• 27 353 online
  • 1 184 191 medlemmar
  • 61 202 008 inlägg
2018-02-09, 21:29
Medlem
Kort fråga: är hazarerna Afghanistans motsvarighet till Europas romer? De påtalar själva alltid att de är diskriminerade. Har de samma (dåliga) rykte som romerna bland sina landsmän?
Citera
2018-02-09, 21:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GammalRav
Kort fråga: är hazarerna Afghanistans motsvarighet till Europas romer? De påtalar själva alltid att de är diskriminerade. Har de samma (dåliga) rykte som romerna bland sina landsmän?

Hazerer är ett folk vars uppstod när Djengiz Khans armé våldtog och plundrade Asien och orienten.
Citera
2018-02-09, 22:16
Medlem
scips avatar
Ja det är Asiens zigenare dom är hatade och förföljda i stora delar av Afghanistan och därför har många flyttat till iran.
Citera
2018-02-09, 22:22
Medlem
Gaupes avatar
Det där med att de skulle vara så väldigt förföljda idag är typ båg. Visst, pashtuner och tajiker gillar väl inte hazarer men å andra sidan gillar de inte varandra heller.

Har läst att det förekommer våld mot dem i Pakistan från sunnis eftersom H är shias.
Här i swe har vi också massa sunnis så det är ju sköna konflikter som kan blomma upp om ett par år.
Senast redigerad av Gaupe 2018-02-09 kl. 22:28.
Citera
2018-02-09, 22:25
Medlem
Nej hazarer är likvärdiga med afghaner eller något bättre rent genetiskt.
Citera
2018-02-09, 22:34
Medlem
Cauvies avatar
Hazarer utgör nästan halva Afghanistans befolkning så, inte riktigt men den andra halvan "Pashtun" som är Afghanistans ursprungsbefolkning ser väl ned på dem i viss mån. Personligen vill jag varken ha Hazara eller Pashtun Afghaner här. Båda är lika bakåtvända och kommer aldrig bli en del av väst mentalt eller kulturellt.
Citera
2018-05-20, 18:59
Medlem
Nästan varje vardag på väg till eller ifrån jobbet ser jag nästan alltid någon hazar som står och röker cigaretter. Jo att röka får man göra om man är över 18 år. Men det sticker i ögonen på mig, dels för att jag hatar rökare som röker i det offentliga rummet, dels för att hazarerna själva förmodligen får bidrag (skattemedel) och bränner det på tobaksvaror. Om de vill göra rätt för sig så är det väl inte genom att stå i grupp och röka på offentlig plats som är vägen fram.
Citera
2018-07-26, 21:10
Medlem
grelin1999s avatar
Finns inte många som är så äckliga som hazarer. Deras gnälliga fnittrade när de är tillsammans. Att de ständigt verkar påtända. Alltid går i sina gäng. Och otroligt nog finns tjejer som dras till dem. Inte många men många nog. De påstår sig vara 15, är egentligen 25, men har 14 åriga flickvänner. Och ingen får säga något! De smutsar ner landet totalt. Tjejer som hamnar i det sällskapet är körda.

Sen kommer sos-tanten och då kommer tårarna.
Sen när de fått det de vill: ut igen med de där hånflinen de alltid har.
Citera
2018-07-26, 22:54
Medlem
Skräpfolk..

Varje gång jag ser en Hazar blir man förbannad med tanke på att sannolikheten att personen är en illegal inkräktare är minst 80 %..en brottsling som påtvingar sig samhället och som bryter mot ett lands lagar.
Citera
2018-07-27, 02:11
Medlem
obyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Hazarer utgör nästan halva Afghanistans befolkning så, inte riktigt men den andra halvan "Pashtun" som är Afghanistans ursprungsbefolkning ser väl ned på dem i viss mån. Personligen vill jag varken ha Hazara eller Pashtun Afghaner här. Båda är lika bakåtvända och kommer aldrig bli en del av väst mentalt eller kulturellt.

Vilken skillnad när man googlar efter bilder på bägge folkslagen. Pashtun har blåa eller gröna ögon, samt blonda eller rödhåriga. Av vad jag har sett så liknar de oss västerlänningar ganska mycket. Sedan verkar det finnas en blandning av dessa folkslag som gör att man finner vissa drag i Hazarer. De som kommer till Sverige verkar vara 100 procent Hazarer.
Citera