Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 11:58
  #1
Medlem
SveaBaners avatar
Är såhär att jag har en rätt tight budget, men vill ändå skaffa en helt okej nybörjargitarr.
Hade tänkt mig en akustisk gitarr med stålsträngar.
Budgeten ligger runt 800-1000kr (möjligen att jag kanske skulle kunna lägga 1,5k)
Tack på förhand
Citera
2018-02-10, 12:31
  #2
Moderator
Nospheratus avatar
Nytillverkade gitarrer i butik för din prisklass är inte värt strängarna ens. Det är sant. De är oftast bara lockprodukter för att få in kunden i butiken. De håller inte stämningen i fem minuter, stämskruvarna går sönder efter något år, trät spricker. Kan du kliva upp till strax under 1.500 kan du däremot hitta Epiphone eller Sqier som är helt dugliga. Men det är någon magisk gräns där vid just tusingen där det bara är skräp.

Med den budgeten bör du leta på blocket efter en beggad gitarr, och där är det ju svårt att vägleda dig om märken och modeller etc. Det finns vad som erbjuds. En tumregel är väl i så fall att testa gitarren innan du köper den, så köp inte en gitarr tre städer bort som säljaren skickar. Men du får ju helt klart mer för pengarna när du köper begagnat.
Citera
2018-02-10, 15:01
  #3
Medlem
Jellohs avatar
Skulle dessutom råda dig att titta efter en äldre begagnad japan (made in japan), dessa kan man få till lite över ditt pris och de är helt prisvärda.

Skall du köpa en ny till det priset så ta med en kompis som kan gitarrer, speciellt akustiska instrument är alltid individer, så även om 5/6 av en viss modell har nått fel så kan nummer 6 vara helt ok.

Den här hittade jag på nätet och den borde ha ett helträ-lock, en modell som slutade tillverkas på 90-talet men borde vara tillverkad i japan och inte kina, men inga garantier....
https://vend.se/433404-yamaha-akustisk-gitarr-lw-5
Citera
2018-02-17, 20:04
  #4
Medlem
Mindre resegitarrer är lite mer lättspelade och även enkelt att under sommaren att plocka med sig lite var stans. Dom brukar i regel var något billigare med.

Jag köpte min för ett par år sedan på TheTool och tror jag gav runt 1300:- för den med en gigbag.
Nu är dom dock dyrare.

Jag tycker personligen inte om Epiphone.

Men jag skulle kolla på vend.se efter något billigt stålsträngat.
__________________
Senast redigerad av Thaluke 2018-02-17 kl. 20:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback