Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 13:27
  #1
Medlem
qups avatar
Som rubriken lyder:
Hur villig/ovillig är du att med hjälp av gemensamma medel upprätthålla den samhällsstruktur vi har i Sverige idag? Varför?

-Vad skulle få dig mer/mindre motiverad att betala skatt?

-Går skattepengarna till rätt saker? Om inte, vad bör prioriteras/bortprioriteras?

-Är skattetrycket idag för högt, lågt eller lagom?

Personligen så tycker jag att dagens nivå på inkomstskatt ligger på en bra nivå. Jag har inga problem att betala vad jag betalar. Jag tycker att skattemedlen på det stora hela fördelas rimligt. Det enda som stör mig är att jag upplever att skattemedlen inte förvaltas optimalt inom sina områden. Det känns som att oerhörda summor försvinner i systemet utan att något lyfter på ögonbrynen. Det och politikerlöner, något som mer är en principiell fråga än en ekonomisk. Jag är inte så intresserad av stimulera fenomenet karriärspolitik genom höga politikerlöner. Jag tror demokratin skulle må bättre av politiker som lever närmare svältgränsen än man gör idag. Det kombinerat med rigorös kontroll av korruption, lobbyism och mutor.
__________________
Senast redigerad av qup 2018-02-10 kl. 13:30.
Citera
2018-02-10, 13:33
  #2
Medlem
TheChains avatar
Tycker egentligen att åtminstone lejonparten av all skatt skall avskaffas, ser inte hur det är legitimt att tvingas betala för en massa saker. Det du tar upp här dock:
"Det enda som stör mig är att jag upplever att skattemedlen inte förvaltas optimalt inom sina områden. Det känns som att oerhörda summor försvinner i systemet utan att något lyfter på ögonbrynen. " -> är något som av pragmatiska skäl ska kritiseras mest, då alla politiska läger kan skriva under på det. Första steg är mer transparens i systemet så att folk inser hur mycket skatt det egentligen rör sig om. Folk tror ju att de har en skatt på 30 %. Haha
Citera
2018-02-10, 13:42
  #3
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheChain
Tycker egentligen att åtminstone lejonparten av all skatt skall avskaffas, ser inte hur det är legitimt att tvingas betala för en massa saker. Det du tar upp här dock:
"Det enda som stör mig är att jag upplever att skattemedlen inte förvaltas optimalt inom sina områden. Det känns som att oerhörda summor försvinner i systemet utan att något lyfter på ögonbrynen. " -> är något som av pragmatiska skäl ska kritiseras mest, då alla politiska läger kan skriva under på det. Första steg är mer transparens i systemet så att folk inser hur mycket skatt det egentligen rör sig om. Folk tror ju att de har en skatt på 30 %. Haha

Helt klart! Mer transparens är mycket viktigt för att vi ska kunna upprätthålla adekvat skattetryck. Motviljan mot att betala skatt tror jag hos gemene man mycket utgörs av en misstänktsamhet mot systemets förmåga att hantera medlen snarare än principiell motvilja.
Citera
2018-02-10, 13:43
  #4
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag tycker att man, i varje fall,delvis, ska få styra sina skattepengar.
Ett antal kryssrutor på deklartionsblanketten.
Pension
Skola
Försvar
Invandring
Osv.
På sätt får man signaler om vad folket (skattebetalarna) prioriterar.
Citera
2018-02-10, 13:47
  #5
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag tycker att man, i varje fall,delvis, ska få styra sina skattepengar.
Ett antal kryssrutor på deklartionsblanketten.
Pension
Skola
Försvar
Invandring
Osv.
På sätt får man signaler om vad folket (skattebetalarna) prioriterar.

Spännande tanke. Som att man vid varje val röstade direkt för ett skattefördelningssystem och därmed cuts the middleman i form av partipolitik.
Citera
2018-02-10, 13:52
  #6
Medlem
Jag vägrar betala någon skatt, folk som inte ens klarar ta hand om sitt egna liv är ändå värdelösa för samhället och är endast bortkastade pengar.

Dock bor jag i land med 0% skatt där man även får betala för sig själv, inga flyktingar, inga bidrag, ingen sjukvård eller skola om man inte klarar betala själv eller försäkringar.

Så väldigt perfekt för man slipper parasiter här.
Citera
2018-02-10, 13:56
  #7
Medlem
qups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Jag vägrar betala någon skatt, folk som inte ens klarar ta hand om sitt egna liv är ändå värdelösa för samhället och är endast bortkastade pengar.

Dock bor jag i land med 0% skatt där man även får betala för sig själv, inga flyktingar, inga bidrag, ingen sjukvård eller skola om man inte klarar betala själv eller försäkringar.

Så väldigt perfekt för man slipper parasiter här.

Så du skulle vilja bortprioritera vård och omsorg? Skära ner i LSS? Fast skola är väl bra? Och infrastruktur?
Citera
2018-02-10, 14:02
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Personligen är jag mest rädd för staten. Jag som företagare betalar extremt mycket skatt. Jag skulle hemskt gärna vilja fuska för jag vill inte att mina intjänade pengar ska gå till en afghan. Det är liksom åt helvete vart våra skattepengar går idag men jag är helt ärligt för rädd för att inte betala. Tids nog kommer dock jag få mod och fler liksom mig och staten kommer få slut på pengar för att försörja dessa afghaner.
Citera
2018-02-10, 14:04
  #9
Medlem
JH1960s avatar
Exakt noll, då jag vet att vi betalt för tandvård av syrianer som hade fixat det i landet nära Medelhavet. Är sossarna direkt lurade.....
Citera
2018-02-10, 14:05
  #10
Medlem
Gränsen är nådd för länge sen, när man ser hur styrande politiker använder våra skattepengar.
Citera
2018-02-10, 14:05
  #11
Medlem
Turbomachines avatar
Själv känner jag inte att mina inbetalda skattepengar används på rätt sätt/saker, så min vilja att betala skatt är ganska låg.
Det är ca 10k varje månad som går till skatt från min lön.
Citera
2018-02-10, 14:08
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag har fått kritik av revisionsfirman för att jag inte optimerar mina skattekostnader.
Detta pga. att jag vid flera tillfällen gjort affärsupplägg där jag betalat mer i skatt än nödvändigt. Fast den skatten har betalats i ett annat land.

Mitt svar har varit ärligt. Jag betalar hellre något högre skatt i t.ex. Estland än i Sverige. Där pengarna används till att utveckla samhället snarare än, som i Sverige, till att bryta ner samhället.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback