.. kanske.
Flummig förklaring kanske men så ser jag det

Jo man vet ju hur gravitationen fungerar, frågan är ju varför det ens finns, har förstått nu att det inte kan förklaras ...Men tack sheriff..tack min vän.
Citera
2018-02-11, 02:01
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
frågan är ju varför det ens finns, .
Det var ju det jag försökte förklara. den finns ju för att jorden är den störning som omgivningen försöker trycka ihop helst till ingenting, den tycker inte att den ska finnas där, jag antar att ett svart hål är när gravitationen har "vunnit"
__________________
Senast redigerad av sheriffenavutah 2018-02-11 kl. 02:07.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback