Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 14:03
  #1
Medlem
eziss avatar
Varje gång jag startar om min dator eller stänger av den måste jag rycka ström kabeln till psu.
Om jag inte gör detta får jag bara en svart skärm, med ett understreck uppe i vänstra hörnet och jag blir låst och kan inte göra något. Trycker jag på strömbrytaren på chassiet och stänger av den igen och startar upp igen får jag samma problem, jag måste alltså rycka ström kabeln varje gång.


Saker jag testat:
Resetta bios
Uppdaterat bios
resettat cmos
ominstallerat windows.
Tagit bort hårdvara /ram minnen ssd osv

Men förgäves. Orkar inte köpa nytt moderkort för att testa då jag måste köpa 1151 och jag har 1150 då måste jag även köpa ny processor.

Känns som att jag är tvungen att tömma systemet på ström för att datorn ska kunna få en ny signal som startar upp bios. Inte ens Asus loggan kommer upp om jag inte rycker sladden..

all hjälp jag kan få uppskattas
Citera
2018-02-10, 14:16
  #2
Medlem
Varför drar du ur strömkabeln, har inte PSU:n någon brytare, eller hjälper inte den heller?
Citera
2018-02-10, 14:21
  #3
Medlem
vad händer om du håller inne strömbrytaren på chassiet i 10-15 sekunder

Med vänlig hälsning
t
Citera
2018-02-10, 14:23
  #4
Medlem
eziss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
vad händer om du håller inne strömbrytaren på chassiet i 10-15 sekunder

Med vänlig hälsning
t
Samma problem där..

Citat:
Ursprungligen postat av C.R.M.114
Varför drar du ur strömkabeln, har inte PSU:n någon brytare, eller hjälper inte den heller?
Jo det funkar både med kabeln och brytaren som sitter på PSUn
Citera
2018-02-10, 14:24
  #5
Medlem
eziss avatar
Känns som det är kortslutning någonstans...

Hittade en liknande artikel på nätet där en kille skrev att det var en distans på chassiet som kortslöt moderkortet

http://www.tomshardware.co.uk/answer...ft-corner.html
Citera
2018-02-10, 19:38
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezis
Känns som det är kortslutning någonstans...
Har du provat en så enkel sak som att byta batteriet på moderkortet? Brukar vara i storlek ungefär som ett mynt.
Citera
2018-02-11, 18:56
  #7
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-02-11, 18:59
  #8
Moderator
MondoBizarros avatar
Det låter som kortslutning.
Skruva ur alla delar och testa det hela utanför lådan och då med så lite enheter som möjligt, alltså enbart huvudhårddisken, ett grafikkort om du kör SLI osv.

Att man har alltihop i en låda är enbart av praktiska skäl och som skydd för känsliga komponenter.
Egentligen kan du lika gärna köra datorn med moderkortet liggande på skrivbordet om så är.
Citera
2018-02-13, 14:54
  #9
Medlem
eziss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det låter som kortslutning.
Skruva ur alla delar och testa det hela utanför lådan och då med så lite enheter som möjligt, alltså enbart huvudhårddisken, ett grafikkort om du kör SLI osv.

Att man har alltihop i en låda är enbart av praktiska skäl och som skydd för känsliga komponenter.
Egentligen kan du lika gärna köra datorn med moderkortet liggande på skrivbordet om så är.

Tack för att du la inlägget i rätt del. Nu har jag testat allt utanför chassiet på data bordet och det fungerar. Hittade en extra distans mellan chassiet och moderkortet som absolut inte skulle sitta där så nu funkar datorn. Men när jag satte tillbaka allt så är det samma fel!


Nu börjar jag få huvudvärk.. mvh
Citera
2018-02-13, 16:58
  #10
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ezis
Tack för att du la inlägget i rätt del. Nu har jag testat allt utanför chassiet på data bordet och det fungerar. Hittade en extra distans mellan chassiet och moderkortet som absolut inte skulle sitta där så nu funkar datorn. Men när jag satte tillbaka allt så är det samma fel!


Nu börjar jag få huvudvärk.. mvh
Då kan det tyvärr vara så att det är din låda som är problemet...det är rätt ovanligt men jag har hört talas om det förr.
Men ta och trippelkolla alla distanser och skruva fast moderkortet ordentligt och testa en sista gång för sen är det nog tyvärr bara att köpa en ny låda.

Och isåfall kan jag rekommendera Fractal Design.
Jag köpte ett Define XL R2 sist och det är ungefär hur stort som helst och underbart att dra kablar i.
Lite dyrare men definitivt tystare än de flesta andra så jag tyckte det var värt det.
Sen köpte jag ett Corsair RM850 att stoppa i.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback