Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 14:45
  #1
Medlem
Den som tror det och för få sig att något yttrandefrihet existerar i Sverige bör nog läsa på egentliga betydelsen av yttrandefrihet.

Sverige som övriga länder i väst styrs vi av en elit vars kallas för olika synonym såsom PK-eliten, vänster-eliten, etablissemanget, liberalerna, world new order osv. Den här lilla gruppen som styr nästan hela västvärlden har en enda sak gemensam och det är att yttrandefrihet gäller endast när du tycker som de, tycker du inte som de eller har en annan åsikt som kan likställas med högeråsikter så är du rasist och nazist.
Denna eliten har hjärntvättat folk i decennier men håller successivt att tappa mark och makt överallt de styr, såsom vi har sett i USA, Breexit och SD's framgång i Sverige.

Jag har flera gånger kommenterat på alla PK facebook sidor såsom Expressen, DN, Aftonblandet och SvD osv. med helt vanlig ton om min åsikt men har sedan blivit blockerad från deras sida pga. jag inte har haft samma åsikt som vänstern eller de själva som tycker det är okej.

Ska de verkligen tala om för mig vad som är okej och inte okej och att det ska vara okej ha en viss åsikt som passar in i deras hjärntvättade åsikter?

Varför är det ingen som kan se likheterna mellan ett land vars styrs av diktatorer och dagens yttrandefrihet i Sverige? Folk som blir av med jobb för att de inte har samma åsikt som vänstern osv.
Citera
2018-02-10, 14:50
  #2
Medlem
Jag har utvecklat åsikten att yttrandefrihet gäller, formellt, men om du inte tycker som "normen" så blir du utfryst. I teorin är det bra, men i praktiken ses du som någon slags utbrytare ifrån jantelagen.
Citera
2018-02-10, 14:59
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Yttrandefriheten gäller alltså för en person gentemot staten. Att man inte får skriva vad som helst på privata företags sidor av olika slag gör inte att man går emot YGL.
Citera
2018-02-10, 15:01
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Den som tror det och för få sig att något yttrandefrihet existerar i Sverige bör nog läsa på egentliga betydelsen av yttrandefrihet.
Vad sägs om att du läser på om den själv istället? Yttrandefrihet innebär inte rätt att kommentera på vilken hemsida du vill.
Citera
2018-02-10, 15:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Varför är det ingen som kan se likheterna mellan ett land vars styrs av diktatorer och dagens yttrandefrihet i Sverige? Folk som blir av med jobb för att de inte har samma åsikt som vänstern osv.
Vad räknar du som vänstern? Har mycket svårt att tro att någon (mer än möjligtvis en handfull) blivit av med sina jobb för att de sympatiserar med S eller MP. Ej heller för M, L, C eller Kd. Några ur Sd har säkert råkat ut för det, men främst är det nog folk som är renodlade nazister som drabbas av detta. Är du en av de där patetiska idioterna som klassar alla andra åsikter än dina för "vänster"?

Hur vill du själv att det ska vara förresten? Tycker du inte att ett företag borde ha rätten att själva välja vilka anställda de vill ha?
Citera
2018-02-10, 15:10
  #6
Medlem
Vem0ths avatar
Yttrandefrihet finns, än så länge.

Problemet är att vi har en massa pensionärer och sjukskrivna gubbar med surfplattor som agerar medborgargarde på sociala medier och försöker tysta åsiktsmotståndare.

När jag skriver "än så länge" så antyder jag på att staten nu försöker lägga sig i journalistiken och nyhetsmedier för att de ska rapportera enligt riktlinjer. Vi har två nya grundlagar under förhandling som ska förhindra dela en negativ bild av Sverige inför världen utanför, samt att förhindra privatpersoner och alternativmedier från att komma åt offentliga handlingar. Förutom det så finansierar regeringen ett "anti fake news"-projekt ihop med MSM-medier som skall få full makt i att bestämma informationens faktavärde

Vad vi inte har i landet är religionsfrihet, man får inte kritisera en specifik religion vilket kan resultera till böter.
Citera
2018-02-10, 15:11
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Yttrandefrihet finns, än så länge.

Problemet är att vi har en massa pensionärer och sjukskrivna gubbar med surfplattor som agerar medborgargarde på sociala medier och försöker tysta åsiktsmotståndare.

När jag skriver "än så länge" så antyder jag på att staten nu försöker lägga sig i journalistiken och nyhetsmedier för att de ska rapportera enligt riktlinjer. Vi har en två nya grundlagar under förhandling som ska förhindra dela en negativ bild av Sverige inför världen utanför, samt att förhindra privatpersoner och alternativmedier från att komma åt offentliga handlingar. Förutom det så finansierar regeringen ett "anti fake news"-projekt ihop med MSM-medier som skall få full makt i att bestämma informationens faktavärde

Vad vi inte har i landet är religionsfrihet, man får inte kritisera en specifik religion vilket kan resultera till böter.
I ärlighetens namn så verkar det mest vara kärringar vars barn är utflugna, om dom ens har några som är med i Jag är här och liknande.
Citera
2018-02-10, 15:19
  #8
Medlem
http://www.maxgustafson.se/rasism-2/...et-the-sd-way/

Du tror att yttrandefrihet inte existerar eftersom att du inte får säga eller göra vad du vill, när du vill, var du vill utan att riskera att bli motsagd eller tillsagd...
Citera
2018-02-10, 15:35
  #9
Medlem
Overklighetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
http://www.maxgustafson.se/rasism-2/...et-the-sd-way/

Du tror att yttrandefrihet inte existerar eftersom att du inte får säga eller göra vad du vill, när du vill, var du vill utan att riskera att bli motsagd eller tillsagd...

Varför testar du inte din lilla teori innan du fastslår resultatet?
Citera
2018-02-11, 19:21
  #10
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
http://www.maxgustafson.se/rasism-2/...et-the-sd-way/

Du tror att yttrandefrihet inte existerar eftersom att du inte får säga eller göra vad du vill, när du vill, var du vill utan att riskera att bli motsagd eller tillsagd...

I verkligheten kan man bli åtalad för att säga det där i Sverige, så det är inte som i den där lilla serien. Just det där att man kan bli åtalad bara för ett påstående gör att det inte råder yttrandefrihet.
Citera
2018-02-12, 11:11
  #11
Medlem
Dina åsikter går inte ihop med sveriges ledande tidningar, so what?
Vi lever ju inte i en diktatur precis.
Jag är inte heller intresserad av dem tidningar som blockerat dig, men mitt tips skulle vara att istället söka upp plattformar med likasinnade!
Citera
2018-02-13, 21:22
  #12
Medlem
Jo, det finns yttrandefrihet i Sverige. Men den är begränsad och starkt motarbetad av styrande på alla nivåer. Det är väldigt oroande att många inte ens fattar vad yttrandefrihet innebär. Man kan tycka vad man vill om USA (och man får säga det också) men de har sitt första konstitutionstillägg som ger alla medborgare yttrandefrihet. Vi har inte samma sak här i Sverige utan tvärtom lagar som begränsar vår yttrandefrihet.

Värst är lagen om hets mot folkgrupp. Den är helt bisarr. Som så mycket annat har tolkningen utvidgat begreppet folkgrupp till att innefatta i stort sett vilken folksamling som helst bara där inte ingår svenskar. Lagen är vidrig och anstår inte en demokrati.

Vi ser hur regeringen vill begränsa vanliga människors tillgång till offentlig handlingar. Jag tror inte de får igenom den ändringen men jag är tyvärr inte helt säker. Yttrandefrihet står inte högt i kurs idag helt enkelt. Jag tror inte alla fattar hur viktig den är.

Behöver man ens påminna om Lars Vilks? Hur många stod upp för yttrandefriheten när han faktiskt använde den? Det var inte många. Framför allt var det inga politiker, inga chefredaktörer. Det var inga kända människor. I så fall, nämn en?

Om det var någon helt okänd lokalpolitiker i kommunen bakvattnet som kämpade mot yttrandefriheten kunde man ta det med ro. Men när Advokatsamfundets generalsekreterare Anne Ramberg tar täten mot yttrandefriheten är det allvarligt. Eller jävligt allvarligt, som Jerzy Sarnecki brukar säga. Hon representerar alla advokater i landet. Ett flertal av dem som ska försvara yttrandefriheten. Inte ett ord har jag hört från dem att hon skulle vara olämplig som generalsekreterare. Vad säger hon då? Att Peter Springare bryter mot regeringsformens värdegrund. Det är något ofattbart efterblivet att säga för en advokat. Det är inte ens en lag hon pratar om utan om vänsterns fria fantasier om värdegrunder. Hon försöker använda sin ställning och sitt anseende till att tysta någon som använder yttrandefriheten.

Det är inte bara Ramberg som har problem med att Peter Springare utnyttjar yttrandefriheten. Polisen i Örebro lämnar regelbundet in polisanmälningar mot Springare. Hittills har de kastats i papperskorgen men Bo Andersson hindras inte av det. Senaste anmälan hade inte ens brottsrubricering utan man skjuter desperat från höften enbart i syfte att hindra Springare från att använda yttrandefriheten. Det är kriminellt men ingen protesterar.

Det råder inte brist på exempel. Ska vi ta SVT:s filtrering av nyheter? Eller medias självcensur? Eller nätverket "jag är här" med medlemmar i regeringen? Eller jakten på Flashback? Sarnecki, innan medicinen tog slut? Det är faktiskt en katastrof bara någon föreslår fler inskränkningar.

Yttrandefriheten är i fara, det är ingen tvekan om det.

https://www.stoppagrundlagsandringen.com/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback