• 12 768 online
  • 1 184 191 medlemmar
  • 61 201 193 inlägg
2018-02-09, 21:00
Medlem
Hej,
jag är 18 och ska precis på min första jobbintervju. Jag har fått en intervju på Vapiano. Har ni någon aning vad för typ av frågor de kommer ställa och vad är meriterande för att jobba på restaurang.

Tack för svar, är en blygjävel så tvingar mig själv dit.
Citera
2018-02-09, 23:27
Medlem
Peta_Es avatar
Är du ordningsam, kan du laga mat, passar du tider, ser du dig som en stresstålig person, samt hur påverkar stress dig osv osv. Har svårt att tänka mig andra överdrivet avvikande feågor
Citera
2018-02-09, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantexch
Hej,
jag är 18 och ska precis på min första jobbintervju. Jag har fått en intervju på Vapiano. Har ni någon aning vad för typ av frågor de kommer ställa och vad är meriterande för att jobba på restaurang.

Tack för svar, är en blygjävel så tvingar mig själv dit.

Vad dom kommer fråga är omöjligt att svara på då de skiljer beroende på vad dom redan vet och inte vet.
Grunden är alltid att sälja in sig själv. Du ska ju bevisa för arbetsgivaren att de är just du som är rätt person att anställa.
Ofta förekommande frågor är typ:
-Varför ska vi just anställa dig?
-Varför söker du detta jobb?
- Nämn 1 bra sida av dig själv, samt 1 mindre bra sida av dig själv.

Ett hett tips, tänk ut vad du ska svara på den sistnämnda innan. För den är inte helt lätt att svara på spontant, tro mig.

Eftersom de är restaurang du söker kanske dom drar upp ett scenario som kan hända i verkligheten så får du svara hur du kommer agera där efter.

En annan bra sak är att vara lite påläst om företaget. Tex kunna nåt som företaget verkligen står för etc..
Ställ egna frågor. Det visar att du intresserad.

Detta är ju lite allmänt oavsett vilket jobb man söker.
Citera
2018-02-09, 23:53
Medlem
Cheeswisss avatar
Du ska sälja dig själv, så bre på om dina positiva sidor, överdriv gärna om dina kunskaper, men hitta inte på något.. Bjuder dom på kaffe, te, vatten så tackar du ja..
Citera
2018-02-10, 00:22
Avstängd
Santals avatar
Äh övertänk inte, dem vill mest se om du är trevlig och få en bild av dig som person, le mycket och visa att du kan lyssna på arbetsgivaren, titta gärna arbetsgivaren i ögonen konstant och visa att du lyssnar, ett tips för dig som är blyg växla mellan att se arbetsgivaren i ögonen och att se mellan ögonen på personen istället för rakt i ögonen ingen märker att du inte ser dem rakt i ögonen men det funkar galant.

På frågorna ska du ej svara komplicerat, svara bara kort men bra, t.ex en typisk fråga, varför skulle just du passa för Vapiano? Dra något i form av att du vet hur man leverar service i världsklass i köket samt till gästerna och att det är 2 saker du verkligen gillar att göra så det faller naturligt att du sökte jobbet här på Vapiano, och att du delar samma värderingar som Vapiano, och du ser fram emot att leverera god service.

Behövs inte komplicera det och gå in i en mode där man "förklarar sig" på frågorna som ställs.

Funderare:

Om någon svarade superbra på frågorna men såg arg/sur ut och inte trevlig alls, vore det ändå hejdå.

Ler du och visar verkligen att du är trevlig och god person är du välkommen, man kan lära ut färdigheter men inte personlighet så brukar flesta arbetsgivare tänka, speciellt på jobb som Vapiano.
Citera
2018-02-10, 00:37
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheeswiss
Du ska sälja dig själv, så bre på om dina positiva sidor, överdriv gärna om dina kunskaper, men hitta inte på något.. Bjuder dom på kaffe, te, vatten så tackar du ja..
Eller så frågar man om det är ok att man dricker av sin burk medhavda starköl eftersom man är lite nervös? Man måste inte tacka ja till kaffe eller te, men visst ett glas vatten kan vara bra. Man bryter av lite genom ta en klunk vatten.
Citera
2018-02-10, 09:38
Medlem
Eh, var sig själv och var 100% ärlig. Inte konstigt om du inte kan svara på vissa frågor då det är din första intervju, dvs ditt första jobb.

Du är ung, lär fortfarande känna dig själv. Du har fucking ingen aning om hur du kommer agera i olika situationer men hoppas på feedback i arbetet.

Lär känna dig själv. Alla är snabblärda desutom om man får lära sig på sitt unika sätt. Återigen - lär känna dig själv, och säg ingenting som du inte är 100% säker på är sanning.
Citera
2018-02-10, 10:20
Medlem
godboys avatar
Som sagt. Tänk över frågeställningarna ovan. Sen korta koncisa svar på frågorna. Inga långa intetsägande politikersvar.

Hel o ren. Rena kläder och duschad samma morgon.

Att komma dit i smutsiga kläder och lukta pungsvett är inte bra.
Citera
2018-02-10, 17:11
Medlem
killawifes avatar
Frågor som ALLTID kommer upp:

Vad är dina bra sidor, vad är dina dåliga sidor?
Har du några mål i livet?
Vem är du?

Frågor som ofta kommer upp:

Är detta jobbet det du egentligen vill jobba med?
Varför ska vi anställa just dig?
Om en bekant beskriver dig, vad skulle den säga?

Det är ovanligt att man frågar specifika frågor om själva arbetet eller testar ens kunskapsnivå även om det förekommer. Jag har dock aldrig råkat ut för det vilket är lite förvånande då de jobb jag söker kräver en viss kunskap men man har aldrig kollat om jag verkligen har den. Det känns som att man på intervjun mest kolla personens personlighet, inget annat. Så det är rätt lätt att luras om man är lagd åt det hållet. Detta visar sig ofta i den inkompetens som dessa "snackare" sen har i sitt arbetsliv.

Det brukar vara svårt att avgöra om intervjun går bra eller dåligt. Alla är trevliga och ser nöjda ut. man tror att man fick jobbet men sen gick det till nån annan. Jag brukar bara gå dit, vara mig själv och svara på alla frågor. De gånger jag har fått jobben brukar vara de gånger när jag INTE berättar allt om vissa saker.
Citera
2018-02-10, 17:48
Medlem
Tacka ja till kaffe om det erbjuds. Om du sedan får en svår fråga tar du en klunk kaffe så får du betänketid samt undviker att säga "öööööhhh"
Citera