Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 23:32
  #1
Medlem
OliverCromwells avatar
L-politikern, Morgan Olofsson, menar att SD är det största hotet mot Sveriges demokrati idag.

Citat:
Det är i veckan 30 år sedan Sverigedemokraterna bildades. Det är dags för oss verkliga demokrater att inse allvaret i det hot som partiet utgör. Vårt rättsväsende är i många avseenden svagt och vi måste göra mer för att skydda demokratin.


Han föreslår ett antal punkter för att hindra och försvåra ett "auktoritärt" parti från att kunna få igenom sin agenda.

Citat:
För att möta hotet från SD och andra auktoritära krafter behöver vi därför:

En författningsdomstol som skyddar de mänskliga rättigheterna.

Förstärkta grundlagar som bara kan ändras efter två omröstningar i riksdagen med ett mellanliggande ordinarie val.

Ett avpolitiserat rättsväsende, där politiker hålls på armlängds avstånd från domare och nämndemän.


Han påstås alltså vilja avpolitisera rättsväsendet, undermedvetet genom att politisera den emot SD.

Det märks att valrörelsen har nu dragits igång.

https://www.aftonbladet.se/a/BJjx4e

Vad säger ni?
Citera
2018-02-09, 23:38
  #2
Medlem
Jellohs avatar
Politiserade domstolar med flummiga otydliga "demokrati-lagar", "proletariat-lagar" och "folkgemenskaps-lagar" låter riktigt fint för den liberala demokratin.....not.

Vad är det som gör att SD är "auktoritärt" i jämförelse med andra partier undrar jag? Om han inte kan peka på vad låter det mest som snömos. Och hur exakt är de ett hot mot demokratin? Jag gillar inte dem men jag förstår liksom inte hur gubben menar, det låter mest som toma slagord, och sånt kan vara farligt.
Citera
2018-02-09, 23:39
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Bekämpa antidemokrati med antidemokrati? Detta sjuklövershyckleri!
Citera
2018-02-09, 23:45
  #4
Medlem
franges avatar
Det märks klart och tydligt på Sjuklöverpolitrukerna att de börjar bli allt mer desperata inför valet - de vet själva hur det kommer sluta - och likt hundar inträngda i ett hörn gläfser de hejvilt mot verkligheten som talar emot dem.
Citera
2018-02-09, 23:46
  #5
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
L-politikern, Morgan Olofsson, menar att SD är det största hotet mot Sveriges demokrati idag.

(L) har redan gått bakom ryggen på sina egna och Sveriges väljare så Morgan Olofsson kanske ska hålla en lägre profil?
Citera
2018-02-09, 23:49
  #6
Medlem
konstits avatar
Jag tycker egentligen att han har helt rätt... Att avpolitisera rättsväsendet ville vara positivt, när värdegrund skall vägas kontra fakta bör verkligheten få omtalas fritt !

"Förstärkta grundlagar som bara kan ändras efter två omröstningar i riksdagen med ett mellanliggande ordinarie val." - Tja, det är väl att slå in en öppen dörr, är det inte så idag ?

En författningsdomstol kunde ev. vara bra, men att en sådan specifikt skulle ägna sig åt "mänskliga rättigheter" som sannerligen inte är en universell lag, men en politiskt motiverad (möjligen etisk ?) moralpanik ? Nä.

Morgan bör överväga om han inte bör komma ut ur skåpet och öppet deklarera sig miljöpartist...
Citera
2018-02-09, 23:50
  #7
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
L-politikern, Morgan Olofsson, menar att SD är det största hotet mot Sveriges demokrati idag.



Han föreslår ett antal punkter för att hindra och försvåra ett "auktoritärt" parti från att kunna få igenom sin agenda.



Han påstås alltså vilja avpolitisera rättsväsendet, undermedvetet genom att politisera den emot SD.

Det märks att valrörelsen har nu dragits igång.

https://www.aftonbladet.se/a/BJjx4e

Vad säger ni?

Vilsen fågel i ett parti som kommer vara 4 ggr mindre än SD i höst.
Valrörelsen är igång.


Risk för politiserat rättsväsende...HAHAHAHAHAHA!!! Vi har idag i princip Gudrun Schyman på crack som dömer.
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-02-09 kl. 23:54.
Citera
2018-02-09, 23:53
  #8
Medlem
outback4s avatar
Den gamla aktuelltprogramledaren håller den rätta värdegrunden högt även utanför svthuset,surprise
Citera
2018-02-09, 23:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
L-politikern, Morgan Olofsson, menar att SD är det största hotet mot Sveriges demokrati idag.



Han föreslår ett antal punkter för att hindra och försvåra ett "auktoritärt" parti från att kunna få igenom sin agenda.



Han påstås alltså vilja avpolitisera rättsväsendet, undermedvetet genom att politisera den emot SD.

Det märks att valrörelsen har nu dragits igång.

https://www.aftonbladet.se/a/BJjx4e

Vad säger ni?


Knappast oväntat, men jag föraktar dem lik förbannat lika mycket oavsett. Det har gått så långt att man kan inte hata mera. De kommer förr eller senare att ställas till svars för vad de gjort med Sverige och svenska folket. Tar de bort den parlamentariska möjligheten så vad tror de återstår då - dialogkorv?

Det är inte SD eller NMR de ska frukta utan det vanliga folket som ser sina hembyar och sina barns framtid förintas.

I vuxen ålder har jag reflekterat över det svenska systemet med politiska domstolar. Det är helt hårresande sjukt. Diktaturvarning.
Citera
2018-02-09, 23:55
  #10
Medlem
Citat:
En författningsdomstol som skyddar de mänskliga rättigheterna.
Låter väl bra. Trodde dock att vi redan hade skydd för detta. Men ett förstärkt skydd välkomnar jag förmodligen. I min värld hade det knappast påverkat SD på något sätt så jag förstår inte varför detta är med i diskussionen

Citat:
Förstärkta grundlagar som bara kan ändras efter två omröstningar i riksdagen med ett mellanliggande ordinarie val.
Jag kanske är väldigt okunnig, men var det inte redan så? Är det inte exakt såhär det är idag? Att grundlagarna endast kan ändras efter två omröstningar i riksdagen med ett mellanliggande ordinarie val?

Citat:
Ett avpolitiserat rättsväsende, där politiker hålls på armlängds avstånd från domare och nämndemän.
Herrejävlar, ja tack!

Statsmakterna ska vara separerade. Det är sinnessjukt att de styrande, de lagstiftande, är med och dömer i vissa instanser




Kort och gott: Jag har inte läst artikeln men de citerade förslagen ställer jag mig bakom i den utformingen de presenteras.

Vad jag inte förstår är:
- Vad detta har med SD att göra
- Varför folk i tråden blir hysteriska över förslagen.

Jag hade visserligen inte blivit förvånad om de flesta på Flashback hade blivit vansinniga (en tråd på 215 sidor om hur förjävligt detta äckliga jävla pisslandet är med alla underlägsna cuck-äckelsvenskar till landsförrädare som förtjänar att brinna i helvetet som har mage påstå att mat ät bra) om en vänsterpartist sa "Mat är bra!", och givetvis hyllat påståendet om deras ledare sa exakt samma sak. De på Flashback som är så självständiga är såna jävla får. Allt eget tänkande är bortblåst av vindarna som råder.


"DIKTATUR", låter det när De Onda, Den Andra Sidan, eller Mördarna föreslår en ny lag
"ÄNTLIGEN", låter det när Det Gudomliga Partiet eller den Store Ledaren föreslår exakt samma lag
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-10 kl. 00:29. Anledning: Ville bara säga: Mat ÄT bra – Pun NOT intendend
Citera
2018-02-09, 23:58
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh

Vad är det som gör att SD är "auktoritärt" i jämförelse med andra partier undrar jag?

Kan det vara att Jimmie talar med auktoritet till skillnad från lögnhalsarna som representerar de övriga partierna?
Citera
2018-02-10, 00:01
  #12
Medlem
Europes avatar
Det är så klart fortfarande bra förslag, vilket de alltid har varit. Därför är det pinsamt att hänvisa till SD, när det handlar om att införa demokrati och rättsstatsordning där vi hittills bara har haft ett korrupt system skapat av sjuklöverpolitikerna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback