Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 22:20
  #145
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
(vem var det av dem?)

Stina. Hon ville ha pengar till en kokosboll.
Citera
2018-02-13, 22:43
  #146
Medlem
realdolantrumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
Stina. Hon ville ha pengar till en kokosboll.

Kodspråk ?
Citera
2018-02-13, 22:51
  #147
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realdolantrump
Kodspråk?

Baserat på resten av tråden säger jag tveklöst ja XD :-)
Citera
2018-02-13, 23:29
  #148
Medlem
defenseurs avatar
felpost
__________________
Senast redigerad av defenseur 2018-02-13 kl. 23:34.
Citera
2018-02-13, 23:50
  #149
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Jag tror han föredrog Shakespeare och Tjechov framför Astrid Lindgren och Jönssonligan ärligt talat. Saltkråkan var nog mer ett brödjobb och lite skönt skärgårdshäng för honom. Kanske hans stora misstag var att säga adjö till Astrid-filmatiseringar efter Saltkråkan, så att Melker förblev den enda av hans roller som ALLA kände igen. Allan Edwall var ju till exempel med i nästan varenda Astrid Lindgren-filmatisering men kunde ändå vara med i andra, även vuxnare, sammanhang utan att förlora sin trovärdighet.

Hittade för övrigt en intervju med Malin, där kan man läsa att Melker-rollen skrevs speciellt för Lilliecrona, och att han verkade vara ungefär som Melker i verkligheten också, i alla fall i relationen till ungarna. Kanske därför han tog så illa vid sig när han blev så förknippad med rollen

Ja, skitskum heroinistjazz är det, skulle passa bättre i någon knarkarlya i Ett anständigt liv än ett händelsefattigt skärgårdsmys. Känns lite som om en extremt bakfull och ångestfylld Jan Johansson skulle kunna ligga bakom.

Stina skrevs också in just därför att de fick in en unge de tyckte passade. Så fick de väl trycka in henne som sommarbarn hos (peddot) Westerman, så det inte skulle bli för många vuxna att hålla reda på. Hon behövs väl kanske som lite mer kolerisk motvikt till de andra barnen.

Tydligen är det få skådisar som går från det seriösa till komiken. Viktigt undantag är tydligen Gösta Ekman. Jag hade i alla fall gärna sett Lilliecrona i flera humoristiska roller.

Der är ju jävla märkligt att de hade sån där musik till barnfilm. Men der skulle väl vara så. Ulf Björling är inte den ende som har teve att tacka för att han kunde leva på sin tämligen mediokra talang.

Samtidigt finns det andra som verkligen kunde bidra. Musiken i Fem myror är helt fantastisklart, för att ta ett exempel.
__________________
Senast redigerad av JagHarEnLiten 2018-02-13 kl. 23:56.
Citera
2018-02-13, 23:51
  #150
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Så fick de väl trycka in henne som sommarbarn hos (peddot) Westerman

Söderman, men han var ju också hennes morfar, inte bara någon bekant.
Citera
2018-02-13, 23:57
  #151
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
Söderman, men han var ju också hennes morfar, inte bara någon bekant.

Nåt jävla väderstreck. Jo, då satte man in honom i mera sammanhang också.
Citera
2018-02-14, 00:07
  #152
Medlem
Eiinnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
då satte man in honom i mera sammanhang också

Det förväntar jag mig.
Citera
2018-02-14, 06:30
  #153
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Nu verkar alla medverkande fått diverse diagnoser. Är Båtsman den enda som är normal?
Eftersom alla karaktärer i botten är ett avtryck av författaren, så bordu du kanske ställa frågan:
- Är Lindgren normal?"
Citera
2018-02-14, 08:50
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Nej, men han har ju dålig motorik för han smygsuper.....han är långt förbi "full och crazy", han har säkert tänkt sig skärgårdsvistelsen som ett försök att nyktra till och ta tag i sitt liv, men Nisse förstör allt genom att förse honom med HB medan Nisses dotter hånar hans misslyckande. Han hade gärna strypt ungen, men det är första gången hans mobboffer till yngsta son har en kompis så han försöker stå ut....och den onda cirkeln är sluten.

Jag ligger hemma, dyngförkyld, och känner mig lika eländig som melker ofta gör. Det här inlägget gjorde min dag dock. Tackar! 😁 👍
Citera
2018-02-14, 10:37
  #155
Medlem
SaraFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
När man var barn så tyckte man Melker var skojig, men ju äldre jag blir desto mer tycker jag snarare enormt synd om honom, ingen fru, det mesta han försöker sig på går åt helvete (Som främst Tjorven gillar att påpeka) och förmodligen lider han av skrivkramp då han aldrig verkar komma speciellt långt i sitt författande. Vissa scener är han ju också riktigt dyster i. Gör lite ont att kolla på serien nuförtiden tycker jag. Undrar om Astrid verkligen menade att skriva det som en komisk karaktär eller om många bara missförstått.

Tror definitivt att Astrid menade honom som dyster och deppig. Hon var inte främmande för sådant alls utan det finns ju ofta allvarliga teman i hennes berättelser så jag tolkar so du.
Citera
2018-02-14, 11:11
  #156
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraFree
Tror definitivt att Astrid menade honom som dyster och deppig. Hon var inte främmande för sådant alls utan det finns ju ofta allvarliga teman i hennes berättelser så jag tolkar so du.

Det bästa exemplet är kanske Nils Karlsson Pyssling, som egentligen är en mycket mörk och sorglig berättelse.

Att göra honom till nedgången alkoholist och sexualförövare på sin egen dotter är kanske att gå lite väl långt. Men det är faktiskt intressant att hon i den här skärgårdsidyllen lägger in en karaktär som Melker. Som dessutom är någon sorts huvudperson som det mesta kretsar kring.

Varför är det allmänt vedertaget att mamman är död. Hon nämns väl aldrig? Är det det någon instruktion i manus skådespelarna hade att förhålla sig till? Annars kan hon väl lika gärna sitta på Långbro? Galen efter att hon förstod vem som var den egentliga pappan till den illegitimata sonen Malin födde som trettonåring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback