Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 21:03
  #1
Medlem
Jag håller på trappa ner för utsättning Buprenorfin som jag stått på i 17 sammanhängande år
Har som högst haft 12 mg. och nu 3 mg/dygnet. Nu funderar jag på att föreslå för beroendevården att jag ska gå från Buprenorfin 1 mg och över på Fentanyl Plåster lägsta möjliga dos.

Har någon här inne erfarenhet av utsättning Buprenorfin efter så många år?
Hur gjorde ni? Hur har de funkat med återfall? Mående osv?

Hur mycket Fentanyl borde kunna ersätta 1-3 mg Buprenorfin?
Blir man sjuk ifall man har Bup i kroppen och sedan tar Fentanyl?
Citera
2018-02-11, 08:43
  #2
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Haha du kommer aldrig få fentanyl plåster av beroende vården.
Däremot kan du få norspan som är buprenorfin plåster och mkt svagare än det du har idag.

Lycka till
Citera
2018-02-11, 09:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Haha du kommer aldrig få fentanyl plåster av beroende vården.
Däremot kan du få norspan som är buprenorfin plåster och mkt svagare än det du har idag.

Lycka till

Antagligen inte och det låter som en dålig ide att gå över från lågdos bup till fentanyl, mycket bättre tips ^^ om norspan plåster sista tiden och det ska ju ej vara några problem att få eller temgesic.
Citera
2018-02-11, 14:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Antagligen inte och det låter som en dålig ide att gå över från lågdos bup till fentanyl, mycket bättre tips ^^ om norspan plåster sista tiden och det ska ju ej vara några problem att få eller temgesic.

Menade så såklart Buprenorfin plåster annars vore de ju inte smart.
Citera
2018-02-11, 14:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Haha du kommer aldrig få fentanyl plåster av beroende vården.
Däremot kan du få norspan som är buprenorfin plåster och mkt svagare än det du har idag.

Lycka till

Vilken styrka på Matrifen eller Norspan skulle kunna ersätta 1 mg Buprenorfin? Har inte tid bli sjukskriven eller annat just nu.
Citera
2018-02-12, 08:47
  #6
Medlem
Diacetylmorfins avatar
Står på Fass

Men borde va upp t din läkare att lista ut bästa tänkbara utsättningsschema
Citera
2018-05-20, 19:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
Vilken styrka på Matrifen eller Norspan skulle kunna ersätta 1 mg Buprenorfin? Har inte tid bli sjukskriven eller annat just nu.

Nu har jag inte 17 års erfarenhet av LARO, bara av missbruk, men har du gått så länge och vill sluta så hjälper väl (om inte knäppskalle) din läkare dig att lägga av i bra takt och gå upp i dos om jobbet inte funkar..

Om du inte har tid bli sjukskriven, stanna på 1 mg, be om Temgesic. De kan du ju trappa 0.8, 0,6,0,4 typ...(och de smakar ju bättre)

(min skitdr tycker att sluta direkt från 1 mg är inga problem)

Har annars erfarenhet av fentanylplåster (smärtkliniken) som jag använde korrekt, och de var inga problem att trappa, men lägsta dosen är skithög, men när den akuta smärtan började släppa och jag insåg att jag inte skulle ha mer så klippte jag lägsta styrkan i två någon månad och det funkade hyfsat, men då hade jag en sjukskrivning ändå.....

Plåster känns lite osäkert att byta till, för alla har lite olika upptag i huden och beror på var plåstret sitter hur mkt effekt du har, då behöver du väl ställa in en ny dos...(jag har iofs dålig erfarenhet eftersom buprenorfin inte passar mig alls...JA temgesicschema tar bort udden av akut abs, men i övrigt nej....
Citera
2018-05-20, 19:59
  #8
Medlem
PS nej du blir inte sjuk av att ta fentanyl med buprenorfin i kroppen. Beroendevården är skiträdda för att du ska bli sjuk med heroin eller fentanyl i kroppen och att ge buprenorfin....Jag har inte testat men jag tror de överdriver Lite när det gäller tidsspannet och hur sjuk du ska vara innan du får hjälp...DS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback