Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 17:58
  #1
Medlem
God afton.

Jag dras sedan en tid tillbaka med ett problem som jag ej mäktar med att lösa på egen hand. Det handlar om min persondator som lider utav minnesförlust.

Problemet uppstår utan uppenbar orsak och visar sig i form av ett meddelande i stil med: "Stäng program för att förhindra förlust av information - datorn har lite ledigt minne. Spara din filer och stäng dessa program: *slumpvalt program*". Därefter stängs *slumpvalt program*.

Jag har svårt att förstå varför detta uppstår då detta meddelande oftast dyker upp när endast ca 30-50% av RAM är använt.

Övrig information som kan tänkas vara av värde är:

-Windows 10
-Senast detta problem uppstod så kan jag se att 29,4/29,8GB dedikerat viruellt minne är använt
-Hårddisken som operativsystemet är installerat på har mindre utrymme ledigt än vad det dedikerade virtuella minnet är angivet till. Detta har dock inte varit något problem tidigare. Om det har någon beydelse överhuvudtaget, vad vet jag?

Vore önskvärt om någon vänlig själ kan hjälpa mig att få ett slut på detta.
Citera
2018-02-10, 18:03
  #2
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturske-Laban
God afton.

Jag dras sedan en tid tillbaka med ett problem som jag ej mäktar med att lösa på egen hand. Det handlar om min persondator som lider utav minnesförlust.

Problemet uppstår utan uppenbar orsak och visar sig i form av ett meddelande i stil med: "Stäng program för att förhindra förlust av information - datorn har lite ledigt minne. Spara din filer och stäng dessa program: *slumpvalt program*". Därefter stängs *slumpvalt program*.

Jag har svårt att förstå varför detta uppstår då detta meddelande oftast dyker upp när endast ca 30-50% av RAM är använt.

Övrig information som kan tänkas vara av värde är:

-Windows 10
-Senast detta problem uppstod så kan jag se att 29,4/29,8GB dedikerat viruellt minne är använt
-Hårddisken som operativsystemet är installerat på har mindre utrymme ledigt än vad det dedikerade virtuella minnet är angivet till. Detta har dock inte varit något problem tidigare. Om det har någon beydelse överhuvudtaget, vad vet jag?

Vore önskvärt om någon vänlig själ kan hjälpa mig att få ett slut på detta.
Du kan väl börja med att städa lite på din hårddisk, har du en massa skräp där som inte används och som du kan ta bort? Typ en massa gamla program eller spel eller så du inte använder just nu?
Citera
2018-02-10, 18:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Du kan väl börja med att städa lite på din hårddisk, har du en massa skräp där som inte används och som du kan ta bort? Typ en massa gamla program eller spel eller så du inte använder just nu?

Visst kan jag göra det. Tycker bara det är en aning märkligt då hårddisken i fråga varit rätt full under flera års tid utan detta problem.
Citera
2018-02-10, 18:17
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturske-Laban
God afton.

Jag dras sedan en tid tillbaka med ett problem som jag ej mäktar med att lösa på egen hand. Det handlar om min persondator som lider utav minnesförlust.

Problemet uppstår utan uppenbar orsak och visar sig i form av ett meddelande i stil med: "Stäng program för att förhindra förlust av information - datorn har lite ledigt minne. Spara din filer och stäng dessa program: *slumpvalt program*". Därefter stängs *slumpvalt program*.

Jag har svårt att förstå varför detta uppstår då detta meddelande oftast dyker upp när endast ca 30-50% av RAM är använt.

Övrig information som kan tänkas vara av värde är:

-Windows 10
-Senast detta problem uppstod så kan jag se att 29,4/29,8GB dedikerat viruellt minne är använt
-Hårddisken som operativsystemet är installerat på har mindre utrymme ledigt än vad det dedikerade virtuella minnet är angivet till. Detta har dock inte varit något problem tidigare. Om det har någon beydelse överhuvudtaget, vad vet jag?

Vore önskvärt om någon vänlig själ kan hjälpa mig att få ett slut på detta.

Vilken ändring gjordes på datorn en tid innan detta började?

Hur mycket RAM har du?
Hur mycket virtuellt minne är avsatt?
Hur stort hårddiskutrymme har du och hur mycket är använt?
Citera
2018-02-10, 19:01
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken ändring gjordes på datorn en tid innan detta började?

Hur mycket RAM har du?
Hur mycket virtuellt minne är avsatt?
Hur stort hårddiskutrymme har du och hur mycket är använt?

Kan inte minnas att jag har gjort några ändringar alls faktiskt.

16GB RAM. Senast varningen dök upp användes 5gb/16. Ca 30gb avsatt virtuellt, windows ligger på en 128gb-disk, ca 15gb ledigt. Jag har inte helt koll på hur virtuellt minne funkar, om jag i mitt fall måste ha 30gb ledigt på hårddisken. Det har som sagt aldrig varit något problem tidigare trots full disk.
Citera
2018-02-10, 19:32
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturske-Laban
Kan inte minnas att jag har gjort några ändringar alls faktiskt.

16GB RAM. Senast varningen dök upp användes 5gb/16. Ca 30gb avsatt virtuellt, windows ligger på en 128gb-disk, ca 15gb ledigt. Jag har inte helt koll på hur virtuellt minne funkar, om jag i mitt fall måste ha 30gb ledigt på hårddisken. Det har som sagt aldrig varit något problem tidigare trots full disk.


Uppgradering eller nyinstallation av W10?
Det är ett problem som dyker upp för en del på W10.

Med 16Gb RAM så behöver du ingen pagefil alls om du inte gör OTROLIGT mycket avancerade saker samtidigt. Så stäng av pagefilen helt så är nog problemet löst - https://www.howtogeek.com/126430/htg...ou-disable-it/. Starta om datorn efteråt.

Alternativt - custom size - som du sätter till, min=init 200 max 1024.

Rensa disken med Windows disccleaner och klicka på "system files" för mer rens.
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-02-10 kl. 19:46.
Citera
2018-02-11, 11:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Uppgradering eller nyinstallation av W10?
Det är ett problem som dyker upp för en del på W10.

Med 16Gb RAM så behöver du ingen pagefil alls om du inte gör OTROLIGT mycket avancerade saker samtidigt. Så stäng av pagefilen helt så är nog problemet löst - https://www.howtogeek.com/126430/htg...ou-disable-it/. Starta om datorn efteråt.

Alternativt - custom size - som du sätter till, min=init 200 max 1024.

Rensa disken med Windows disccleaner och klicka på "system files" för mer rens.

Tackar ödmjukast,. ska ta en titt på detta!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback