• 47 711 online
  • 1 194 174 medlemmar
  • 61 872 200 inlägg
2018-02-09, 21:03
Medlem
FabianBabians avatar
Har en fråga jag undrar över vet inte om ämnet finns behandlat i annan tråd isåfall får ni flytta den.

Men min fråga är om en anställd blivit utköpt o fått ett avgångsvederlag kan hen söka en annan eller samma tjänst inom det företaget senare?
Finns det någon lag som reglerar om arbetsgivaren kan anställa den personen igen i samma företag? Eller är den personen svartlistad för all framtid i det företaget?
Citera
2018-02-09, 21:23
Medlem
Inte mig veterligen.

Möjligtvis kan ju företaget åka dit på någon form av skattebrott eller liknande om de skyfflar pengar till en individ och anställer igen. Men torde inte finnas några hinder mot att anställa individen igen.
Citera
2018-02-09, 21:52
Medlem
cacas avatar
Finns ingen lag eller hinder för söka tjänst igen på ett företag som köpt ut en.

Handlar nog mer om anledningen till att man köptes ut. Var det för minska personal utan behöva varsla så är nog möjligheterna att få anställning igen inte omöjlig.

Vart man utköpt för företaget ville bli av med en så kommer man nog aldrig mer få en anställning igen på det företaget.

Så anledningen till att man fick erbjudandet är avgörande.
Citera
2018-02-09, 22:14
Medlem
FabianBabians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Finns ingen lag eller hinder för söka tjänst igen på ett företag som köpt ut en.

Handlar nog mer om anledningen till att man köptes ut. Var det för minska personal utan behöva varsla så är nog möjligheterna att få anställning igen inte omöjlig.

Vart man utköpt för företaget ville bli av med en så kommer man nog aldrig mer få en anställning igen på det företaget.

Så anledningen till att man fick erbjudandet är avgörande.

Om det var den anställde som bad om att bli utköpt då? Och hen söker en annan tjänst inom samma företag senare?
Citera
2018-02-09, 22:14
Medlem
Finns ingen lag. Möjligtvis kan man skriva in nåt i avtalet. Men det kan givetvis sägas upp om bägge parter är överens. Jag själv blev utköpt, 3 månader senare kom företaget tillbaka och ville säga upp avtalet. Jag svarade nej så utköpt är ett avtal mellan 2 parter ingen lag. Om bägge parter är överens finns ingen lag som säger att avtalet inte kan förhandlas om.
Citera
2018-02-09, 23:54
Medlem
Turbomachines avatar
Du kan söka en ny tjänst inom samma företag men du skall inte räkna med att få ett svar.
Citera
2018-02-10, 07:52
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBabian
Om det var den anställde som bad om att bli utköpt då? Och hen söker en annan tjänst inom samma företag senare?
Då är det troligen kört söka igen, har man en ggr uttryckt sin vilja inte arbeta på företaget och de köper ut den istället för råda den till ”säga upp sig själv” tror jag sannolikheten att man öppnar dörren igen. Man har ju betalt en ggr för få den personen som ändå inte vill vara kvar bort från företaget.
Sen finns det alltid undantag. Vet Scania och Astra erbjudit förr 90 tal,,erbjöd folk avtal då de ville minska på personal, och senare så har man återanställt en del när man behövt folk.
Et även företag som köpt ut äldre vid varsel och sen hamnat i den situationen att den yngre som vart kvar slutat eller blivit sjuk, föräldrar ledig eller liknande ståt helt utan kompetensen och anställt tillbaka den som de köpt ut och betalt både lön och vad de gav i uppgörelsen samtidigt.

Så sök, vad kan hända förutom ett tack för visat intresse....
Citera