Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-10, 01:07
  #1
Medlem
Hej!
1. Jag tänkte kika lite, vad är nästa steg för att få bättre ingångsljud & varför gör just den delen att ljudet skulle bli bättre?

2. Vad kan man köpa för digital mixer som "räcker"? Vet inte vad jag söker riktigt heller, jag gör allt från pop/reggae/hiphop i musikstil om det spelar någon roll... Varför borde man köpa en digital mixer & mixa när man spelar in, istället för att mixa analogt efter man spelat in I programmet?

3. Har mikrofonkabeln mellan ljudkort & mikrofon stor betydelse kvalitetsmässigt? Även popfilter?

4. Jag hör ingen större skillnad på ljudet mellan mitt M-track ljudkort för 1.500:- & mitt nya Universal apollo twin för 8k... Hur är det möjligt?

Sitter idag på ett Universal Apollo Twin USB ljudkort tillsammans med en Neumann TLM103 mikrofon.
__________________
Senast redigerad av Spacekid 2018-02-10 kl. 01:22.
Citera
2018-02-13, 08:23
  #2
Medlem
pokemontrainers avatar
Suck, suck och suck.

Hur ska vi kunna hjälpa dig få ett bättre sound? Har ju ingen aning om vilket sound du är ute efter.

Det är bara till att fortsätta experimentera som vi andra gör, finns inga genvägar.
Citera
2018-02-13, 18:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Suck, suck och suck.

Hur ska vi kunna hjälpa dig få ett bättre sound? Har ju ingen aning om vilket sound du är ute efter.

Det är bara till att fortsätta experimentera som vi andra gör, finns inga genvägar.

Ett bättre ljud = ett klarade ljud ? Inte direkt ett mer burkigt ljud jag är ute efter
Citera
2018-02-13, 21:28
  #4
Medlem
OrakelSpektakels avatar
1. Du får gärna precicera lite bättre. Men jag antar att du mest tänker på inspelning generellt.

Folk har väl tjatat miljoner timmar om den ena eller andra pre-amp'en och varför den är bättre. Och det finns channelstrip'ar till förbannelse och oftast är de jävligt dyra. Jag tror inte du kommer få särskilt bra input på det här. Om det stämmer, det jag gissar, att du är ganska ny på inspelningsteknik så föreslår jag att du ligger lågt med dyra kanalstrippar och primärt lägger pengar på bra mikrofon (103'an knappas fel) och en bra lokal. Även dämpade lokaler kan skilja lite, peronligen ogillar jag de allt för små utrymmena.

3. Kabeln har liten betydelse men köp inte de allra billigaste bara. Kortare kabel är bättre kabel dessutom Och var rädd om dem, drifsäkerhet är inte fel.
Citera
2018-02-14, 10:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrakelSpektakel
1. Du får gärna precicera lite bättre. Men jag antar att du mest tänker på inspelning generellt.

Folk har väl tjatat miljoner timmar om den ena eller andra pre-amp'en och varför den är bättre. Och det finns channelstrip'ar till förbannelse och oftast är de jävligt dyra. Jag tror inte du kommer få särskilt bra input på det här. Om det stämmer, det jag gissar, att du är ganska ny på inspelningsteknik så föreslår jag att du ligger lågt med dyra kanalstrippar och primärt lägger pengar på bra mikrofon (103'an knappas fel) och en bra lokal. Även dämpade lokaler kan skilja lite, peronligen ogillar jag de allt för små utrymmena.

3. Kabeln har liten betydelse men köp inte de allra billigaste bara. Kortare kabel är bättre kabel dessutom Och var rädd om dem, drifsäkerhet är inte fel.

Ja precis!
Det är inbyggd preamp i mitt ljudkort!
Jag får skicka ett mail till Thomann & spana läget!

Tack för ett seriöst svar ialalfall !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback